RLS?

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 15/9 2006 21:23

Jag sätter mig inte emot dig kalb! Jag håller med och vet att det pratas om att GCS skall bli nationellt.

En utveckling jag sätter mig emot. Det är av andra anlednigar än de som borde sättas i första rummet i akutsjukvård. Det handlar om prestige länder/sjukhus/läkare emellan och inte enkelheten! Tycker det är bedrövligt och jag misstänker att jag kommer få lära mig GCS allteftersom det examineras ny vårdpersonl/läkare.. Även om det svider!!

Likt VAS tycker jag man ska kunna uppskatta patientens medventandegrad i ett fåtal steg. Men VAS är säkert också på väg ut för att ersättas av ett system med 16 steg där patienten måste räkna poäng och konferera med anhörig för att lämna ett så bra svar som möjligt..

Kalbl

Inlägg av Kalbl » 15/9 2006 21:53

??
Senast redigerad av 1 Kalbl, redigerad totalt 16 gånger.

AuF

Inlägg av AuF » 16/9 2006 4:27

Man kanske borde införa "nationella skalor" efter där dom fungerar bäst. Min, "något" begränsade erfarenhet tycker att man kanske borde använda sig av olika system beroende på ändamålet. Säg tex på akuten/ambulansen är man ju ute efter mer ”generella” symtom, medans en neurolog letar efter mer specifika :? Skalan borde kanske rätta sig efter detta, istället för tvärtom..,

Eirik

Inlägg av Eirik » 16/9 2006 23:57

Glasgow Coma Scale (GCS) ble opprinnelig utarbeidet av to professorer i nevrokirurgi ved universitetet i Glasgow, Skotland (ikke USA) i 1972, som et system for å angi bevissthetsgrad på en objektiv og pålitelig måte.

Systemet var i utgangspunktet beregnet på hodeskadepasienter, men har vist seg velegnet for alle typer pasienter med endret bevissthetsnivå. Pr. idag er GCS det mest utbredte og internasjonalt aksepterte systemet for skåring av bevisshet hos pasienter.

Etter min mening er ikke GCS et veldig vanskelig verktøy å bruke, og det gir oss en enhetlig og objektiv måte å vurdere pasienters bevissthet på. Det gir både avsender og mottager av en melding et nøytralt mål, fremfor én persons subjektive oppfatning av tilstanden.

Jeg tror ikke slike hjelpemidler gjør hverdagen vanskeligere, de fleste motforestillingene kommer nok av at det er et uvant verktøy. Når man har lært seg systemet, og blitt vant til å bruke det i klinisk arbeid er det ganske lett å forholde seg til. Legger man seg til vanen å vurdere alle pasienter etter kriteriene i GCS går det så og si automatisk.

Kan også legge til at GCS er standard system i Norge, og at man på de fleste ambulansejournaler har egne avkryssningsrubrikker med kriterier og skår er listet.

Linda
Inlägg: 229
Blev medlem: 10/12 2004 23:10

Inlägg av Linda » 26/9 2006 13:16

Står en del om RLS här :

http://www.anst.uu.se/hansbola/RLS/RLS_85.html

GCS kan jag inte uttala mig om då jag aldrig använt mig av den utan använder RLS

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 26/9 2006 13:50

Jag tycker GCS inte är gjord för prehospitalt bruk. Vi använder den men jag tycker att den är alldeles för komplecerad, svårvärderad i den prehospitala miljön. Omhändertagandet ska ske relativt snabbt och att då utvärdera alla stegen i GCS är svårt. Jag tror att inte man ger tillförlitliga fakta i ambulansjournalen alla gånger, (om det är någon som är intresserad att titta i journalen). Nej, AVPU är lättvärderat och ska tycker jag användas prehospitalt. // Tomas
intubera mera !!

AuF

Inlägg av AuF » 26/9 2006 14:08

hej tomas.

AVPU ?

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 26/9 2006 14:22

Kortfattad förklaring av AVPU:

http://www.suslik.org/FirstAid/Survey/avpu.html

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 26/9 2006 20:56

Tack Akuten för att du fixar svaren :wink: // Tomas
intubera mera !!

AuF

Inlägg av AuF » 26/9 2006 22:42

Tackar för svaret.

Är AVPU något du använder dig av Tomas, eller bara den du tycker är bäst =) ? Håller med om att den verkar helt klart lättast att använda sig av. Men vad säger trauma teamet på akuten när du kommer och rapporterar med den ? Är den vedertaget accepterad ? (om du förstår vad jag menar) :?

