Vilka läkemedel ska finnas i våra ambulanser i Sverige?

Här diskuteras allt som rör läkemedelsbehandling inom ambulanssjukvården

Moderator: ambus

Ska vi ha gemensamma riktlinjer för vilka läkemedel som "bör" finnas i en svensk ambulans?

Ja!
27
63%
Kan vara bra
8
19%
Tveksam
8
19%
 
Antal röster: 43

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 21/12 2005 22:55

Kokt Novisen! Precis min åsikt.

Tycker det är trågigt när man hör argumentet. "Vi har använt det läkemedlet 1 gång på 3 år, så vi tog bort det". Just den anledning, att en person fått det och förhoppningsvis blivit hjälpt av det är nog med bevis för att läkemedlet behövs. Så små lm väskor har vi inte att vi inte klarar att bära en hel del ovanliga lm med oss!

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 21/12 2005 23:05

Eller att det rymms i en liten plomberad väska i läkemedelsskåpet så att inte akutväskan svämmar över med läkemedel som bara stör överblicken. Vi har alla narkosläkemedel i en liten väska av denna anledning. Och så sticker det mindre i ögonen på de som inte kan använda dessa läkemedel....... :twisted:

Eirik

Inlägg av Eirik » 22/12 2005 2:11

Det bør selvfølgelig ikke være slik at økonomi ikke styrer hvilke potensielt livreddende legemidler man skal ha med seg, men desverre er det slik en del steder. Mange vaktleger hos oss har også prioritert på denne måten i forbindelse med sin egen medikamentkoffert. Noen har heldigvis Naracanti, men de fleste velger vekk Anexate.

Se denne Eyr-diskusjonen (den norske allmennlegeforeningen):

http://www.uib.no/isf/eyr/1998a/0034.html

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 22/12 2005 9:50

Ska man ge opioider och benzodiazepiner i ambulans tycker jag att man ska ha Narcanti och Lanexat!!!!

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 22/12 2005 17:55

Precis min åsikt Novisen..

Jag hade en tjej som gick på inskolning hos oss. Hon tyckte i stort sett att man skulle slänga ut alla läkemdel hon inte kunde farmakodynamiken på och istället vårda med högerfoten. Hon fick inget jobb sen:)

Eirik

Inlägg av Eirik » 23/12 2005 1:39

Novisen skrev:Ska man ge opioider och benzodiazepiner i ambulans tycker jag att man ska ha Narcanti och Lanexat!!!!
Helt enig!

ambulansflikkan

Inlägg av ambulansflikkan » 25/12 2005 22:29

Niklas Karlsson skrev:Precis min åsikt Novisen..

Jag hade en tjej som gick på inskolning hos oss. Hon tyckte i stort sett att man skulle slänga ut alla läkemdel hon inte kunde farmakodynamiken på och istället vårda med högerfoten. Hon fick inget jobb sen:)
Tyder på ett sant intresse för jobbet och patienten. Låter mer som den gamla eran glimmar igenom ännu en gång...

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 26/12 2005 15:43

Jag tyckte det var lite tragiskt..

Det var inte heller någon gammal ulv utan en 24 åring med 6 månaders tjänstgöring på en vårdavdelning innan ambulansen. Tyder enligt mig på att man inte är ett dugg intresserad av arbetet, man frågar sig varför en sådan person sökt sig till ambulanssjukvården. Blodtransport kanske skulle vara något för henne.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 7/2 2006 22:20

För att återgå till sakfrågan:)..


Jag saknar:

inf. tribonat
inj. tavegyl
inj. fenylefrin

Sedan är jag i stort sett emot lm som inte ges iv, sc eller im (prehospitalt)..

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 7/2 2006 22:30

Tribonat? På vilken indikation? Finns en väldigt svag bevisning att Tribonat skulle kunna ha viss effekt vid hjärtstopp orsakad av tricykliska antidepressiva men Tribonat har bevisligen ingen påverkan för utgången på hjärtstopp. Kul med lite läkemedelsorerande Niklas!!!

Novisen//

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 8/2 2006 10:07

De säger det ja..:) Används hos oss på huset när en patient haft hjärtstopp länge. Bevisat eller ej, men jag tror det verkar:)

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 8/2 2006 10:53

Har ju viss effekt på acidosen men ingen effekt på överlevnaden. Som det verkar så är bra ventilering och LUKAS/effektiva kompressioner mycket mer effektivt för att förebygga acidos och normalisera pH.

Bicarbonate. Administering sodium bicarbonate routinely during cardiac arrest and CPR (especially in out-of-hospital cardiac arrests) or after return of spontaneous circulation is not recommended. Give sodium bicarbonate (50 mmol) if cardiac arrest is associated with hyperkalaemia or tricyclic antidepressant overdose; repeat the dose according to the clinical condition and result of repeated blood gas analysis.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 8/2 2006 11:02

Du har säkert rätt. Jag jobbar kanske efter gamla sanningar. Men jag tror fortfarande att en normalisering av acidosen efter långvarig cardiac arrest är av godo:). ALltså under tiden HLR pågår.. inte efterhand

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 8/2 2006 14:49

En akut acidos som uppstår under ett hjärtstopp borde bero på en kombination av metabol acidos och avsaknaden av en respiratorisk kompensation. Blodgasprover tagna artäriellt under HLR situationer tyder inte på någon akut acidos och vissa menar att acidosen istället borde analyseras venöst då det blodet passerat viktiga organ och då helst centralt. Med andra ord en omöjlig uppgift i en akut HLR situation. Då LUKAS används verkar det som (inte tillräckligt med forskning) pH håller sig ganska normalt. Att patienterna som kommer in till akutmottagningarna inte är sura. Ventileringen måste som sagt fungera då och det blir intressant att se när studier kommer på Boussignac + LUKAS.

Mild acidos kan till och med vara till godo för patienten. Ökar cerebrala perfusionen.

Cardiac arrest results in combined respiratory and metabolic acidosis caused by cessation of pulmonary gas exchange and the development of anaerobic cellular metabolism, respectively. The best treatment of acidaemia in cardiac arrest is chest compression; some additional benefit is gained by ventilation. If the arterial blood pH is less than 7.1 (or base excess more negative than −10 mmol l−1) during or following resuscitation from cardiac arrest, consider giving small doses of sodium bicarbonate (50 ml of an 8.4% solution). During cardiac arrest, arterial gas values may be misleading and bear little relationship to the tissue acid—base state96; analysis of central venous blood may provide a better estimation of tissue pH (see Section 4c). Bicarbonate causes generation of carbon dioxide, which diffuses rapidly into cells. This has the following effects.
• It exacerbates intracellular acidosis.
• It produces a negative inotropic effect on ischaemic myocardium.
• It presents a large, osmotically active, sodium load to an already compromised circulation and brain.
• It produces a shift to the left in the oxygen dissociation curve, further inhibiting release of oxygen to the tissues. Mild acidaemia causes vasodilation and can increase cerebral blood flow. Therefore, full correction of the arterial blood pH may theoretically reduce cerebral blood flow at a particularly critical time. As the bicarbonate ion is excreted as carbon dioxide via the lungs, ventilation needs to be increased. For all these reasons, metabolic acidosis must be severe to justify giving sodium bicarbonate.

Novisen//

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 8/2 2006 19:24

Novisen:

Ska vi ta det privat? Kanske hmar lite offtopic:)

Vill lägga till ett lm som jag ser att jag missat.

T. Simvastatin (enda tabletten jag vill se i bilen)

Skriv svar