Olycksfall vid proffsidrott

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Beaver

Olycksfall vid proffsidrott

Inlägg av Beaver » 8/3 2007 21:01

Hej!

Satt och kollade på hockeyn nu och då blev det en spelare skadad, deras lags läkare kom då in på isen efter några minuter kom även ambulansen till platsen.

Men vem bestämmer i ett sådant läge, ambulasen jobbar ju för landstinget men läkaren vilka jobbar dom för?
Hade det varit räddningstjänst så bestämmer ju Räddningsledaren allt, men hur är det vid sjukvård är det ledningsavsnarig eller finns det någon?

Nog för att det alltid löser sig vid det praktiska men hur är det formellt?

agentanka
Inlägg: 91
Blev medlem: 21/9 2005 11:21

Inlägg av agentanka » 9/3 2007 10:33

En lagläkare är anställd av föreningen och verkar för lagets hälsa, både förebyggande och vid akuta tillfällen.

En del läkare verkar även åt spelarna privat, detta är mest i de högre serierna. Annars så handlar det om idrottsrelaterade skador som behandlas av lagläkaren.

Som jag uppfattat detta så är det lagläkaren som har ansvaret med högst medicinsk kompetens.
Rätta mig gärna om jag har fel.

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 9/3 2007 12:36

Intressant! Vill gärna ställa en följdfråga: Om t.ex. lagläkaren ordinerar smärtlindring eller dylikt ifrån ambulanspersonalen - är dessa då skyldiga att göra det, eller bara om de själva anser att de är lämpligt enligt egna riktlinjer?

Tompa31

Inlägg av Tompa31 » 9/3 2007 13:13

Detta är en intressant diskussion....

Med utgångspunkten att åtminstonde en av de från ambulansen är leg. sjuksköterska skall väll denna kunna ta emot och utföra ordination från läkaren på plats oavsett vilken organisation han tillhör???

På samma sätt kan ju den leg. sjuksköterskan ta beslutet att ínte följa ordinationen om den inte anses vara adekvat och överlämna hela ansvaret till läkaren, om sedan läkaren utför ordinationen på egen hand är det inte ambulansens problem.

Men håller med om att det finns en del frågetecken runt detta, men om man tar exemplet "akutrummet" där jag som sjuksköterska i ambulansen kan vara delaktig i arbete med patienten och faktiskt utföra läkarordinationer efter överlämnandet även om de inte kommer direkt från ambulansläkaren. Detta är vad jag hört inte allt för ovanligt i ex. Norrbotten.

//Tompa

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 9/3 2007 13:53

Jag vet inte svaret, men jag skulle utföra ordinationen om den går i linje med vad vi har för riktlinjer, ev kan man ju alltid kontakta sin amb.läkare.
Skulle läkaren vilja göra nåt extraordinärt som jag känner att jag inte har koll på, ber jag honom åka med. Vill han inte det behandlar jag utifrån mina riktlinjer och struntar i vad han har sagt.

Visst får man utföra ordinationer som kommer från andra än ambulansläkaren. tex. om du kör en pat. från en vårdavd. till en annan är det läkaren som skickade patienten som är medicinskt ansvarig för pat. Inte allt för sällan får man ordinationer som går utöver de ordinare delegeringarna när man kör dessa patienter.

på en hjärtinfarkt tar man ju emot ordination seloken från kardiologen... o.s.v.
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

Lipton

Inlägg av Lipton » 9/3 2007 20:08

Konstiga svar med tanke på att det tidigare på forumet funnits en diskussion som handlade om hur man gör om man på en trafikolycka med risiga patienter råkar ut för att någon hoppar ur en bil och påstår sig vara läkare och börjar ordiner hit och dit. Då var de flesta överens om att det inte finns någon skyldighet att följa dessa direktiv.
Jag har även läst någon mer officiell text som sa att ambulanspersonalen här själva är ansvariga och inte behöver följa direktiven från en sporadisk läkare. Skillnaden är kanske att man i dessa fall inte vet om man råkat ut för den lokala imitatören August som bara påstår sig vara läkare? I så fall är ju frågan hur vet man att lagläkaren verkligen är läkare?

Om det däremot är så att man träffar någon som man sedan tidigare är bekant med och känner till namnet så ser jag inte att problematiken finns. Då är det snarare en fråga om att se till att dokumentera vem som ordinerat gjort vad så att mottagande enhet är medveten om detta.

Skriv svar