Skiftar arbetsplats?

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

malle
Inlägg: 123
Blev medlem: 1/12 2004 22:25

Inlägg av malle » 12/10 2006 10:00

Jag tror tyvärr inte på rotationstjänster i ambulanssjukvården! Varför då? Är jag emot kompetensutveckling "inne på huset"? Nej, tvärtom!!

Tyvärr är det dock inte möjligt att i enda rotationstjänst rotera mot alla de specialiteter som vi inom ambulansen jobbar emot. Roterar jag t ex mot anestesin 50 % så kommer jag att nästan uteslutande utveckla min kompetens främst inom respiration och cirkulation samt även de specifika anestesiläkemedlen.

Däremot går du då miste om t ex kunskaper inom kirurgiska, ortopediska samt allmänmedicinska områden.

Dessutom har det visat sig vara svårt för många att lyckas kombinera 2 olika arbetsgivares önskemål/krav på arbetstagaren.

Mitt drömscenario är istället ett väl utvecklat hospiteringssystem där man "roterar" vissa perioder mellan de olika specialiteterna och då lägger särskild tyngd på de rent akutmedicinska. Detta skulle leda till kompetensen upprätthålls samtidigt som vi skulle kunna ta del av de senaste kunskaperna inom respektive specialitet. Själv klart skulle vi då enbart ha enbart en arbetsgivare.

Det svåra i detta är tyvärr hur man ska kunna få våra arbetsgivare att förstå att det skulle löna sig att stå för kostnaden för denna hospitering.

//malle

Användarvisningsbild
Tobbe
Inlägg: 185
Blev medlem: 20/5 2004 2:06

Inlägg av Tobbe » 12/10 2006 10:55

Jag vill bara inte se ambulansjukvården som utfyllnad mellan mina ordinarie arbetspass på IVA/UVA/UVA. Jag tycker nog att mitt jobb är lite mer än en hobby.

Malle: Bra sagt. Instämmer. Det ger en bra bredd.

Tobbe

AuF

Inlägg av AuF » 12/10 2006 11:43

malle: Är man narkossyrra i ambulansen med ordinationer därefter så är de väl en självklarhet att man också har en växeltjänst på OP ? Försvinner inte din anestesikompetesens kanska snabbt annars ?

Både på akuten och IVA får du ju för förövigt se alla sorters patienter, precis som på ambulansen, skillnaden är ju bara att du ser väldigt många fler. Kanske inte alltid så dumt. =)

MVH

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 12/10 2006 11:46

Jag tror tyvärr inte på rotationstjänster i ambulanssjukvården! Varför då? Är jag emot kompetensutveckling "inne på huset"? Nej, tvärtom!!
Det måste väl vara mer kompetensutvecklande att vårda dåliga IVA patienter under ett 8 timmars skift än att motortvätta sin privatbil för tredje gången. Det finns förstås en viss ironi i detta svar men jag tror att många dock känner igen sig.
Tyvärr är det dock inte möjligt att i enda rotationstjänst rotera mot alla de specialiteter som vi inom ambulansen jobbar emot. Roterar jag t ex mot anestesin 50 % så kommer jag att nästan uteslutande utveckla min kompetens främst inom respiration och cirkulation samt även de specifika anestesiläkemedlen.
Men hallå Malle "respiration och cirkulation" för mig är det ett basfundament i ett omhädertagande.

Att hospitisera några dagar per år kan väl knappast vara utvecklande, det blir för mycket "prao" över det hela.Jag tycker att de som bidragit mest till utvecklingen på stationen är de som har sett något annat än ambulansens fyra väggar.

