Ketalar

Här diskuteras allt som rör läkemedelsbehandling inom ambulanssjukvården

Moderator: ambus

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 9/4 2007 13:30

Novisen skrev:Alltid CPAP, O2 och Nitroglycerin till lungödem. När en sänkning av systoliska trycket och en minskning av preload skett kan man överväga diuretika och opioid.
CPAP, O2, Nitro, morfin. Morfinet minskar återflödet men har dessutom en lugnande verkan på pat, vilket jag kan tycka är av stor vikt vid detta tillstånd.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 9/4 2007 17:28

Visst dämpar säkert Morfin ångest men inget är så effektivt för att minska ångest hos patienter med lungödem som att minska patientens dyspné.

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 9/4 2007 22:13

Nu börjar tråden handla om fel ämne. Prata gärna om lungödem men gör det i egen tråd.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 9/4 2007 22:35

I Halldins bok "Anestesi" står det under avsnittet "anestesi till barn" att man kan ge ketalar per os, utblandad i dryck. Är det någon som har erfarenhet av det?
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

Erka

Re: Ketamin

Inlägg av Erka » 9/4 2007 22:39

TotalSpinal skrev:Hej alla,
Har följt med på forumet ett tag men inte skrivit. Ser att vi är eniga vad det gäller 'analgesidoser' men ändå;

Börjar själv bli 'van' vid ketalar och menar att det absolut är ett preparat man ska ha stor respekt för! Det framstår här och var som ett helt ofarligt preparat som vem som helst kan pyttsa i traumapatienter utan oro för cirkulatorisk kollaps.

Så är det inte alls! Jag har vid flera tillfällen varit med om patienter som kraschat cirkulatoriskt pga ketaminet dom fått. Blodtrycket har rasat genom golvet.

Förklaringen: Visst har ketaminet en sympatikusstimulerande effekt men hos en patient med allvarlig hypovolemi pga blödning går patientens eget sympatiska nervsystem på max och ketamins sympatikuseffekt kan inte ge ytterliggare pådrag. Återstår då istället ketamins negativt inotropa effekt som istället ger ett potentiellt farligt blodtrycksfall.

Jaja mycket prat men vad jag menar är:
1. Ketamin är ett mycket bra preparat som ska användas!
2. Då vi börjar närma oss anestesidoser ska ketamin användas av van personal, dvs väsentligen anestesiläkare och anestesisjuksköterskor MED erfarenhet av preparatet.
Tjena
intressant det du skriver om "Så är det inte alls! Jag har vid flera tillfällen varit med om patienter som kraschat cirkulatoriskt pga ketaminet dom fått. Blodtrycket har rasat genom golvet"

Har detta vart ute prehospitalt eller när dom skall sövas?? dvs gäller det analgesi eller anestesidoser??

Har själv använt ketalar ett flertal gånger ute och har ej själv någon erfarenhet med detta som du nämner (analgesidoser) så det e intressant det du skriver. Ketalar är helt klart det bästa medlet idag för smärtlindring hos traumapat tycker jag så det är bra med lite motvikt!!

Fortsatt trevlig påsk

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 10/4 2007 0:59

peder skrev:I Halldins bok "Anestesi" står det under avsnittet "anestesi till barn" att man kan ge ketalar per os, utblandad i dryck. Är det någon som har erfarenhet av det?
Japp, några ml av 50 mg/ml i lite saft är kanon, efter 20 minuter har du en sovandes patient. Mycket bra även på vuxna utvecklingsstörda som är mycket rädda för nålstick. Att dricka lite saft skrämmer ingen. På vuxna är 500 mg i saft en bra dos.

Prehospitalt är Ketalar lättanvänt även i anestesidoser intravenöst i form av infusion. Tag 500 mg (10 ml 50 mg/ml) Ketalar i 500 ml NaCl och dropptakten = patientens vikt, ex. 70 kg = 70 droppar per minut. Reglera anestesin med droppaggregatet.

TotalSpinal

Inlägg av TotalSpinal » 10/4 2007 2:02

Erka:
Ett par gånger på operation hos kraftigt blödande pat och vidare på ett allvarligt trauma på akuten. Alla tillfällena var i anestesidoser. Poängen är såklart inte att man inte ska använda Ketamin utan att det ska titreras med kontroll på blodtrycket , i synnerhet hos patienter som blött mycket och där man kan misstänka att sympatiska nervsystemet har så mycket att bidra med längre.

