Delegering

Här diskuteras allt som rör läkemedelsbehandling inom ambulanssjukvården

Moderator: ambus

andreas

Delegering

Inlägg av andreas » 1/11 2005 23:20

Jag försöker tolka den lagtext som står på första sidan om läkemedelshantering efter 1 nov 2005. Jag är nog lite trög, för jag fattar inte riktigt vad som står där...
Får en sjuksköterska delegera till en icke legitimerad person att iordningställa och administrera läkemedel? Det står nåt om "...inom annan hälso- och sjukvård än ambulanssjukvård och sluten vård..." Är det endast då som ssk kan delegera, eller.... fattar inte!

Kan nån vara vänlig och översätta till begripligt talspråk.

Eirik

Inlägg av Eirik » 2/11 2005 8:59


Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: Delegering

Inlägg av AMBASS » 2/11 2005 12:28

andreas skrev:Jag försöker tolka den lagtext som står på första sidan om läkemedelshantering efter 1 nov 2005. Jag är nog lite trög, för jag fattar inte riktigt vad som står där...
Får en sjuksköterska delegera till en icke legitimerad person att iordningställa och administrera läkemedel? Det står nåt om "...inom annan hälso- och sjukvård än ambulanssjukvård och sluten vård..." Är det endast då som ssk kan delegera, eller.... fattar inte!

Kan nån vara vänlig och översätta till begripligt talspråk.
Hello Andreas!

Lagtexten och dess förarbeten säger: För att kunna adm. läkemedel skall du han en grundläggande legitimationsgrundad vårdutbildning. En sjuksköterska kan ej (enligt lagtexten) delegera någon utan leg. att iordningställa och adm. ett medikament. Men som du skriver rör detta sluten vården.

Hoppas att detta på något vis förtydligade det juridiska språket. Det finns säkerligen fler tolkningar, men innan vi ser några faktiska rättsfall är min bedömning att tolkningen skall ske som ovan!
Blood Will Tell

andreas

Inlägg av andreas » 2/11 2005 13:14

Okej, om jag fattar det rätt så kan INTE en ssk i ambulansen delegera till ambsjv. att ge läkemedel?

Men jag fattar fortfarande inte...
Det står att "Inom annan hälso- och sjukvård än ambulanssjukvård och sluten vård får delegering av iordningställande eller administrering av läkemedel göras under de förutsättningar som anges i andra och tredje styckena."

Och i andra och tredje stycket står det bla. uppstaplat lite förutsättningar för delegering.

Men fattar jag det rätt då att delegering (från ssk till usk) försvinner inom slutenvården och ambulansvården, Det försvinner även inne på sjukhuset? Delegering från ssk till usk kommer bara förekomma inom annan hälso-och sjukvård (tex primärvård, kommunen etc??)

Lipton

Inlägg av Lipton » 2/11 2005 13:31

andreas: Det det handlar om är väl att i princip samtliga äldreboenden i Sverige inte skulle klara sin verksamhet om undersköterskorna inte kunde få ge Agda hennes alvedon. Du kan ju tänka dig belastningen som skulle hamna på äldreomsorgen om det skulle krävas en legitimation varje gång någon skulle få ett läkemedel, det faller ju på sin egen orimlighet.

andreas

Inlägg av andreas » 2/11 2005 14:02

Möjligt...

men varför jag frågar och varför jag har så svårt att greppa det är för jag har hela tiden innan trott att det är den generella delegeringen från läkaren till icke leg. som skulle upphöra och att sjuksköterskor kunde även efter beslutet delegera till uskor. men så verkar det alltså inte vara. (I likhet med äldreboenden, så delar ju uskor även i slutenvården ut läkemedel, och där har man ju inte hört att några röster har höjts)

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 2/11 2005 17:06

Hej
SOSFS 2000:1 skrev: 4 kap.
3 §3 Inom annan hälso- och sjukvård än ambulanssjukvård och sluten vård får delegering av iordningställande eller administrering av läkemedel göras under de förutsättningar som anges i andra och tredje styckena.
Innebär helt enkelt att du får delegera USK på äldreboende t.ex. att ge Agda sin alvedon osm hon har uppsatt som behovsläkemedel. Men inte inom slutenvård eller ambulanssjukvård. På dessa ställen skall det finnas legetimerad personal som då ska utföra dessa åtgärder.

