Ambulanspersonal sålde sprit vid arbetsplatsen

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

ssk2

Inlägg av ssk2 » 13/12 2006 17:54

Putte skrev:Dom ska bli av med sina jobb! Som ambulanspersonal möter man så gott som dagligen "offer" för fylleri. Att under arbetstid sälja alkohol är INTE försvarbart! Självklart är det värre än att sälja på en verkstad.
Själv så har jag i princip slutat att dricka sprit och gå på krogen sedan jag började jobba på ambulansen.... Tycker att man ser så fruktansvärt mycket skit som följer i alkoholens spår så jag tycker helt enkelt inte att det är kul längre.....
då kanske du bör känna till att även ambulanspersonal åker fast för grov ratfylla mm. känner en handfull ssk på ambulansen som avtjänat tid för rattfylla. tycker du alkoholmissbruk är en sjukdom? kanske är det värre om dom tar saker från patienterna. många av oss super. basta.

Putte
Inlägg: 144
Blev medlem: 25/7 2004 19:30
Ort: Sweden

Inlägg av Putte » 13/12 2006 18:32

Också jag känner till fall med ratfylla hos ambulanspersonal. Om alkoholmissbruk är en sjukdom eller inte har jag ingen åsikt om. Att ta från patienter?? Vad har det med saken att göra? Det gör mig inget att du super, fortsätt gärna med det om du mår bra av det. Jag är inte nykterist men som jag skrev tidigare så har jag tröttnat på fylla då jag varje fredag/lördag natt jag jobbar ser skiten.
Tycker du det är ok att en läkare på en vårdcentral säljer alkohol under arbetstid? Eller en sjuksköterska på akuten? En skötare på psykakuten? En polis i tjänst? En ambulanssjukvårdare eller sjuksköterska på ambulansen? Det handlar inte bara om lagar utan även om yrkesansvar/yrkesstolthet. Som ambulanspersonal och som sjuksköterska har du ett ansvar! Ansvar mot samhället, patienterna, medarbetare och arbetsgivare. Gissar att landstinget inte blev så glada när personalen öppnade "systembolag", de flesta arbetsgivare har en alkoholpolicy och jag är ganska säker på att illigal försäljning under arbetstid inte ingår i den.

Lipton

Inlägg av Lipton » 13/12 2006 19:44

Att ni orkar debattera detta! :shock:

242tic: Du skriver att man måste skilja på yrkesliv och privatliv men gör det inte själv i ditt exempel. Menar du med det att det hade vart helt okey om de bara undvikit att förvara och sälja spriten från stationen? Knappast!

Faktum är att om en bilmekaniker skulle sälja sprit till vänner, bekanta och några till efter att den hämtat i tyskland så skulle ingen direkt höja på ögonbrynen. Om samme bilmekaniker använde sin egen firmas lastbil och hämtade med så skulle man kanske höja ögonbrynen och mumla att det var ju ovanligt företagsamt, men knappast kräva rullande huvuden. Om någon av de anställda gjorde detta och sålde från verkstaden så skulle antagligen ägaren sparka denne om det blev en mediacirkus av det, annars skulle han skälla ut honom och sedan gå hem och koppla av med en grogg som "köpts på jobbet".
Nu var det dock ambulanspersonal som gjorde detta. Vad innebär då det? Jo, att de var ovanligt korkade som gjorde det på arbetstid eftersom detta definitivt höjer ögonbryn hos varenda kotte som kommer till station för att handla. Hade de gjort det på fritiden hade ingen reagerat och de hade fortfarande åkt skåpbil till tyskland emmelanåt. Och när de till slut eventuellt åkt fast hade ingen reagerat då heller, såvida inte media fått nys om att de jobbat på ambulans eftersom cirkusen då hoppat igång.

Jag säger inte att det någonstans är okey att bryta mot lagen. Men ärligt talat så köper jag importöl och sprit när tillfälle finns och jag skall på fest. Jag kör dessutom för fort nästan jämt och kommer aldrig bli politiker eftersom jag vägrar betala för SVT och SR. Men jag står i alla fall för vad jag tycker och försöker leva efter vad jag säger... :roll:

klerty

Inlägg av klerty » 13/12 2006 21:20

Putte skrev:Också jag känner till fall med ratfylla hos ambulanspersonal. Om alkoholmissbruk är en sjukdom eller inte har jag ingen åsikt om. Att ta från patienter?? Vad har det med saken att göra? Det gör mig inget att du super, fortsätt gärna med det om du mår bra av det. Jag är inte nykterist men som jag skrev tidigare så har jag tröttnat på fylla då jag varje fredag/lördag natt jag jobbar ser skiten.
Tycker du det är ok att en läkare på en vårdcentral säljer alkohol under arbetstid? Eller en sjuksköterska på akuten? En skötare på psykakuten? En polis i tjänst? En ambulanssjukvårdare eller sjuksköterska på ambulansen? Det handlar inte bara om lagar utan även om yrkesansvar/yrkesstolthet. Som ambulanspersonal och som sjuksköterska har du ett ansvar! Ansvar mot samhället, patienterna, medarbetare och arbetsgivare. Gissar att landstinget inte blev så glada när personalen öppnade "systembolag", de flesta arbetsgivare har en alkoholpolicy och jag är ganska säker på att illigal försäljning under arbetstid inte ingår i den.
Kan du inte utveckla dethär med ansvars biten? jag är mycket intresserad av vad du menar med just det, vad är det egentligen för ansvarstagande uppgifter du anser att "ambulansare" och annan motsvarande personal ska ta på sig?

