Sommarmorötter!!!

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

sussier2

Sommarmorötter!!!

Inlägg av sussier2 » 7/3 2007 17:38

Hej, Vad har ni för morötter runt om i landet inför sommarsemester???? Ambulansen Bollnäs :roll:

klerty

Inlägg av klerty » 7/3 2007 19:39

Här i Värmland får man en extra "sommar ersättning" om man jobbar tider utanför schemat om man t.ex. måste byta tur med nån för att det ska gå ihop osv. 100:-/timmen tror jag det är om inte lite mer. Annars vet jag inget mer men sen är jag ju inte anställd än heller mer än på timmar och då får man ju inte avnjuta såna privilegier heller.

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 8/3 2007 12:00

Jag personligen tycker att dessa sommar morötter gör att vi biter oss i svansen. Det känns kanske ok att tjäna sig en liten hacka extra men det är på sommaren verksamheten är som mest känslig och vi har bäst möjligheter att påverka och förändra situationen för resten av året.
// Tomas
intubera mera !!

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 8/3 2007 13:00

Jag trodde att du menade sommarmorötter=sommarvikareier.... :)
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 8/3 2007 13:10

Nej sommar vikarier är = sommar fåglar. :D // Tomas
intubera mera !!

banan

Inlägg av banan » 8/3 2007 19:30

Tomas skrev:Jag personligen tycker att dessa sommar morötter gör att vi biter oss i svansen. Det känns kanske ok att tjäna sig en liten hacka extra men det är på sommaren verksamheten är som mest känslig och vi har bäst möjligheter att påverka och förändra situationen för resten av året.
// Tomas
Hur menar du?

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 8/3 2007 21:08

Ska försöka vara lite tydligare. Varje sommar kommer som en överaskning för våra arbetsgivare. Att istället lösa problemet permanent så kommer man med bra och mindre bra erbjudanden under semester perioden. Tar vi stalliga vattenfall, såvitt jag vet så ligger de på ett personalöverskott övrig tid av året för att kunna lösa semesterperioder sjukdom, osv med kompetent personal. Om alla skulle vara överens att INGEN skulle ta något av dessa erbjudanden på sommaren så skulle vi kanske ha ett bättre förhandlingsläge för resten av året. Hoppas att det klarnade :D , ha det bra. // Tomas
intubera mera !!

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 10/3 2007 21:12

Tomas skrev:Ska försöka vara lite tydligare. Varje sommar kommer som en överaskning för våra arbetsgivare. Att istället lösa problemet permanent så kommer man med bra och mindre bra erbjudanden under semester perioden. Tar vi stalliga vattenfall, såvitt jag vet så ligger de på ett personalöverskott övrig tid av året för att kunna lösa semesterperioder sjukdom, osv med kompetent personal. Om alla skulle vara överens att INGEN skulle ta något av dessa erbjudanden på sommaren så skulle vi kanske ha ett bättre förhandlingsläge för resten av året. Hoppas att det klarnade :D , ha det bra. // Tomas
En bra tanke. Kanske är det så att arbetsgivarna blivit alltför bortskämda, och att de räknar med att det alltid finns personal som tycker att pengar är roligare än semester. Och att lösa problemet genom att ta in vikarier med liten eller ingen erfarenhet kan vara en farlig lösning, inte minst för patienterna.

Skriv svar