Ketalar

Här diskuteras allt som rör läkemedelsbehandling inom ambulanssjukvården

Moderator: ambus

van the man
Inlägg: 309
Blev medlem: 7/9 2007 10:41

Inlägg av van the man » 2/11 2007 19:59

Känns som om blandningen 1:1 känns lite konstig. Mycket anestesi mindre analgesi. http://www.medscape.com/viewarticle/551955. Kolla om ni är intersserade.
To whom much is given, much is expected.

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 2/11 2007 20:14

Länken funkar inte...

Men anestesi eller analgesi är väl en fråga om dosering, antar jag.

i denna studien har man medelvärde på 0,75mg/kg av både ketalar och propofol, och det är kanske lite snålt för att kalla anestesi. Sedering är kanske ett bättre ordval.
http://www.sciencedirect.com/science?_o ... 974ecca562
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

van the man
Inlägg: 309
Blev medlem: 7/9 2007 10:41

Inlägg av van the man » 2/11 2007 20:25

Men kan man inte lika gärna bara ge ketalar och sedan lite dormicum efter. Det funkar i alla fall där jag jobbar.
To whom much is given, much is expected.

ditte
Inlägg: 98
Blev medlem: 28/5 2004 1:07

Inlägg av ditte » 2/11 2007 21:06

När pt är relativt hypovolem pga pågående blödning tex vid manuella placentalösningar, förlossningsskador, atoni osv, söver vi ibland med Ketalar Propofol i den ordningen. Det brukar bli 100+100+(100 Celo). som induktion. När man anar åt vilket håll det bär efter kan man ge litet efter behag och behov...fentanyl, Sevo, N20, Ketalar...osv. Är pt gravt hypovolem ger man ju naturligtvis endast Ketalar, men det brukar lösa sig med grova infarter och aggressiv vätske beh + gynekologens flinka fingrar.
Jag tycker inte att det känns helt optimalt att söva på enbart Ketalar och ha pt muskelrelaxerad(svårt att bedöma anestesidjupet), så tillåter läget en skvätt Fentanyl + en lätt dimma Sevo känns det genast bättre.

Använder ibland ketalar vid tex ohlmed spikningar på multisjuka pt där SPA inte är aktuellt. Då i kombination med dormicum i grunden och intermittenta inj Propofol, sedan spontanandning på mask med 02+N20.

van the man
Inlägg: 309
Blev medlem: 7/9 2007 10:41

Inlägg av van the man » 3/11 2007 22:26

Det här har inte med tråden att göra, men kan du ge ex på vilken sorts pat man väljer bort spa på. Där jag jobbar anses spa alt eda som den skonsammaste man kan ge pat.
To whom much is given, much is expected.

ditte
Inlägg: 98
Blev medlem: 28/5 2004 1:07

Inlägg av ditte » 4/11 2007 0:08

van the man skrev:Det här har inte med tråden att göra, men kan du ge ex på vilken sorts pat man väljer bort spa på. Där jag jobbar anses spa alt eda som den skonsammaste man kan ge pat.
Du har helt rätt !

Det rör sig om undantagspatienter - inte varje natt jag jobbar.

ASA 4+ pt där den ansvarige anestesiologen gjort bedömningen att ett bltr.fall kan vara fatalt för pt. Jag kommer tyvärr inte klockrent ihåg vilka pt men ngn har haft vitier, någon har haft bacillusker litet varstans. Generellt : Gammal, sviktande pt i dålig kondition där ingreppet måste genomföras. Jag misstänker även att befarad teknisk svårighet att sticka i ryggen kan ligga till grund för beslutet att ge Hawaiinarkos.
(Eller trött narkosläkare som vill tillbaka till luckan) :)
De gånger vi sövt så har det funkat bra. Pt ligger still, bltr ligger kring utgångsvärdet, och pt minns inget efteråt vad jag vet :roll:

I övrigt så väljer vi ofta bort SPA-EDA när tiden är knapp eller när du har en blödning som du inte vet vart den slutar. Det är inte klokt att lägga SPA på en påverkad pt som fortfarande blöder och det är tveksamt om du hinner kompensera optimalt !

Jag kanske är hemmablind, vi tar måhända livet av våra kunder :oops:

Nu är det faktiskt godmorgon mvh Ditte

van the man
Inlägg: 309
Blev medlem: 7/9 2007 10:41

Inlägg av van the man » 6/11 2007 20:11

Si si ditte. Självklart så skall en cirkulatoriskt, hypovolem sviktande pat sövas med ketalar. Hade förresten en höftplastik idag som pga problematisk rygg sövdes men då med propo och sevo. Men det är ju inte så poppis hos ortopederna där jag jobbar att söva höftplastiker el collum.
To whom much is given, much is expected.

Skriv svar