På äldreboenden är det ju själva delningen som är delegerad, beslutet att ge lkm tas ju av läkare eller ssk. Delegeringen att iordningställa och administrera skrivs av ssk. Det är ssk som delegerar detta till USK. Men det är ju som sagt inte beslutet utan det rent praktiska som delegeras.

Inom slutenvård och Ambulanssjukvård får dock fortfarande tekniska åtgärder som intubering och nålsättning delegeras.

SOSFS 2000:1 skrev:En sjuksköterska får genom delegering överlåta åt en annan befattningshavare att iordningställa eller administrera läkemedel under förutsättning att det är förenligt med en god och säker vård av patienten.
Detta innebär egentligen att inte ssk bör delegera lkm hantering i den stora utsträckning man gör inom äldrevården. Är det någon som har statistik över antalet HSAN fall där delegerad personal givit fel boende fel medicin? Tycker man läser spaltmer om det.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 2/11 2005 23:20

Skillnaden mellan delegeringen är att undersköterskorna på kommunens äldreboende ger läkemedel enligt medicinlista som är personbunden. De har därför inga generella delegationer.

striker

Inlägg av striker » 3/11 2005 12:48

Tycker att ni skall kolla vad som står under handräckning.

berhan
Inlägg: 50
Blev medlem: 18/11 2004 9:56

Inlägg av berhan » 3/11 2005 13:16

Som Striker säger titta under ordet handräckning. Det innebär att du som sjuksköterska kan be ambulanssjukvårdaren att dra upp och göra klart ett läkemedel och även att om du är med vid patienten så kan ambulanssjukvårdaren ge läkemedlet.

Ett exempel: En narkossjuksköterska jobbar med en ambulanssjukvårdare och kommer på ett hjärtstopp. Patienten skall ha Adrenalin enligt schemat men narkossjuksköterskan håller på att intubera. Då kan hon begära handräckning från ambulanssjukvårdaren och om han/hon går med på detta så ger ambulanssjukvårdaren Adrenalinet

Förutsättningarna för handräckning är alltså:

Du och den som du frågar om handräckning måste bägge två finnas VID patienten. Du som sjuksköterska SKALL kunna läsa på ampullen och kontrollera hur mycket läkemedel som är uppdraget och SE när ambulanssjukvårdaren ger läkemedlet. Med andra ord ambulanssjukvårdaren kan inte sitta bak med patienten och fråga sjuksköterskan som kör bilen om det är OK och ge t ex Ketogan. Bögge två måste finnas vid patienten. Ambulanssjukvårdaren har dock all rätt att neka till att utföra handräckning.

Hoppas att det är svar på frågan

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 3/11 2005 13:37

berhan skrev: Förutsättningarna för handräckning är alltså:

Du och den som du frågar om handräckning måste bägge två finnas VID patienten. Du som sjuksköterska SKALL kunna läsa på ampullen och kontrollera hur mycket läkemedel som är uppdraget och SE när ambulanssjukvårdaren ger läkemedlet. Med andra ord ambulanssjukvårdaren kan inte sitta bak med patienten och fråga sjuksköterskan som kör bilen om det är OK och ge t ex Ketogan. Bägge två måste finnas vid patienten. Ambulanssjukvårdaren har dock all rätt att neka till att utföra handräckning.
Tack, berhan! Enkel och korrekt sammanfattning.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 3/11 2005 14:09

Handräckning får endast ske vid tidsbrist. Bra exempel med adrenalin vid hjärtstopp Berhan.

Skriv svar