En fråga till när vi ändå är igång. När du lämar av en patient, har ni då något av en "tyst minut" innan de andra tar vid eller hur ser det ut ? Och vad är det som "ska"/brukar ta upp först ?

MVH

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 27/9 2006 11:58

I PHTLS konceptet finns AVPU. Nej det är inget jag använder direkt men kan skriva det som ett komplement i journalen. GCS :s stora nackdel är att den som sagt kan vara svårbedömnd, man skriver helt enkelt ner några siffror på journalen utan att man vet exakt tillsåndet. Hjärtstopp 111 är klart lättast att skriva :wink: . Så min högst personliga uppfattning i frågan är att man ska plocka bort GCS och ersätta den med AVPU på samtliga patienter prehospitalt. Jag tycker denna fråga är ett lysande exempel på en sak som skiljer teoretiker från kliniker. GCS fungerar bra kliniskt hospitalt men är mer tveksam prehospitalt.

"Tyst minut" ja på trauma övningarna och när man kommer in med mindre skadad person så fungerar det. Men min upplevelse är att om någon riktigt dålig patient kommer in så fallerar det, mer eller mindre. Detta blir förstås bättre och bättre och det bästa man kan göra , och det görs idag är att öva,öva,och öva.

Det som tas upp är kön på patient, cirka ålder på patient, scenario, hittade skador, utförda åtgärder, parametrar // Tomas
intubera mera !!

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 27/9 2006 15:35

När jag hospiterade på akuten och tog emot ambulanser, upptäckte jag en sak som fick mig att ändra på hur jag rapporterar över patienter.

Tidigare började jag med ålder, namn, senario och ibland åtgärder innan jag berättade min arbetsdiagnos.
Ex. Stina född -19 har ramlat hemma och i samband med fallet har hon bla bla bla...hon är svag i vä arm....bla bla vi har gett O2.. bla bla bla... och jag bedömer att stina har fått en stroke...

När jag var på akuten kom jag på mig själv att under tiden jag fick rapporten så började jag fundera på diagnos eller orsak, och sist i rapporten fick man bekräftelse på om man funderat i samma bana som ambulanssyrran

Så idag börjar jag alltid rapporten med diagnos (om symtomen talar tydligt för en viss diagnos).
Tex.
Misstänkt stroke. Stina född 19 ramlade......
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 27/9 2006 16:02

Tomas skrev: "Tyst minut" ja på trauma övningarna och när man kommer in med mindre skadad person så fungerar det. Men min upplevelse är att om någon riktigt dålig patient kommer in så fallerar det, mer eller mindre. Detta blir förstås bättre och bättre och det bästa man kan göra , och det görs idag är att öva,öva,och öva.
Jag upplever att vi har blivit bättre och bättre på att alla som ska ta emot patienten på akutmott samtidigt lyssnar på ambulansrapporten inne på akutrummet. Och sedan tar vi över patienten. Detta gäller inte bara traumapatienter utan vi har samma rutin för rapportering när det gäller hjärtstopp och andra "dåliga" patienter. Visst händer det att denna rutin inte efterlevs men oftast fungerar det bra!

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 27/9 2006 16:23

vid hjärtstopp hos oss så kör uskan i ambulansen hlr medans syrran rapporterar. DÅ förlorar man ingen tid. Rapporten vid hjärtstopp åhls vävldigt kort. Kanske 10 sekunder och sedan stannar amb personal kvar för att komplettera när narkospersonal kardiologier osv redan jobbar med patienten.

Lipton

Inlägg av Lipton » 27/9 2006 16:33

Tror mycket beror på antal år i yrket. Det är ju svårt att lära om och jag har från första början fått lära mig någon halvdan variant av uttalad RLS, alltså att man istället för att säga siffran säger att pat är fullt vaken. När jag mer på riktigt fick lära mig något så var det AVPU som gällde och jag använder den när jag jobbar. Har även enligt riktlinjerna den skalan i förvarningslarm till akutmottagning.
Sedan hör jag ju ofta på akuten hur ambulanspersonal rapporterar enligt RLS på akutrummet. Jag har dock aldrig hört någon rapportera enligt GCS, dock skrivs ju detta i journalen eftersom datorn frågar efter GCS-värden.
Min samlade åsikt blir därför att AVPU är bäst, eftersom jag fått all utbidlning enligt det konceptet. Däremot håller jag inte med Tomas om att GCS skall strykas helt eftersom det dels är en del av sekundär-triagering enligt MIMMS-konceptet och jag tror det gör sig ganska bra där. Alltså på en uppsamlingsplats där man har lite mer tid att jobba med patienten.

Skriv svar