Vi ska väl försöka vara lika goda medborgare allihopa och följa lagen, räcker inte det?

Och det är fortfarande inte olagligt att gå ut en lördag och ta några öl. Sålänge du är över 18 år dvs.

Mr M

Inlägg av Mr M » 13/12 2006 21:42

Putte...Håller med till 100% de sista du skrev!!!

Lipton...du är rolig du!!...först ifråga sätter du hur grabbarna orkar skriva en massa inlägg, sen drar du till med värsta novellen själv.. :lol:

Trevlig lucia!!... :wink:

Lipton

Inlägg av Lipton » 13/12 2006 21:49

Mr M: Japp, men jag har bara skummat övriga inlägg. För att debattera krävs ju att man läser inläggen, jag debatterar således inte. Har tydligen blivit en gaphals som bara basunerar ut min egen åsikt utan att lyssna på andra i den här tråden... :lol:

Användarvisningsbild
242tic
Inlägg: 46
Blev medlem: 15/6 2004 1:42
Ort: Stockholms län

Inlägg av 242tic » 14/12 2006 1:49

Lipton skrev:Att ni orkar debattera detta! :shock:

242tic: Du skriver att man måste skilja på yrkesliv och privatliv men gör det inte själv i ditt exempel. Menar du med det att det hade vart helt okey om de bara undvikit att förvara och sälja spriten från stationen? Knappast!
Eftersom jag inte har det minsta med ambulanser att göra själv (tillhör "en annan" blåljusorganisation) är mina synpunkter helt grundade på hur jag själv upplever det som skrivs.
Trodde i min enfald att det fanns någon slags yrkesstolthet bland ambulansfolket?
Självklart är det inte OK att vare sig sälja smuggelsprit hemma eller från jobbet. Men görs det från hemmet är det privatpersonen som gör det, arga blickar, kommentarer och liknande drabbar i princip bara den som ställer till med eländet.
Görs det däremot på arbetet och kanske dessutom (som jag tolkar det som skrivits?) "ute på stan" i uniform är det en hel yrkeskår som drabbas. Alla med samma arbete riskerar att få en släng av sleven....
Någon gång det händer något med en berusad inblandad och ambulansen kommer dit lär det komma en syrlig kommentar från någon förbipasserande om att "så där ja, säljer man smuggelsprit får man sopa upp efter sig också"
typ....
De gånger jag själv fått kritik som baserats på andra kollegors misstag/felaktiga handlande känns det faktiskt inte alls helt OK.
Jag förväntar mig att samtliga kollegor då de tar på sig uniformen lämnar "onödiga" delar av sitt privatliv åt sidan och helt går in för att sköta sitt jobb på ett korrekt sätt.
Alla kan vi göra våra misstag, vi är ju mänskliga, men att uppenbart och MEDVETET göra något som går stick i stäv med det ens yrke bör verka för är bara lite FÖR mycket!
Jag menar INTE att alla skall uppträda som identiska robotar men i utsatta offentliga yrken måste yrkesrollen i många fall tillåtas trycka undan privatpersonens åsikter.
Får själv ibland stå på jobbet och försvara en ståndpunkt som jag själv personligen inte helt delar men som jag i jobbet förväntas stödja. Det hör till jobbet och uniformen!
Några fler exempel för att kanske få NÅGON att förstå varför jag reagerar så starkt mot situationer som denna:
en brandman som säljer insmugglade nyårsraketer med okänd sprängkraft?
en polis som på dagen kränger smuggelsprit eller bränner hemma för att på kvällen återfinnas ute på stan i en nykterhetskontroll?
Det är precis lika illa om någon annan gör det, det blir samma resultat i slutändan för den som råkar ut för en olycka, men det naggar inte en hel yrkeskårs anseende i kanten.
Det kanske är gammalt och förlegat tänkande men åtminstone JAG ser en viss stolthet i ett yrke med uniform..... :oops:

klerty

Inlägg av klerty » 14/12 2006 7:11

Polis?

Putte
Inlägg: 144
Blev medlem: 25/7 2004 19:30
Ort: Sweden

Inlägg av Putte » 14/12 2006 16:01

Klerty! Jag kan bara konstatera att vi har olika åsikter, jag respekterar din men håller inte med dig. Din sista mening om att gå ut och ta några öl om man är över 18 förstår jag inte vad du menar. Jag har inget emot det, tycker det låter trevligt, men det har ju inget med grundfrågan att göra.