Sen håller jag med dig att arbetsgivaren inte backar upp dem som vill rotera, av ren slöhet tror jag. Om man roterar mellan IVA/anestesin så fixar ambulansen respiratortransporter själva, alla tjänar på det förutom den som vårdar för lönen är tyvärr den samma :cry: // Tomas
intubera mera !!

malle
Inlägg: 123
Blev medlem: 1/12 2004 22:25

Inlägg av malle » 12/10 2006 17:01

Det måste väl vara mer kompetensutvecklande att vårda dåliga IVA patienter under ett 8 timmars skift än att motortvätta sin privatbil för tredje gången. Det finns förstås en viss ironi i detta svar men jag tror att många dock känner igen sig.
Ja, det är ironi i ditt svar. Det får mig att allvarligt undra över om du verkligen har förstått hur ambulanssjukvård fungerar. När du jobbar på anestesin blir du tränad i att verka i din specifika miljö där och får även erfarenhet av just den specialitén. Det är precis lika med den prehospitala miljön. Det råder särskilda förutsättngar där precis som det gör på anestesin. Du är inte med självklarhet en duktig sjukvårdare inom ambulans även om du är en fena inom anestesi.

Börjar bli uppriktigt trött/besviken på alltför många nsk:or som verkar tro att hela världen snurrar kring anestesin. Lite ödmjukhet inför andra yrkeskategorier kanske inte skulle skada?
Men hallå Malle "respiration och cirkulation" för mig är det ett basfundament i ett omhädertagande.
Återigen ett ganska raljerande inlägg. Självklart anser även jag att dessa 2 områden är "basfundament". Dock är det så att du ej behöver vara praktiserande nsk för att tillämpa dessa 2 fundament. Återigen - som nsk fördjupar du dina kunskaper inom dessa fundament relaterat till anestesiologisk verksamhet. Ambulanssjukvården är endast i undantagsfall anestesiologisk verksamhet.
Att hospitisera några dagar per år kan väl knappast vara utvecklande, det blir för mycket "prao" över det hela. Jag tycker att de som bidragit mest till utvecklingen på stationen är de som har sett något annat än ambulansens fyra väggar.
Om du hade läst mitt inlägg ordentligt hade du insett att jag inte alls skrev att vi bör hospitera några dagar per år. Jag skrev att jag önskade mig ett väl utvecklat hospiteringsystem där man roterar i perioder mellan de olika specialiteterna. Det skulle alltså vara block gällande några veckor i taget.

Precis som Tobbe tidigare skrivit tror jag det är viktigt att vi för vår specialitets skull spenderar majoriteten av vår arbetstid prehospitalt så att vi där också kan bidra med kunskap, utveckling och forskning.

//malle

malle
Inlägg: 123
Blev medlem: 1/12 2004 22:25

Inlägg av malle » 12/10 2006 17:16

AuF skrev:malle: Är man narkossyrra i ambulansen med ordinationer därefter så är de väl en självklarhet att man också har en växeltjänst på OP ? Försvinner inte din anestesikompetesens kanska snabbt annars ?

Både på akuten och IVA får du ju för förövigt se alla sorters patienter, precis som på ambulansen, skillnaden är ju bara att du ser väldigt många fler. Kanske inte alltid så dumt. =)

MVH
Hej Auf.

Problemet är bara att du inte ÄR narkossk i ambulansen. I ambulansen ÄR du ambulanssjuksköterska. Narkossk är du på operation/anestesin.

Bättre då att i ambvub:en utbilda ssk:an i att hantera de läkemedel som oftast kan bli aktuella, exempelvis Rapifen och Ketalar.

Att söva prehospitalt kan jag för mitt liv inte förstå att man vill utsätta sig själv och patienten för - oavsett hur kompetent nsk du nu är.

I de ytterst få fall detta krävs, tror jag mer på förstärkning från "huset" där fler vana händer finns att tillgå.

//malle

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 12/10 2006 17:28

Det här med rotation väcker känslor. Jag har bara postiva upplevelser av rotation ambulans/anestesi. Tyvärr roterar jag inte fn av oilka anledningar men jag har gjort det under flera års tid, och då på anestesin.

Vinsterna är många, t.ex. andning, cirkulation, farmakologi, pvk-sättning är självklara områden. Förutom dessa områden finns möjligheten till medicinska diskussioner med olika läkare, t.ex. gyn, kir, ort, önh och inte minst anestesi, som är av mycket stort värde även prehospitalt. Dessutom blir det ökad personkännedom, läkarna vet vem man är när man träffar dem på akuten eller ringer för en ordination om något läkemedel eller direkttriage och de litar kanske lite mera på mina bedömningar och vidtagna åtgärder. Jag upplever att de fäster mycket stor tilltro till anestesisjuksköterskans kunskaper, många gånger mycket mer än vissa ambulanskollegors.

