Vilka läkemedel ska finnas i våra ambulanser i Sverige?

Här diskuteras allt som rör läkemedelsbehandling inom ambulanssjukvården

Moderator: ambus

Ska vi ha gemensamma riktlinjer för vilka läkemedel som "bör" finnas i en svensk ambulans?

Ja!
27
63%
Kan vara bra
8
19%
Tveksam
8
19%
 
Antal röster: 43

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 8/2 2006 20:45

Va!!

Har ni inte Simvastatin i bilarna. Dagens moderna ambulanssjukvård bygger sin verksamhet runt statinerna. Hur klarar ni verksamheten????

Ibland så svävar man iväg! Kanske ingen vill lyssna på en läkemedelsfetischist som jag :lol: .

Antihistaminer då. Såg att du föreslog Tavegyl. Vi har inget sånt i bilarna.

Novisen//

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 8/2 2006 21:45

Haha..
Är egentligen inte ett behov enligt mig. Men 8 gånger av 10 när man pratar över luren med en kardiolog så vill de ge simvastatin, vid infarkt. De lokala kardiologerna kanske har varit på någon kurs om vikten av statiner i ett tidigt skede..

Ja, har bara hört om fördelarna med Tavegyl på ett seminarium. De såg det som väldigt possitivt med antihistamin i ett tidigt skede för att stoppa frisättningen av histamin till luftvägarna. De tyckte att man minskat behovet av adrenalin och kortison. Men vad vet jag.. Inget jag skulle ta livet av mig för om inte chefen godkände..
Vi hade det när jag jobbade på akuten en sommar. Effektivt vid kraftig utikaria och ödembildning i ansiktet, i kombination med T. betapred.

Som jag skrev tidigare har vi många lediga platser i väskan..:)

AuF

Inlägg av AuF » 8/2 2006 23:08

Hur verkar simvastatin vid ett akut skede ? Trodde endast man avände sig av detta profylaktiskt i form av att behandla förhöjda nivåer av kolesterol och andra triglycerider. Detta för att just motverka eventuell angina och infarkt ?

Hmmm :?:

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 8/2 2006 23:55

AUF! Du får förlåta oss! Vi driver med oss själva och det här med mediciner i ambulansen. Simvastatin kommer aldrig att bli ett läkemedel för ambulansen men däremot har man sett att om man sätter in blodfettsänkande medicin efter en hjärtinfarkt även till patienter med "hyfsade" blodfetter så är riskerna att få en ny infarkt minskade.

Narcanti kan även ges nasalt med snabb effekt.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... med_DocSum

Vid allergiska reaktioner med Histaminfrisättning och svårigheter att svälja så är väl Tavegyl i.v och Betapred i.v ingen dum ide!

Novisen//

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 9/2 2006 11:34

Simvastatin ska ges så snabbt som möjligt pga att en infarkt släpper lös enorma mängder med fria radikaler. Det ger kroppen ett extra skydd om personen överlever infarkten..

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 1/3 2006 22:53

Tribonat har tagits bort sista tiden ur behandlingsriktlinjerna(ERC + AHA). Ny undersökning kanske gör att det kommer tillbaka: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... med_DocSum

eller så inte: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... med_DocSum

Novisen//

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 2/3 2006 10:44

Novisen:

var det meddelandet skickat mot mig?;)

Det används hos oss på huset och jag tror att så länge vår amb läk. ger det på huset så kommer det npg finnas i bilarna..

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 2/3 2006 13:31

Tribonat finns inte med i Behandlingsriktlinjerna för hjärtstopp men det händer ju ändå att man - efter att ha kollat blodgas - ger Tribonat under pågående HLR. Är patienten "sur" så måste man ju behandla det.

Men man kan ju undra om Tribonat behövs i ambulanserna eftersom det, i alla fall hos oss, inte ges någon Tribonat förrän man har kollat en blodgas. Och för att kolla blodgas måste väl patienten ändå ha anlänt till akutmottagningen?! :roll:

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 2/3 2006 20:03

Niklas Karlsson skrev:Novisen:

var det meddelandet skickat mot mig?;)

Det används hos oss på huset och jag tror att så länge vår amb läk. ger det på huset så kommer det npg finnas i bilarna..
Det var inte på något sätt personligt Niklas :wink: men visst var adressen till dig. Läkemedelsbehandlingen vid hjärtstopp måste man komma ihåg är ett komplement till HLR + defibrillator. Det som är absolut viktigast är kompressioner. Det är alla överens om idag. Vilka läkemedel som kan tänkas bli aktuella kommer säkert att ändras med tiden. Idag rekommenderas inte bikarbonat eller Tribonat. Nästa år kan Tribonat komma med i behandlingsriktlinjerna igen. Den första artikeln (har inte läst någon av de) säger att Tribonat kan öka överlevnadsutfallet om det ges till patienter som haft hjärtstopp en längre tid. Vilken betydelse det skulle få i verkligheten måste vara svårt att säga. Men vi ska arbeta efter vetenskap och har Tribonat en plats i behandlibgsriktlinjerna så ska det naturligtvis finnas där.

Novisen//

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 2/3 2006 20:20

Min känsla är att man kör på tribonat ganska omgående inne på huset. Efter kanske 2 minuter med hjärtstopp. Det kommer garanterat finnas kvar här några år till. Man kan inte lära gamla hundar att sitta:)

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 3/3 2006 0:21

Niklas Karlsson skrev:Min känsla är att man kör på tribonat ganska omgående inne på huset. Efter kanske 2 minuter med hjärtstopp. Det kommer garanterat finnas kvar här några år till. Man kan inte lära gamla hundar att sitta:)
Vilket kanske är helt rätt oxå. Att något är bevisat behöver inte betyda att det är rätt :lol: För hundra år sedan skulle man dra i slutmuskeln med ett finger om någon fått hjärtstopp pga elstöt. Tidig defibrillering har sedan deffar kom i ambulansen varit den viktigaste beståndsdelen i AHLR(bortsätt intuberingen :lol: ) Jag kan då villigt erkänna att jag säkert haft ihjäl någon för att jag gett dom fel behandling utan att jag själv varit medveten om det (behandlat efter riktlinjerna). Vad vi inte vet är hur vi ska behandla hjärtstoppspatienter i framtiden......

Novisen//

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 5/3 2006 19:26


Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 5/3 2006 21:17

För att återgå till frågan..

Glucagon!

Skriv svar