Ok jag ska försöka utveckla vad jag menar med ansvar: Du har definitivt ett ansvar mot din arbetsgivare att sköta ditt arbete och inte bedriva organiserad brotslighet under arbetstid. Ansvar mot dina arbetskamrater; gissa hur snacket kommer att gå om ALLA ambulansare efter detta, alla blir dragan i skiten. Patienterna; En MYCKET stor del av sjukvårdens resurser går till att ta han om alkoholens skadeverkningar. Om du jobbar på ambulansen så vet du nog vad jag pratar om. Att då sälja illigal sprit (och tjäna pengar på det) för att sedan ta hand om allt som just sådan försäljning för med sig är oansvarigt. Hoppas att det klarnade något. Vill åter säja att jag respekterar din åsikt och jag inte anser att vi måste vara änglar bara för att vi jobbar inom vården. Men att vi måste uppföra oss när vi tar på oss uniformen. Vi har ögonen på oss!

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 14/12 2006 16:59

Det är egentligen inte mycket att diskutera kring i denna frågan... Säljer man alkohol illegalt på arbetsplatsen så är det lika illa var du än jobbar. Det stora problemet här är att inom ambulansen har man ständigt många ögon på sig. Vi är faktiskt ett ansikte utåt för sjukvården och folk har vissa förväntningar på oss. Vi är de snälla, omtänksamma, duktiga och högt respekterade livräddarna som skänker trygghet och omtanke åt den som mår dåligt. Det är denna bilden många har och att dessa änglar säljer smuggelsprit på jobbet gör många upprörda för det förväntas mer av oss än av en bilmekaniker.

Lipton

Inlägg av Lipton » 14/12 2006 21:56

Kom på en fråga som jag bedömer mer intressant att diskutera. Hur många här är det som tror att det finns en möjlighet att kollegor skulle kunna sälja import-sprit på stationen utan att man skulle märka detta?
Jag har nämligen svårt att se att detta skulle kunna passera obemärkt, såvida man inte alltid jobbar med samma kollega på en enbilsstation.
Detta innebär i så fall att många kände till vad som pågick, jag tänker inte blanda mig in i en diskussion om vad de borde ha gjort. Däremot kanske det ger intressanta tankar angående diskussionen om hur ofta anmälningsfall förekommer inom ambulanssjukvården och varför. Om det är så att vi har svårt att anmäla våra kollegor för att de faktiskt begår brott under arbetstid, hur skall vi då kunna rapportera avvikelser i patientomhändertagandet?

Bara en tanke...

klerty

Inlägg av klerty » 15/12 2006 16:57

Putte skrev:Klerty! Jag kan bara konstatera att vi har olika åsikter, jag respekterar din men håller inte med dig. Din sista mening om att gå ut och ta några öl om man är över 18 förstår jag inte vad du menar. Jag har inget emot det, tycker det låter trevligt, men det har ju inget med grundfrågan att göra.

Ok jag ska försöka utveckla vad jag menar med ansvar: Du har definitivt ett ansvar mot din arbetsgivare att sköta ditt arbete och inte bedriva organiserad brotslighet under arbetstid. Ansvar mot dina arbetskamrater; gissa hur snacket kommer att gå om ALLA ambulansare efter detta, alla blir dragan i skiten. Patienterna; En MYCKET stor del av sjukvårdens resurser går till att ta han om alkoholens skadeverkningar. Om du jobbar på ambulansen så vet du nog vad jag pratar om. Att då sälja illigal sprit (och tjäna pengar på det) för att sedan ta hand om allt som just sådan försäljning för med sig är oansvarigt. Hoppas att det klarnade något. Vill åter säja att jag respekterar din åsikt och jag inte anser att vi måste vara änglar bara för att vi jobbar inom vården. Men att vi måste uppföra oss när vi tar på oss uniformen. Vi har ögonen på oss!
Men i mina ögon blit detta som att ambulans personal skall följa lagar och regler men sen kvittar det om andra gör det för dom vet inte bättre. Jag tycker all människor borde veta bättre, ingen borde pyssla med illegal spritförsäljning oavsett yrke. Jag håller alla smugglare lika skyldiga som någon annan.

För att spinna av Liptons fortsatta diskussion där så måste jag säga att ämnet är intressant. Håller man varann om ryggen inom ambulansen? sker detta kanske på mindre stationer och inte på större? jag är mycket nyfiken på egna upplevelser från er alla.

Linda
Inlägg: 229
Blev medlem: 10/12 2004 23:10

Inlägg av Linda » 19/12 2006 9:58

Detta är väl ändå inget ovanligt. Jag kan räkna upp ett antal företag i min närhet där det går att få tag i "smuggelsprit". Hembränt är en helt annan femma, det finns i varje kvarter så gott som.
HB köper jag aldrig !!! då man aldrig kan garantera innehållet i flaskorna/dunkarna men kan ju säga att en kontakt jag hade för några år sedan som jag köpte smuggelsprit av... han var bilmekaniker i polishuset och mekade med polisernas bilar.
Poliser köpte av han dock kom de civilklädda.....

Skriv svar