MOT-sjuksköterska

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Ingetcooltnamn
Inlägg: 4
Blev medlem: 1/11 2005 22:08

MOT-sjuksköterska

Inlägg av Ingetcooltnamn » 8/12 2007 17:03

Är det någon som har tjänstgjort som MOT-sjuksköterska i Afghanistan och kan tänka sig att berätta lite om tjänstgöringen.

Hur ser vardagen ut under tjänstgöringen, arbetsuppgifter etc? Uppfattning om utbildningen, motsvarde utbildningen kraven på verkligheten, positivt/negativt? Vilken utrustning har man som ssk? Upplevelser/erfarenheter? Inställning till fortsatta missioner?

Ingetcooltnamn
Inlägg: 4
Blev medlem: 1/11 2005 22:08

Inlägg av Ingetcooltnamn » 9/12 2007 18:05

Visst skrev jag att jag var intresserad av att höra ifrån folk som HAR tjänstgjort som MOT-sjusköterska?

tman

Mot-sjuksköterska

Inlägg av tman » 22/12 2007 13:59

Ang tjänstgöring som mot-syrra afghanistan: Kvalificerad bilvakt med mera,ja det blir en del posttjänst och för att kommentera lite grann så är utrustningen som nämnts den som tilldelas och skall användas. När det gäller utbildning så är kraven idag att du är vidareutbildad och såvitt jag förstår så är många vidareutbildningar gångbara där inräknat narkos-vubben. Jag tyckte nog att utbildningen var bra men lite kort och att ställa om från civil ambu-syrra till att i första hand vara span-soldat var inte helt självklart för mig men efterhand som utbildningen fortskred så klev man in i den rollen med. Sjukvården som man bedriver inom sitt team är normalt ( och förhoppningsvis) bara basic, dvs skavsår,huvudvärk o den typen av åkommer.......
Men till dig som funderar på att söka som mot syrra så slå till det är en erfarenhet och afghanistan är ett vackert land med vackert landskap som är förnämligt att sova ute i......

LordCardigan

Inlägg av LordCardigan » 22/12 2007 15:49

Jag är sedan drygt 1 månad hemkommen efter att ha tjänstgjort som medic på MOT i Afghanistan. Vad gäller tjänsten ska man ha i åtankte att man är spaningssoldat i första hand och sjukvårdare i andra. Jag var t ex mycket mer signalist än sjukvårdare (tack och lov får jag väl lova att säga). Tjänsten består till stora delar av att åka bil och stå post vid bilarna medan cheferna är inne på möten, inte så upphetsande alla gånger men i vilka jobb är det dramatik och spänning varje dag? Det är en av anledningarna till att tjänsten är krävande; att gång efter gång stå post i kanske ogynsamma förhållanden (värme, kyla) och ändå hålla en hög niva , att orka vara på alerten (som längst stod vi post i 6 timmar i 35-40 graders värme). Det kräver en god grundkondition, inställning och uthållighet.

Å andra sidan har jag verkligen fått se Afghanistan, allt från öken med sanddyner och +50 grader till berspass på över 3000 m höjd med snö och minusgrader. Dessutom har träffar man "vanliga" människor bra mycket mer än den genomsnittliga svenske soldaten i Afghanistan.

Utrustningen tycker jag höll bra klass, särskilt akutväskan (en 60 l ryggsäck som innehåller i stort sett allt du behöver plus lite till). I övrigt hade jag KED-väst, vacuumsplintar (arm och ben), bårmatta, patienttäcke och en vätskevärmare. Delegeringsmässigt ungefär samma delegeringar som jag har som ambulanssjuksköterska i det civila plus en del läkemedel för dagligt bruk (exv antibiotika).

Sjukvårdsutbildningen tycker jag även den höll god klass. Måhända var den lite väl civil i det att den till stora delar handlar om trafikolyckor. Visst, trafiken är en stor risk men det är å andra sidan något de flesta av oss har sett och jobbat med. Riktigt bra var den s k CUF:en (Care Under Fire). Den bestod av en veckas, i huvudsak praktiska, övningar i att agera i strid med skademoment. Jobbigt och slitigt, men roligt och framför allt, oerhört nyttigt!

Summa summarum tycker jag att MOT-syrra är den klart bästa syrretjänsten du kan finna i Utlandsstyrkan.

Marzocchi

Inlägg av Marzocchi » 22/12 2007 17:27

Som jag har förstått det finns det tre olika typer av sjuksköterskor på Afghanistan-missionerna:

Sjuksköterska på campen - motsvarande distriktssköterska
Sjuksköterska på ambulans
Sjuksköterska på MOT


Hur ser ambulanssjuksköterskans dagar ut? Någon som har en uppfattning om det?

tman

Mot-sjuksköterska

Inlägg av tman » 22/12 2007 19:59

Lordcardigan: Fråga vilket team var du på? Är själv på India.....Mäktiga landskap o vyer måste jag säga,känns som en sjysst belöning för alla timmars posttjänst....

LordCardigan

Inlägg av LordCardigan » 23/12 2007 23:31

tman: Jag var på Yankee i Sheb. Bland det sista vi gjorde var en veckas operation i södra Kohistanat, otroligt fascinerande landskap!

Combitub: Jovisst vore det bra med grejor högt och lågt men den allvarligaste bristen är ju tveksamheten kring medevacen. Aldrig så fina grejor lär inte hjälpa inne på PO:na om inte man inte tar sig dit med sin patient.

Marzocchi: Vagn-syrrornas dagar består mycket av beredskap och därmed väntan men de åker även ut som understöd åt EOD, IEDD och V/E-plutonerna. De åker aldrig själva utan alltid eskorterat. I och med att de oftast är tillgängliga inne på CNL vet jag att de åkt på att vika kläder på förrådet bl a, vilket kanske inte var vad folk så framför sig när de sökte.

Marzocchi

Inlägg av Marzocchi » 27/12 2007 19:34

Jag har förstått det som att en del sjuksköterskor på Afghanistan-mission inte är vidareutbildade. Är det så? Har man nån chans att komma iväg med "bara" två års arbetslivserfarenhet av sjuksköterskeriet?

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 28/12 2007 1:02

Jag har blivit fullständigt nerringd av FMC senaste tiden och de har tjatat och tjatat om att de behöver syrror till FS15. De hade svårt att få tag i syrror över lag, inte bara vubbade denna gången.

Lipton

Inlägg av Lipton » 28/12 2007 14:31

Isidor skrev:Jag har blivit fullständigt nerringd av FMC senaste tiden och de har tjatat och tjatat om att de behöver syrror till FS15. De hade svårt att få tag i syrror över lag, inte bara vubbade denna gången.
Flygmedicincentrum? Du menar inte FSC/FörMedC?

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 28/12 2007 15:38

Jag vill åka hkp. Var ska jag tjänstgöra då?

Tycker inte lönerna verkar vara så höga, 38 000 kr/mån, med de risker det innebär.

Marzocchi

Inlägg av Marzocchi » 28/12 2007 22:24

prehospital skrev:Jag vill åka hkp. Var ska jag tjänstgöra då?

Tycker inte lönerna verkar vara så höga, 38 000 kr/mån, med de risker det innebär.

Utöver grundlönen tillkommer följande:

Utlandstillägg: 3000 kr/månad (7000 kr/månad om du har barn under 18 kvar hemma). Skattepliktigt

Utlandstraktamente: Tror det är omkring 70 kr/dag. Skattefritt

Missionstillägg: Tror det var 9000 kr/månad för Afghanistan. Skattepliktigt.

Skriv svar