Dessutom behövs det ingen medföljande anestesisjuksköterska från sjukhuset när man åker på sekundärtransporter, t.ex. för intubationsberedskap.

Det bör också ge ökade behandlingsmöjligheter prehospitalt, t.ex. propofol, om man har en klok ambulansläkare som använder sin personals kompetens optimalt.

Nackdelar? Möjligen vissa kollegors avundsjuka... ;-)

Ambulanssjuksköterska med anestesikompetens

AuF

Inlägg av AuF » 12/10 2006 18:44

malle: Det jag menade var att om man är utbildad nsk i ambulans är det ju också en fördel om du hospiterar med dina kundskaper för att hålla dem ajour.

Vidare handlar det ju inte om att man använder sig av så många fler läkemedel osv som sjuksköterska på huset, men man anväder sig av dem oftare.

Sedan så finns det givetvis inget som säger att bara för man är duktigt sjuksköterska på huset så blir du de på automatik också en prehospitalt. Men min "något" begränade erfarenget säger mig att de skapar förutsättningar.


Ha en bra kväll 8)

Lipton

Inlägg av Lipton » 12/10 2006 19:17

Jag förstår inte riktigt dikussionen. Självklart tjänar man på att få erfarenheter från flera platser. Jag personligen har upplevelsen att om man lär sig sätta nål i en skumpande bil så kommer man få fasen så mycket lättare när miljön är ljus och fin och inte rör sig.
Dessutom har jag när jag roterat fått möjlighet att vänja min mage vid högdos av kaffe och på så vis blir rasterna på akuten inga problem längre.
Den största fördelen som jag ser den är nog dock att jag faktiskt kan den andra arbetsplatsen på mina fem fingrar.

Ja, jag ironiserar lite, men det blir roligare så.
Men ärligt talat, när blev ambulanssjukvård så avancerat att vi är tvungna att pyssla med det dygnet runt för att upprätthålla kompetensen. Kan man det ambulansspecifika och inte är rädd för naturen så lär man ju sig fasen så mycket mer på huset.
Nä, jag håller med Tomas. Ambulanssjobbet är en hobby! Dock skall vi passa oss för att säga det högt eftersom vi då gör samma misstag som Florence, och visst är vi bättre än så?! :lol:

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 12/10 2006 20:51

Hospitera = Gå bredvid
Rotera = Man är ordinarie personal, dvs. inte en extra person.

Det är stor skillnad mellan att vara ordinarie personal och att vara den som går bredvid. Går man bredvid så finns det ju hela tiden någon annan att bolla tillbaka till.

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 12/10 2006 22:13

Det är förstås tråkigt att det finns de som blir stötta i kanten. Det har inte varit min mening men jag kan inte låta bli att förundras över dig Malle, jag hadde exakt samma argumentation för ambulansjobbet för 15 år sedan, jag tyckte också att ambulanjobbet var "allsmäktigt" // Tomas
intubera mera !!

malle
Inlägg: 123
Blev medlem: 1/12 2004 22:25

Inlägg av malle » 12/10 2006 22:56

Tomas skrev:Det är förtsås tråkigt att det finns de som blir stöta i kanten. Det har inte varit min mening men jag kan inte låta bli att förundras över dig Malle, jag hadde exakt samma argumentation för ambulansjobbet för 15 år sedan, jag tyckte också att ambulanjobbet var "allsmäktigt" // Tomas
Jag har aldrig menat eller påstått att ambulansjobbet är allsmäktigt - tvärtom. Det är en verksamhet som är i stort behov av utveckling. Jag blir heller inte "stött i kanten" av de åsikter du har. Däremot förundras jag många ggr över den arroganta ton du har i dina inlägg gentemot en del debattörer. Dessutom känns det lite som min uppgift här på forumet att när jag inte delar din åsikt våga stå för det.

Vi får väl helt enkelt konstatera att din inställning till prehospital sjukvård är att det är en hobby - min är att det är en specialitet i utveckling som ändå förtjänar respekt.

//malle

Skriv svar