Ambulanssjukvårdaren som blev skadad i branden

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Beaver

Ambulanssjukvårdaren som blev skadad i branden

Inlägg av Beaver » 29/6 2007 16:07

Hej!

Läste i Aftonbladet (kanske inte så bra källa men) att en ambulanssjukvårdare hade blivit skadad i branden på ett gym i Stockholm.
Hur kunde en ambulanspersonal bli skadad det framgick inte, för ja enligt disskussioner i en annan tråd angående ambulansens roll vid drunkning så skall ni inte agera som räddningstjänst och då skall ni väl inte heller gå in i en brinnande byggnad.
Så frågan är gick ambulansmannen/kvinnan in i byggnaden eller blev den skadad utanför. Om den nu gick in varför då? Får ni utbildning på hur ni skall agera om ni är första person på plats vid en brand?

Jag vet att jag har fått kritik förut för att använda aktuella händelser för att ställa frågor som då kommer fram, men jag hoppas att ni förstår att i alla fall jag anser att det är bra att kunna koppla frågor till en händelse som nyss inträffat för då ligger sånt färskt i minnet.
Ni som inte förstår mig byt ut stockholm mot plats X kanske.
Förlåt för ironin där men..

Med vänliga hälsningar
Peter

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 29/6 2007 18:56

Det är ju här L kommer in i bilden. Är det ett livshotande läge så ska vi inte dit. Först på plats... rädda de du kan utan att själv utsätta dig för onödiga risker, ex gå in i brinnande byggnader mm.

jorgenssk
Inlägg: 19
Blev medlem: 20/11 2006 20:58
Ort: Haninge

Inlägg av jorgenssk » 29/6 2007 21:12

som jag har förstått det hela som blev ambulanssyrran träffad av glassplitter som kom farande när rökgasexpolosionen kom..dom var alltså inte inne i själva huset men så här i efterhand stod dom väl för nära huset.

Tompa31

Inlägg av Tompa31 » 29/6 2007 23:45

Tjenis....

Händelsen är en blandning av olyckliga händelser, stress och att man bortsåg från L i L-ABCDE.

Det som hände var att ambulans kommer till platsen, ställer sig direkt utanför den brinnande lokalen. Räddningstjänsten kommer till platsen och påbörjar rökdykning. Direkt utanför lokalen står en brandman med över 20 år i yrket och kopplar slang för eget bruk (han är RDL). Vid ambulansen håller man på att lasta en av de som var inne i lokalen när branden började. Plötsligt antänder rökgaserna och en kraftig explosion uppkommer varvid brandmannen blir helt insvept i eldklotet och kastas iväg, ambulanssjuksköterskan (som det var) flyger i väg av tryckvågen och träffas av glassplitter, patienten träffas av glassplitter och ambulansen ser ut som en halvbränd swheitcher-ost.

Som sagt, inne i lokalen finns endats 2 rökdykare som undkommer med blotta förskräkelsen, utanför står ett antal skadade personer samt en ambulans.

//Tompa

Lipton

Re: Ambulanssjukvårdaren som blev skadad i branden

Inlägg av Lipton » 30/6 2007 11:45

Beaver: Lärdomen som jag vet att du så gärna vill åt blir alltså: Var gör man av bilen när man kommer först? Jag diskuterade faktiskt detta med en handledare under praktik i hemvården en gång. Hon hade hur hon än försökte tänka till innan alltid en förmåga att parkera i vägen för ambulansen. :wink:
Hämtar man en medicinpatient så backar man ju gärna in i trappuppgången för att slippa bära, men åker man på brand så kanske man skall lämna de bästa parkeringarna till just räddningstjänsten. :lol:

Beaver

Inlägg av Beaver » 1/7 2007 12:30

Okej.. tack för upplysningarna, ja men då vet vi väl inte om ambulansen fått klartecken från räddningstjänsten att parkera där för att kunna lasta patienten. Så egentligen så var det en rad omständigheter som gjorde att ambulansmannen/kvinnan blev skadad.
Eventuellt en felprioritering av räddningsledaren som har det yttersta ansvaret eller ett eget felbeslut av någon som inte visste riskerna.
Men de kommer nog tänka sig för en extra gång innan ambulansen kommer så nära branden innan de har fått klartecken att det är ingen fara, eller att ställa ambulansen så att den täcker deras arbetsplats så att människorna är skyddade och ambulansen tar smällen.
Nu svamlades det.. :roll:

malle
Inlägg: 123
Blev medlem: 1/12 2004 22:25

Inlägg av malle » 1/7 2007 12:57

Eventuellt en felprioritering av räddningsledaren som har det yttersta ansvaret eller ett eget felbeslut av någon som inte visste riskerna.
Men de kommer nog tänka sig för en extra gång innan ambulansen kommer så nära branden innan de har fått klartecken att det är ingen fara, eller att ställa ambulansen så att den täcker deras arbetsplats så att människorna är skyddade och ambulansen tar smällen.
Nu svamlades det.. :roll:
Bara en liten tanke.. det är inte alltid så enkelt i verkligheten som det kan verka, på skolbänken..

Putte
Inlägg: 144
Blev medlem: 25/7 2004 19:30
Ort: Sweden

Inlägg av Putte » 1/7 2007 13:31

Bever: Även sjukvårdsledaren har ett ansvar för sjukvårdspersonalens säkerhet i skadeområdet, oftast ambulanssjukvårdaren ur första ambulansen.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 1/7 2007 13:57

.. akutbilen i det här fallet oavsett om de kommer först eller sist

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 1/7 2007 16:12

Tar akutbilspersonalen helt över ledningsarbetet eller delar av det?
Här i skåne blir ju läkaren automatiskt medicinskt ansvarig, men amb-sjv eller ssk i akutbilen blir inte sjukvårdsledare. Lite dumt ibland när det är kärvt med resurserna, man hade ju kunnat frikoppla en ambulans till på det sättet.

Tompa31

Inlägg av Tompa31 » 1/7 2007 16:46

Det var väl faktiskt så i detta fall att HKP A998 va på plats och hade ledningsansvaret??

Beaver: Vad gäller räddningsledare osv... Ambulansen i detta fall var faktiskt först på plats... Räddningetjänsten kom först någon menut efter ambulansen.

//Tompa

Beaver

Inlägg av Beaver » 1/7 2007 17:03

Okej.. Nä det är ju sant att allt är inte så enkelt som när man gör det i teorin eller under ordnade övningar.
Jaha, de var först på plats ja det tog ja inte ens med i beräkningen, har nog blivit för insnöad i glesbygdstänkandet här uppe :roll:

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 1/7 2007 17:29

Absolut, om 998 kom. Men som jag förstod det så landade dom aldrig? Jag var inte där men har fått det återberättat. På bilderna i DN har akubilusk iaf ledarvästen, men det kan ha varit innan hkp ev. kom dit.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 1/7 2007 17:31

i normalfallet tar akutbilspersonalen över ansvaret. Det är en av deras starka sidor. Riktigt skönt med en akutbilsusk som har det jobbet. Ingen fixar det bättre och jag är inte avundsjuk på dom.

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 1/7 2007 17:52

Jag kan ju känna att det är det absolut bästa, om akutbil/ läkarbil eller motsvarande tar den biten för att inte låsa upp en ambulans på det. Till vardags handlar det ju inte om nåt masskadeutfall i olyckorna och läkaren eller narkossystern kan utan problem åka med någon av enheterna om så behövs utan att det stör arbetet ute på plats.

Här nere är det vanligaste scenariot att ambulanserna är först på plats, tillsammans med rtj. PHAT kommer till platsen, oftast en stund efter. De skadade är då redan prioriterade och fördelade till ambulanserna och man arbetar med dem. PHAT-läkaren tar över det medicinska ansvaret när denne kommer fram men sjv-ledaren är fortfarande från första ambulansen.
När alla de skadade är avtransporterade är PHAT och ledningsenheten kvar som kör tomhänta där ifrån.

I Sthlm har man ju helt klart tänkt ett steg längre och slösar därmed inte med ambulanserna. Smart!!
Argumenten från PHAT för att de inte ska vara ledningsenhet fullt ut är att de ska vara gripbara för larm av högre prioritet hela tiden. Detta gäller dock inte om läkaren åker med patienten i ambulansen.

Skriv svar