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 10/4 2007 9:18

Prehospital, hur smakar Ketalar?
Dormicum smakar ju inte gott - vilket har märkts på en del barn som har druckit det (eller vägrat att dricka...). Men hur smakar Ketalar?

Erka

Inlägg av Erka » 10/4 2007 14:40

prehospital skrev:
peder skrev:I Halldins bok "Anestesi" står det under avsnittet "anestesi till barn" att man kan ge ketalar per os, utblandad i dryck. Är det någon som har erfarenhet av det?
Japp, några ml av 50 mg/ml i lite saft är kanon, efter 20 minuter har du en sovandes patient. Mycket bra även på vuxna utvecklingsstörda som är mycket rädda för nålstick. Att dricka lite saft skrämmer ingen. På vuxna är 500 mg i saft en bra dos.

Prehospitalt är Ketalar lättanvänt även i anestesidoser intravenöst i form av infusion. Tag 500 mg (10 ml 50 mg/ml) Ketalar i 500 ml NaCl och dropptakten = patientens vikt, ex. 70 kg = 70 droppar per minut. Reglera anestesin med droppaggregatet.
Detta är mycket intressant.. MLA i vårat län talade om någon sorts sugpinne spec för barn med fentanyl liknande substans som används (vart det var exakt vet jag inte--någonstans i europa tror jag) Någon som hört talas om detta??? och om det använts med framgång??

TotalSpinal

Inlägg av TotalSpinal » 10/4 2007 16:42

Hej,
Erka och kombi.
Jag antar att ni talar om Actic (q?). Finns så vitt jag kan förstå redan i Sverige. Finns beskriven i FASS och där med kronisk smärta som indikation.

Novisen..starta nu en lungödemstråd..jag vet inte hur man gör..errr......

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 10/4 2007 22:50

Vid peroral induktion med Ketalar är det bra att blanda i 1mg Atropin och några mg Dormicum i drinken. Patienten somnar lugnt med bibehållen andning efter ca 20 minuter.

Förlåt Wernvik för mitt sidospår. Letade en tråd om behandling av lungödem. Hittar om CPAP mm.

Under tråden Fentanyl till barn står det lite om Fentanylklubbor. Antiq smakar enligt uppgift inte så gott. Anledningen skulle vara att barn inte ska stoppa dessa i munnen.

viewtopic.php?t=578

AuF

Inlägg av AuF » 28/6 2007 22:10

Hejsan.

Här kommer kanske en väldigt dum fråga. Men har till mitt försvar aldrig använt ketalar, varken pre eller intra-hospitalt. 8) Jag undrar lite hur ni brukar resonera kring kontraindikationer vid användning av ketalar i analgetiska doser, då tänker jag framförallt på pat med misstänkt skallskada eller en hypovolemsikt pat. Man pratar ju väldigt kärt om just ketalat i samband med trauma och svårt smärtpåverkade patitenter. Men när ni då står där på ett trauma, säg höghastighets t-olycka med en väldigt smärtpåverkad patitent. Risken att denna har en skallskada eller begynnade chock är ju ofta rätt stor, även om det inte finns några direkta tecken på svikt/(framförallt) skallskada, ger ni ändå ketalar till en sådan pat ? Eller är högenergi trauma med minsta misstanke om skallskada en direkt kontraindikation ?

Vart kanske inte de mest formulerade inlägget, men hoppas ni ändå förstår min tankte kring problem med svårt smärtpåverkade patienter med misstänkt/risk för skallskada och admistrering av ketalar....

Tompa31

Inlägg av Tompa31 » 28/6 2007 23:01

AuF skrev:Men när ni då står där på ett trauma, säg höghastighets t-olycka med en väldigt smärtpåverkad patitent. Risken att denna har en skallskada eller begynnade chock är ju ofta rätt stor, även om det inte finns några direkta tecken på svikt/(framförallt) skallskada, ger ni ändå ketalar till en sådan pat ?
JA! Numera säger man att om patienten är i behov av smärtlindringen i den omfattningen ges Ketalar trotts misstanke om skallskada. Smärtpåverkan är mer skadlig än Ketaminets påverkan på ICP.

Jag skulle inte tveka att ge tillräcklig behandling med Ketalar om ovanstående cenario infinner sig.
Eller är högenergi trauma med minsta misstanke om skallskada en direkt kontraindikation ?
Nej... Inte nu för tiden. Råden vad gäller Ketalar har ändrats med tiden då man inom traumavården insett vinsterna med att ha en smärtlindrad patient.

//Tompa

Skriv svar