såld på yrket

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

såld på yrket

Inlägg av ohlstedt » 19/3 2007 19:48

Hade idag en dags hospicering på ambulansen, blev där med helt såld på yrket....
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

banan

Inlägg av banan » 19/3 2007 20:36

Kul! Blev det några vettiga körningar då? Har vi elever med oss händer inte ett skit. Pluggar du? usk/ssk?

laban333
Inlägg: 105
Blev medlem: 4/12 2006 6:07

Inlägg av laban333 » 19/3 2007 20:39

banan skrev:Kul! Blev det några vettiga körningar då? Har vi elever med oss händer inte ett skit. Pluggar du? usk/ssk?

Den som läser får svar....
IVA/NEO SSK

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 20/3 2007 7:08

Snälla, nu får ni ju ge er. Det regnar ju dryga kommentarer här!

Det är inte säkert att han ser att det står under inlägget om han reda har klickat på svara..

Kul att du trivdes Ohlstedt, nu är du fast ;) Vad åkte ni på?

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Inlägg av ohlstedt » 20/3 2007 7:56

började 8:00 första körningen kom inte förän 13:30 typiskt när dom har elever sa dom=)... sen vart det först en prio 3, sen blev det en prio1 bröstsmärta och i samband med den körningen fick jag reda på att volvo s80 går iaf 180km/h =) sen fick jag åka på ett hjärtstopp men det var inget som dom åtgärdade men men... sen var det väll en prio 2 till....

man fick bra insikt i yrket även fast det bara var en dag, något som jag insåg var att amb sjv. gör mycket mer än vad jag trodde. en fördom som jag hade bara att erkänna.. Jag upplevde kamratskapen och kårandan på stationen som mycket positiv det var helt enkelt ett gäng som man bara måste in i....

kort sagt en dag som jag sent kommer att glömma, och nu ska man tillbaka till praktiken på ortoped avdelningen :S
Senast redigerad av 1 ohlstedt, redigerad totalt 20 gånger.
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 20/3 2007 9:07

ohlstedt skrev:och nu ska man tillbaka till praktiken på ortoped avdelningen :S
Tänk då så här:
Den dag du i framtiden sitter där i ambulansen med en patient med ful fotledsfraktur så vet du vad som kommer att hända med patienten både i det akuta skedet (gipsskena, högläge, röntgen, operation) och vad som sedan kommer att hända efter operationen när patienten ligger på ortopedavdelningen (högläge, hur länge man brukar ha ont efter en fraktur, hur länge man behöver ligga inne, kryckor, osv.)

Och du förstår vitsen med initial grovreposition av frakturer eftersom du kanske har sett någon patient på avdelningen som fått kärlskador/problem med cirkulationen efter en fraktur där felställningen fått stå för länge innan den åtgärdades.

Lycka till med inhämtandet av kunskap för framtiden!
// Akuten

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Inlägg av ohlstedt » 20/3 2007 10:02

Jo jag klagar inte det är väldigt roligt på ortopeden, vi har patientfokuserad handledning så jag har hand om en egen sal, väldigt kul... sen ska jag till lungmedicin och två v. på op/anestisi =)
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

laban333
Inlägg: 105
Blev medlem: 4/12 2006 6:07

Inlägg av laban333 » 20/3 2007 17:06

ohlstedt skrev:började 8:00 första körningen kom inte förän 13:30 typiskt när dom har elever sa dom=)... sen vart det först en prio 3, sen blev det en prio1 bröstsmärta och i samband med den körningen fick jag reda på att volvo s80 går iaf 180km/h =) sen fick jag åka på ett hjärtstopp men det var inget som dom åtgärdade men men... sen var det väll en prio 2 till....

man fick bra insikt i yrket även fast det bara var en dag, något som jag insåg var att amb sjv. gör mycket mer än vad jag trodde. en fördom som jag hade bara att erkänna.. Jag upplevde kamratskapen och kårandan på stationen som mycket positiv det var helt enkelt ett gäng som man bara måste in i....

kort sagt en dag som jag sent kommer att glömma, och nu ska man tillbaka till praktiken på ortoped avdelningen :S
Aningen onödigt köra 180 km/h??? Livsfarligt enligt mej...
IVA/NEO SSK

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Inlägg av ohlstedt » 20/3 2007 17:26

ja jag ifrågasatte inte hastigheten utan konstaterade bara det var tvåfilig motorväg och om nån i den ena filen hade valt att köra om bilen framför så hade det nog inte blivit så lyckat finns ju människor som inte kollar döda vinkeln... men de e klart åker man 180 så kanske det inte har så stor betydelse om man kollar döda vinkeln eller inte...
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

laban333
Inlägg: 105
Blev medlem: 4/12 2006 6:07

Inlägg av laban333 » 20/3 2007 20:38

zAjben skrev:Snälla, nu får ni ju ge er. Det regnar ju dryga kommentarer här!

Det är inte säkert att han ser att det står under inlägget om han reda har klickat på svara..

Kul att du trivdes Ohlstedt, nu är du fast ;) Vad åkte ni på?
Postat fel?

Dryga kommentarer?

Öhm....lol
IVA/NEO SSK

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 21/3 2007 6:13

laban333 skrev:
zAjben skrev:Snälla, nu får ni ju ge er. Det regnar ju dryga kommentarer här!

Det är inte säkert att han ser att det står under inlägget om han reda har klickat på svara..

Kul att du trivdes Ohlstedt, nu är du fast ;) Vad åkte ni på?
Postat fel?

Dryga kommentarer?

Öhm....lol
Eller så var det så att Sjuksköterskans inlägg raderades..

Lipton

Inlägg av Lipton » 21/3 2007 11:46

laban333 skrev:Aningen onödigt köra 180 km/h??? Livsfarligt enligt mej...
Beror väl på omständigheterna?

klerty

Inlägg av klerty » 21/3 2007 17:03

zAjben skrev:
laban333 skrev:
zAjben skrev:Snälla, nu får ni ju ge er. Det regnar ju dryga kommentarer här!

Det är inte säkert att han ser att det står under inlägget om han reda har klickat på svara..

Kul att du trivdes Ohlstedt, nu är du fast ;) Vad åkte ni på?
Postat fel?

Dryga kommentarer?

Öhm....lol
Eller så var det så att Sjuksköterskans inlägg raderades..
Helt korrekt Zajben, jag gjorde bara misstaget att radera det helt istället för att skriva att det var raderat. Ber om ursäkt för det.

Skriv svar