Prao?

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

>Linnea<

Prao?

Inlägg av >Linnea< » 27/12 2006 23:42

vi ska ha prao till våren och jag undrar om man kan få praoa som ambulansförare det verkar skoj. jag går i 9:an

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 27/12 2006 23:50

Fråga på din lokala ambulansstation.
Inte säkert att du får, men det kostar inget att fråga.
Hoppas att du inte har lätt att bli åksjuk bara.
Det gungar och gnisslar rejält om man sitter bak i
vårdhytten, och man ser knappt ut.

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 28/12 2006 7:47

Är det lämpligt att prao på en ambulansstation :?:

Tompa31

Inlägg av Tompa31 » 28/12 2006 9:35

prehospital skrev:Är det lämpligt att prao på en ambulansstation :?:
Absolut, varför skulle det inte vara lämpligt?

Har personen i fråga ett stort intresse så kan det vara första kontakten med ambulanssjukvården. Det kan ju sedan leda vidare till gymnasieutbildning/ssk-utb osv för att i framtiden arbeta inom ambulanssjukvården.

Nånstans måste fröet sättas.

//Tompa

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 28/12 2006 21:29

Är man mogen nog att hantera det man inom ambulansen ibland får uppleva? Jag tror inte det. Som 15 åring har man inte i en ambulans att göra... inte som prao i alla fall! I skåne är det 21 års gräns på alla medåkare och praktikanter. Klokt tycker jag.

Gott nytt år!!

Cortex
Inlägg: 126
Blev medlem: 25/6 2006 13:23

Inlägg av Cortex » 28/12 2006 21:45

Man kanske inte bör åka med på 1orna. 3or och kanske någon 2a därimot. I den åldern och som första vistelse på en ambulansstation så tror jag det itne spelar så stor roll om det är en 1a eller en 3a personen får åka med på. tror det skulle vara lika uppskattat vilket som, och lärorikt som tusan iallafall. Är man intresserad så ställer man frågor och undrar mycket, man kan nog få ut mycket på en dag bara av att ha åkt med på en 3a. :)

Jag håller fullständigt med om att det nog inte är så lämpligt att låta en 15 åring hänga med på de allra värsta körningarna (även om personen själv säger att denne vill) Men att bara få åka med på en transport eller något benbrott skulle jag tycka våre enormt givande bara det. :)

Lipton

Inlägg av Lipton » 29/12 2006 12:06

Alla 15-åringar är inte lika, precis som alla 21-åringar inte är lika. Det jag tycker är viktigare är snarare vilka förkunskaper man har. Att praktisera på en ambulansstation när man går i nian tror jag kan vara väldigt lärorikt och kul, själv gick jag en vecka på en restaurang och skalade potatis och en vecka på en elfirma och sorterade säkringar.
Det viktiga är att man har en meningsfull praktik. Detta kan man få även om man inte åker med på ett enda larm. Vi fick, om vi hade tur, praktisera på räddningstjänsten på högstadiet. Detta innebar inte att man åkte med och släckte bränder, däremot fick man en kul vecka på station och möjlighet att prova på utrustningen och massa bra kunskaper. Detta är fullt genomförbart på de flesta ambulansstationer också. Det ger dessutom kunskaper, att åka på en valfri prioritetsgrad och titta på ett omhändertagande ger ingenting om man går i nian och helt saknar sjukvårdsutbildning.

Beaver

Inlägg av Beaver » 29/12 2006 14:04

Här tycker jag vissa utav er resonerar fel.

Att säga att ambulansen inte är någon lämplig plats för en praktik, visst kanske inte för alla men är man intresserad och känner detta är något som jag verkligen vill göra varför inte ge den personen chansen.

