spec.usk

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

jarno
Inlägg: 9
Blev medlem: 2/5 2006 0:49

spec.usk

Inlägg av jarno » 2/5 2006 0:57

Hej.

Jag kommer att ta examen nu som USK om 1månad (9/6-06)

Jag har funderar och funderat om de finns någon extra utbildningar till usk.
t ex, bli hjärt spec. Eller något sånt.

Jag kommer att sommar jobba på Sunderby sjukh. I luleå på ortoped avd.

Har ni några tips?

Mvh
Jarno

Framtidsmål

Inlägg av Framtidsmål » 2/5 2006 1:25

Kurser finns såvitt jag vet, men det leder väl inte fram till nån legitimation....Men det finns fördjupande kurser inom diverse områden. Dock så skulle jag rekomendera dig att läsa till sjuksköterska då uskorna inte får göra speciellt mycket, med eller utan extra kurser. Good luck in your journey!

jarno
Inlägg: 9
Blev medlem: 2/5 2006 0:49

Inlägg av jarno » 2/5 2006 7:34

Okej, tack för hjälpen.

manne

Inlägg av manne » 2/5 2006 10:02

Framtidsmål skrev: Dock så skulle jag rekomendera dig att läsa till sjuksköterska då uskorna inte får göra speciellt mycket, med eller utan extra kurser. Good luck in your journey!
Har du jobbat som Usk inom intensivvård/hjärtverksamhet?

Framtidsmål

Inlägg av Framtidsmål » 3/5 2006 5:44

"Har du jobbat som Usk inom intensivvård/hjärtverksamhet?"

Med "får" menar jag vad som står på pappret!. Du kan ju lika väl ta amb-sjv som exempel. Lite man får, mycket man gör ändå. Är man inne på det här forumet så är man ju ute efter att jobba med akutverksamhet, det anser jag inte är något som dom flesta undersköterskor får göra. Inget ont om uskor, kan bara säga vad jag upplever...Har inte jobbat på intensiv/hjärtavdelning, har bara erfarenheter som undersköterska från äldrevård,akut,vårdavdelning,ambulans

Ozena
Inlägg: 21
Blev medlem: 6/6 2005 16:47
Ort: Norrland

Inlägg av Ozena » 3/5 2006 20:21

Framtidsmål skrev:Kurser finns såvitt jag vet, men det leder väl inte fram till nån legitimation....Men det finns fördjupande kurser inom diverse områden. Dock så skulle jag rekomendera dig att läsa till sjuksköterska då uskorna inte får göra speciellt mycket, med eller utan extra kurser. Good luck in your journey!
Under min sjuksköterskeutbildningen arbetade jag timtid vid en HIA-avdelningen och det gav mig ovärderliga kunskaper inför mina fortsatta studier samt mitt sjuksköterskeyrke. En undersköterska som arbetar vid en akutavdelning kan axla ett stort ansvar om de själv vill och är oerhört kompetenta inom sitt gebit. Oavsett om det leder fram till en legitimation så är kunskap alltid kunskap. Jag anser att din inställning är aningen överilad, testa själv att arbeta vid en akutavdelning innan du är så säker på vad USK:or får och inte får göra.
"Det smör och whisky inte kan bota är obotligt." Irländskt citat.
"Av sjukdomens bitterhet lär människan den goda hälsans sötma." Spanskt citat.

Framtidsmål

Inlägg av Framtidsmål » 4/5 2006 6:51

Trodde att det framgick att jag har erfarenhet från akut. Ska inte säga att du har fel, men det är i alla fall inte bilden jag har fått i stort! Varierar säkert från olika ställen också. Visst skiljer sig jobbet mycket från vanliga usk-sysslor, men anser fortfarande inte att det är något enormt av den vararn, ni får gärna specifiera er angående "vad" det är som man får göra som ni definierar som akutsjukvård som usk på akutavdelning, eller tänker ni bara på venprover,ekg,bt i större utsträckning. Folk har ju lite olika syn på vad det är. Sedan är det ju klart att du har användning av den erfarenheten om du läser till sjuksköterska, då vet jag sedan tidigare erfarenhet att man ofta får göra mer som usk om man håller på att studera till högre medicinsk kompetens

Skriv svar