Köp av Stetoskop och blodtrycks? ?

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 30/10 2006 23:52

Nåväl, uteslutit MDF nu i alla fall sedan jag hittat http://www.stetoskop.com

Det finns relativt billiga kardioskop för en hundring mer än vad ett classic littman kostar.. Har någon testat KAMED stetoskop? Skulle vara tacksam för lite intryck etc.

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 3/11 2006 0:32

Zajben: Tackar för tipset.. Bra priser tycker jag. Jag vet ingenting om vilka scop som är bra eller dåliga, eller vilka som lämpar sig bra i ambulansmiljö.
Tacksam för vägledning.

Roffe

Inlägg av Roffe » 3/11 2006 19:21

:roll: ni måste skämta :lol:
Roffe

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 3/11 2006 23:44

Roffe skrev::roll: ni måste skämta :lol:
Roffe
Skämta?

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 4/11 2006 0:36

Roffe skrev::roll: ni måste skämta :lol:
Roffe
Eh...näe... Brukar du gå runt och skämta om medicinsk utrustning.
Det kan aldrig vara fel att rådfråga de mer erfarna när det gäller utrustning vars kvalitet och tillförlitlighet är avgörande i arbetet.
Eller tycker du att det är skitsamma? Man kanske kan höra lika bra med en burktelefon.....?

Roffe

Inlägg av Roffe » 4/11 2006 4:26

Blir bara något förundrad över, att man köper sin egna medicinska utrustning,det brukar vara något som varje verksamhet bör hålla med,samt vara av god kvalitet.
Och som student gäller det samma,verkar bara lite märkligt, att ni skall behöva stå för kostnaderna när det gäller utrustning som skall komma patienten tillgodo.

Roffe

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 4/11 2006 9:08

Roffe skrev:Blir bara något förundrad över, att man köper sin egna medicinska utrustning,det brukar vara något som varje verksamhet bör hålla med,samt vara av god kvalitet.
Och som student gäller det samma,verkar bara lite märkligt, att ni skall behöva stå för kostnaderna när det gäller utrustning som skall komma patienten tillgodo.

Roffe
Det finns en ganska naturlig förklaring för oss studenter, i alla fall här i Linköping. Jag kommer under mina många år här att vara på ett stort antal avdelningar och vårdcentraler på många platser, allt ifrån här i Linköping till möjligtvis Jönköping och Örebro. Alla dessa avdelningar har sina egna stetoskop, och det underlättar om man har ett eget stetoskop att "lära sig med", eftersom man använder samma för att lyssna med hela tiden. När man väl lärt sig "vad man ska lyssna efter" så borde vilket stetoskop som helst fungera.

Det är inget krav ifrån skolan, det är bara en stark rekommendation eftersom det underlättar för mig som student.

Användarvisningsbild
Birger
Inlägg: 17
Blev medlem: 3/8 2005 2:22
Ort: Malmö / Lund

Inlägg av Birger » 4/11 2006 13:45

Jag vet inte om det finns undantag men generellt torskar alla läkarstuderande i Sverige på att handla ett eget "kit" med stetoskop och bekväma pissetofflor. Ficklampor, reflexhammare och resten finns alltid att låna där det finns patienter.

jarno
Inlägg: 9
Blev medlem: 2/5 2006 0:49

Inlägg av jarno » 15/2 2007 19:48

Page skrev:Grejjerna jag köpte ser ut som på bilden nedan, 500:- inkl. frakt på England. Tänkte sticka till biblioteket idag och låna någon bok där det står om att lyssna på hjärtat, vet ni någon som finns på bibliotek?

Bild
Vad är det för märke på stetoskopet, som är på bilden?

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 15/2 2007 21:16

Köpte ett stetoskpå från www.steeles.com

Nästan halva priset inkl frakt jämfört med Sverige. Fick ett Littmann Cardiology 3 inkl frakt för 1100kr.. Helt okej med tanke på att ett vanliga Littmann kostar ca 1000kr inkl frakt i Sverige, och ett Cardiology av samma tillverkare ca 2100kr. Och ja, jag vet att man klarar sig med ett billigare stetoskop.

Sidan rekommenderas varmt, ett Littman Classic går på ca 550kr om jag inte minns helt fel.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 15/2 2007 21:53

Prestige tillverkar stetoskop som liknar bilden.

http://www.prestigemedical.com/images/items/12.jpg

Dom har dessutom en massa annat intressant.
http://www.prestigemedical.com/Products.htm

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Inlägg av ohlstedt » 16/2 2007 7:29

Ett Littham ststoskop beskrivs ha reduktion av störande omgivande ljud med 75%, jag har aldrig lyssnat med ett littham stetoskop om man jämför littham med ett vanligt stetoskop säg i 300 kronorsklassen hur stor reduktion skulle ett sådant ha för omgivande ljud 50%? eller skulle även de reducera 75% ?
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 16/2 2007 10:15

Jag tycker att det är stopr skillnad på olika stetoskop. Anväder själv ett Littman Cardiologi STC och tycker att det är enorm skillnad på vad jag hör. Sen är väl frågan om det är värt pengarna, för oss ssk kan det väl vara tveksamt.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 16/2 2007 12:36

Kan bara säga att jämfört med ljudisoleringen är helt fantastiskt i mitt Littmann Cardiology 3.. Helt annan nivå än med "vanligt" blodtrycksstetoskop. Kanske till och med är den största skillnaden, man hör bättre eftersom störande ljud i omgivningen filtreras ut.

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Inlägg av ohlstedt » 16/2 2007 15:34

zAjben skrev:Kan bara säga att jämfört med ljudisoleringen är helt fantastiskt i mitt Littmann Cardiology 3.. Helt annan nivå än med "vanligt" blodtrycksstetoskop. Kanske till och med är den största skillnaden, man hör bättre eftersom störande ljud i omgivningen filtreras ut.
Tror du att du skulle kunna lyssna blodtrycket på en människa inne på ett discotek med ditt stetoskop?
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

Skriv svar