Och ni vet ju inte heller vad den har för tidigare erfarenhet eller hur?
Den kan ju ha gjort sina tidigare praktiker på först kanske en vårdavdelning sedan akuten och sommarjobbat på sjukhuset med.
Då är det ett naturligt steg att vilja söka sig mot den platsen man känner sig vilja jobba med sedan. För visst är det skrämmande scener som kan möta en ute i det prehospitala men i alla fall jag under mina praktiker och jobb på sjukhuset så har man hunnit vara med om mycket, patienter som gått bort och assisterat vid operation med mera. Visst det sker i en kontrollerad miljö men det ger en ett annat synsätt och tänk, jag vet vart min gräns går och när inte jag tål mer. Men då får man väl göra på exakt samma sätt som de sa på akuten när det kom in ett förlossningsfall att när man känner att detta blev för mycket får man ta ett steg bakåt.
Och är man intresserad för prehospitalsjukvård så varför inte ge den personen en chans att prova på det med...
Alla är inte lämpade för det så varför inte få prova på när man är ung och vill istället för att stå där med en utbildning och känna det här blev nog fel.
För alla de som är inne på denna sida borde ju ha något form av intresse för ambulansen. Och att man inte kan dra en gräns att nej du är ett år för ung du klarar inte av detta, det är ju bara Bullshit att bara för att man är ung så klarar man inte av något senast i sommar såg man att det var inte alltid de som har gått en vårdutbildning samt jobbat ett tag inom vården var de bästa.

Nu vart väl detta långt och osamanhängande men jag blir bara irriterad då folk ger svaren du är för ung du tål det inte, utan det ska vara personliga bedömningar anser jag. Alla är inte lämpade men det är då inte åldern som styr det...

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 29/12 2006 22:00

Hej

Väldigt få högstadieungdomar har någon vårderafarenhet alls. Hemma får man inte praktisera på sjukhuet om man går på högstadiet över huvud taget. Jag tror att de flesta ambulansuppdrag ger väldigt lite för en högstadieungdom. VIssa är rent ut sagt olämpliga att åka med på. Men liptons resonemang tycker jag är vetigt. Kanske låte dem åka med på några resor som kan passa dem.

Men för att kunna tillgodogöra sig en sådan praktik bör man ha någon kunskap bakom sig anser jag.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

AuF

Inlägg av AuF » 30/12 2006 4:09

För mig är det självklart att någon som är 15 år inte är lämplig att åka med som 3:person. Visst är det som Lipton säger att vi alla är olika... men va *, finns väl gänser. Säger det igen, varför denna bråska med ambulans ? Tror allt starkare på kraven om hospital erfarenhet innan prehospital. Sedan är det väl bara positivt att man är sugen på ambulansyrekt. Men jag tror ett hjärtstopp eller t-olycka inte är speciellt gynnsam för någon som inte har redo för detta. Hade iaf själv inte varit speciellt redo för detta, hade svårt som det var när jag var 23.

Men >Linnea<, klart du ska söka upp en station och fråga, men jag tror inte på att åka med som "ordinarie" personal. Finns smartare vägar att gå, framför allt för din egen skull. Kommer ha många år på dig att åka blåljus =)

"Och är man intresserad för prehospitalsjukvård så varför inte ge den personen en chans att prova på det med..."
Och detta tror du man är redo för om man är 15 ?

AKM
Inlägg: 29
Blev medlem: 13/11 2005 23:12

Inlägg av AKM » 30/12 2006 12:00

Vet att många har 18-årsgräns.
Sen ordet "FÖRSÄKRING".

Går ju inte att säga att man skall på en 3.a heller, omprioritering sker ju hela tiden.
ATSS, PHTLS, MOS, PS mm mm spec-vub... magister-examen.

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av magill » 30/12 2006 13:18

För många ungdomar är allt som har med räddningstjänst, polis, osv att göra väldigt spännande. Det är en lite "mystisk" värld, okänd och lite skrämmande. Sedan tillkommer alla intryck av action, spänning, hjältemod från TV och media. Då är det klart att man blir sugen på att prova på det!

Men. Inget av yrkena är som på TV. Så det kan vara klokt att vänta lite tills man har kommit på det.

Min erfarenhet av att arbeta och umgås med ungdomar i den ålder vi pratar om är att många är väldigt mogna och vuxna, men samtidigt är många väldigt unga för sin ålder. I åldrarna runt högstadiet händer så otroligt mycket och alla har kommit olika långt i sin utveckling. Därför kan man inte säga att "alla" är omogna och inte klarar att se tråkiga saker.

