Vätskeersättning prehospitalt - en svängande fråga?

Här diskuteras allt som rör läkemedelsbehandling inom ambulanssjukvården

Moderator: ambus

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 12/12 2004 15:33

Vid chock så mobiliseras ca: 1 liter interstitiellt till cirkulationen så det är inte fel att ge tex Ringer acetat eftersom den största mängden ringer hamnar just interstitiellt. Na ssk varför föredrar du dextran före hydroxyethyl ? , jag ifrågasätter inte utan är bara nyfiken. :D

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 14/12 2004 6:52

Av de orsakerna som jag beskrev ovan. Jag tycker att Voluven är en mycket bra kolloid som fungerar bra som vätskeersättning. :lol:
MEN som jag skrev innan så tycker jag att dextran med hyperton NACL som komplement är bättre infusionslösningar prehospitalt då voluven faktiskt är kontraindicerat på vissa indikationer såsom intrakraniella blödningar bla. Detta är en rent personlig uppfattning men som jag vet delas av hel del kollegor och narkosläkare här. :D

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 14/12 2004 17:27

Jag sätter bara vätska på patienter med oroande lågt BT och sånna som jag vet är dehydrerade och ska in på OP. Ex appar

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 14/12 2004 18:55

Jag har själv ingen erfarenhet av RescueFlow, som verkar vara lämpligt att använda prehospitalt, men jag bifogar en artikel från Göteborg om RescueFlow (7,5% hyperton koksalt med 6% Dextran 70):

http://www.raddningstjansten.goteborg.s ... enDocument

Min erfarenhet är att Voluven i stort sett har ersatt Macrodex på anestesiavdelningar som förstahands kolloid vid blödningar. Macrodex används numera bara som trombosprofylax.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 15/12 2004 1:29

PolyHeme® is an oxygen-carrying blood substitute made from human blood.

PolyHeme® requires no cross-matching, therefore it is immediately available and compatible with all blood types. PolyHeme® is highly purified to reduce the risk of viral disease transmission. It has an extended shelf-life of over 12 months.

Nu blir det intressant att höra om PreHospital har någon bra länk att relatera till. PolyHeme är en produkt framtagen(fortfarande på forskningsnivå) för att kunna ge oxygentransporterande artificiellt blod. Kommer detta att bli nästa generation av läkemedel vid hypovolem chock, prehospitalt i kombination med läkemedel som man ger för att förstärka kroppens chockförsvar? (Noradrenalin, Dopamin mm)

Intressant, eller hur!!!

Anonymous

Ja, mycket intressant

Inlägg av Anonymous » 15/12 2004 7:38

Denna typ av produkter har diskuterats intensivt i flera år men har då befunnit sig på ett rätt tidigt forskningsstadium. Nu har utvecklingen gått vidare.

Ett exempel på pågående aktivitet är ett informationsblad om pågående forskningsprojekt justvrelaterat till trauma. Det informationsbladet innehåller ett antal länkar längst ned och finns på:

http://www.mc.uky.edu/surgery/Divisions ... lyheme.htm

Det finns också en länk till tillverkarens information.

Söker Du på "Polyheme" i litteratursökningsdagabasen Medline så får Du fram ett 20-tal artiklar, varav några kliniskt intressanta.

Och det finns massor av uppgifter om Polyheme på nätet! Men det har Du nog redan sett!

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 15/12 2004 17:05

Macrodex är ett utmärkt dextranpreparat.. Synd bara att det kräver Promiten..

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 30/12 2004 1:06

Någon med erfarenhet av Hyperheas? Vi har fått det i bilarna istället för Macrodex nu i veckan. 250 ml som snabb infusion (2-5min). Motsvarar då ca 3000ml kristalloid.

linjo

Inlägg av linjo » 31/12 2004 21:48

Har haft Hyperheas på prov i bilen men nu kör vi med Hemoheas, vet inte vad som avgjorde!Måste fråga ansvarige läkaren... Hyperheas använde jag en gång och då dog patienten, så kan inte säga så mycket! Hemoheas har visat sig vara helt ok!

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 1/1 2005 23:08

Hej Linjo!

Tack för svaret. Av ditt inlägg kan man tro att patienten dog pga Hyperhaes men jag förstår att så inte är fallet. Det blir väl aktuellt först då patienten riskerar att hamna eller befinner sig i chock = dödliga skador. Hemohaes, Voluven och Rescueflow var aktuella hos oss men valet föll på Hyperhaes. Macrodex fanns tidigare men fyller väl sin viktigaste funktion idag som trombosprofylax/kolloid vid hotande GIK.

linjo

Inlägg av linjo » 4/1 2005 9:50

Hej Novisen!

Orsaken till dödsfallet var inte p.g.a. HyperHaes :D (dåligt skrivet av mig)
Jag vet att det förekommer enheter i Finland som använder HyperHaes och jag skall ta upp ärendet på ett finskt forum och se vad de har att säga!

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 19/1 2005 23:00

För den som är intresserad kan man räkna ut MAP på följande sätt.


Patienten har BT 140/80.

1. Först beräknas pulstrycket. Pulstrycket är Systoliska trycket minus Diastoliska trycket. 140 - 80 = 60

2. Sen delar man pulstrycket med 3. 60/3= 20

3. Sist tar man det Diastoliska och lägger ihop med pulstrycket/3. M.a.o 80 + 20 = 100

MAP är 100 om patienten har 140/80 i BT.

Man kan även räkna ut det genom att ta (Systoliska + Diastoliska BT i kvadrat) och dela med 3. 140+160=300/3=100

Sen gäller det bara att hitta en användning för denna kunskap :roll:

linjo

Inlägg av linjo » 24/1 2005 22:30

Hör det inte till att alla skall kunna räkna ut MAP? I våran utbildning har det åtminstånet tjatat om det hela tiden :D (SAP-DAP/3+DAP=MAP)

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 24/1 2005 23:02

Om behandlingsriktlinjerna för vätskebehandling skrivna utifrån MAP måste man klara av det. I Svergie tror jag att de flesta har sina behandlingsriktlinjer för vätskebehandling skrivna utifrån systoliskt blodtryck. Systoliskt blodtryck under 80 och samtidigt trauma = vätskebehandling. Misstänkt skallskada och sys bt under 100 = vätskebehandling.

Skriv svar