Men jag tycker en åldergräns är bra för att åka som 3:e. Men PRAO på stationen och att vara med på någon övning, åka ett varv runt stan eller nåt annat borde ju vara tillräckligt för att hålla intresset vid liv!

Många 15-åringar har sett riktigt jobbiga saker och har klarat det med, men som handledare på en PRAO sätter man sig i en väldigt jobbig sits om man släpper ut en otillräckligt mogen 15-åring på något jobbigt uppdrag och sen måste ta hand om reaktionerna under och efteråt. Men det är bara vad jag tycker.

Själv såg jag mitt första dödsfall vid nyss fyllda 19 och om jag var "mogen" för det då vet jag inte. Dock var jag väl lite förberedd genom att vi genom utbildningen blivit förberedda på att det kunde hända.

Andra gången var denna höst (är nu 21 år) men denna gång var det "enklare" att hantera. Kanske beror det på mer utbildning, kunskap, förberedelser, mental inställning. Eller kanske mognad?

Men detta är ju min personliga reflektion.
Beaver skrev: Den kan ju ha gjort sina tidigare praktiker på först kanske en vårdavdelning sedan akuten och sommarjobbat på sjukhuset med.
Visst, några dagar på en vårdavdelning och akut. Vad ger det? De har kanske fått gå ut med matbrickorna och tittat på när undersköterskorna tar blodprov. Men jag tror inte att det räcker. Sorry.

Egentligen utanför ämnet, men får en 15-åring jobba på sjukhus? Med vad? När t.ex. äldrevården kräver 18 år så borde väl även landstingen kräva det? Eller?

Tack för ordet.

Beaver

Inlägg av Beaver » 30/12 2006 16:04

Om man har ett intresse för sjukvård så kan man ha ett stort intresse med.


Äldrevården har inte 18 år som åldersgräns utan mam söker en dispens för yngre, samma sak med de flesta arbetena.

Visst att praktisera på en vårdavdelning ger kanske till en början gå ut med matbrickor med mera men efterhand då man visar att man är intresserad så får man följa med på allt.
I somras var det tre dödsfall fick även vara med på dödsförklaringen. Jag var med på en operation och assisterade, var med på allt som hände på avdelningen för jag var intresserad och har ett stort intresse för sjukvård.
När jag praktiserade på akuten fick ajg vara med på allt som kom in där, så erfarenhet får man utav att vara med om mycket. Jag som person vet själv hur mycket jag tål och skulle nog inte sätta mig i en sådan situation att jag ställer till problem vid ett larm men det måste personen ah klart för sig före med att om man får följa med på ett larm så ska man ålla sig i bakgrunden och om det blir för mycket sätta sit i bilen igen.
Jag vet att jag kommer att arbeta med det endera som läkare eller ambulanssjuksköterska. Det målet har jag redan nu och jag går nu på ett gymnasieprogram som utbildar os i prehospitalt omhändertagande.

Jag säger inte att alla är lämpade men det finns de som är mer eller mindre lämpliga för att följa med, och det är synd att man kanske drar alla över en kam...

visst finns det de som tycker gud va häftigt med blåljus och sirener men det är inte det som lockar alla utan det är sjukvården det första omhändertagandet.

varför sånt agg emot att i unga år visa ett intresse för människor i just denna prehospitala biten?

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 30/12 2006 20:18

Beaver skrev:Om man har ett intresse för sjukvård så kan man ha ett stort intresse med.


Äldrevården har inte 18 år som åldersgräns utan mam söker en dispens för yngre, samma sak med de flesta arbetena.

Visst att praktisera på en vårdavdelning ger kanske till en början gå ut med matbrickor med mera men efterhand då man visar att man är intresserad så får man följa med på allt.
I somras var det tre dödsfall fick även vara med på dödsförklaringen. Jag var med på en operation och assisterade, var med på allt som hände på avdelningen för jag var intresserad och har ett stort intresse för sjukvård.
När jag praktiserade på akuten fick ajg vara med på allt som kom in där, så erfarenhet får man utav att vara med om mycket. Jag som person vet själv hur mycket jag tål och skulle nog inte sätta mig i en sådan situation att jag ställer till problem vid ett larm men det måste personen ah klart för sig före med att om man får följa med på ett larm så ska man ålla sig i bakgrunden och om det blir för mycket sätta sit i bilen igen.
Jag vet att jag kommer att arbeta med det endera som läkare eller ambulanssjuksköterska. Det målet har jag redan nu och jag går nu på ett gymnasieprogram som utbildar os i prehospitalt omhändertagande.

Jag säger inte att alla är lämpade men det finns de som är mer eller mindre lämpliga för att följa med, och det är synd att man kanske drar alla över en kam...

visst finns det de som tycker gud va häftigt med blåljus och sirener men det är inte det som lockar alla utan det är sjukvården det första omhändertagandet.

varför sånt agg emot att i unga år visa ett intresse för människor i just denna prehospitala biten?
Hur vet du vad du klarar av? Jag är snart 30 och jag vet inte hur jag reagerar i alla situationer.
Jag vill inte kalla det för agg mot unga personer. Som 15 åring har man förmodligen ingen erfarenhet av vårdarbete, de sjukhus som anställer icke myndiga sätter garanterat inte dem i någon vårdande funktion. Jag har svårt att se hur man i den åldern ska kunna ta till sig och lära sig av vårdarbetet i en ambulans.

Att åka blåljus är säkert uppskattat men frågan är hur entusiatisk man är som 15åring när man kommer fram till Olle som har hjärtstopp och det är fullt kaos med massor av ambulansfolk som ska göra sitt för patienten, där är kanske kräk, slem och avföringsstank, anhöriga som är helt förtvivlade och bara skriker och gråter hysteriskt. Det är plötsligt ingen som kan ta hand om Pelle där han står mitt i denna cirkusen.

Vad tror ni Pelle kommer ihåg av händelsen? Den medicinska vården? knappast!! Jag är övertygad om att det han minns är kaoset, lukterna och all förtvivlan. Hur hanterar man detta till vardags i ambulansen? Jo! man har en personlig mognad, utbildning i hur man ska göra, man har förhoppningsvis erfarenhet. Jag tycker INTE att man ska ha prao på ambulansen som 15 åring!

Lipton

Inlägg av Lipton » 30/12 2006 22:29

Beaver: Jag har fruktansvärt svårt för människor som säger till mig att jag har fel och de vet bätttre för att de är äldre och har mer erfarenhet vilket jag kommer inse när jag också blir äldre. Därför kommer jag inte säga det till dig eftersom jag är övertygad att du har samma problem, eftersom det är i princip omöjligt att inte ha det efter ett tag på Sandö. :wink:
Däremot står jag fast vid tidigare uttalande, med rätt erfarenheter kan en ambulanspraktik ge något. Utan erfarenheter, vilket man generellt sett inte har om man går i årskurs nio så ger det troligtvis bara bekymmer att åka med på larm.
Att däremot vara med på stationen i någon vecka, få känna och klämma på utrustningen och prata med personalen kan ge väldigt mycket och är en bra första-kontakt.
Jag gjorde min första ambulansplacering som 21-åring, då inom ramen för 3-terminers omvårdnadsutbildning på Komvux. Och hade jag inte sedan innan gått på RäGy hade detta inte gett mig ett dugg. Jag fick dessutom göra i princip ingenting. Jag fick åka med i fyra veckor, föra journaler och sista veckan vårda några treor och göra tafatta försök till överrapporteringar till akutens personal.

Således! Det har absolut ingenting med ålder att göra, problemet med det resonemanget är att erfarenheter generellt sett blir fler med stigande ålder.

Dessutom, att bara åka med för att titta och backa tillbaka om man inte klarar det fungerar inte praktiskt i ambulans som det göra på sjukhus. Prehospitalt finns ibland ingenstans att backa, eller så blir man avställd på en skogsväg 3 mil från tätort.

Skriv svar