Ambulansberedskap

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
kenlav
Inlägg: 62
Blev medlem: 27/8 2004 13:12
Ort: Stockholm
Kontakt:

Ambulansberedskap

Inlägg av kenlav » 22/12 2007 0:48

I Stockholms Län bor strax över 2 milioner personer + alla som är på besök och dessa har tillgång till 35 Akut-Ambulanser Nattetid vilket gör ca 1 Ambulans på 60000 personer. Dagtid är det 44 Akut-Ambulanser (ca 1 Akut-Ambulans på 50000 personer) samt 10 stycken Transport-Ambulanser. Har vi sämst berdeskap i landet???.... Vet inte om jag är ute och cyklar men.. har hört att Göteborg har 1 Ambulans per 30000 personer... Hur ser det ut i era Landsting?

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 22/12 2007 21:36

Stockholm är kanske sämst i Sverige. Hjärtstoppen har ungefär 4-5 minuter längre tid innan ambulans är på plats jämfört med Göteborg därav överlevnaden 3% i Stockholm mot 9% i Göteborg. Vi har 2 akutambulanser nattetid på 72000 personer och i snitt 24km till patienten. I snitt ligger vi på drygt 50 timmar i månaden med tom station.
Specialist anestesi och ambulans

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: Ambulansberedskap

Inlägg av AMBASS » 23/12 2007 0:12

kenlav skrev:I Stockholms Län bor strax över 2 milioner personer + alla som är på besök och dessa har tillgång till 35 Akut-Ambulanser Nattetid vilket gör ca 1 Ambulans på 60000 personer. Dagtid är det 44 Akut-Ambulanser (ca 1 Akut-Ambulans på 50000 personer) samt 10 stycken Transport-Ambulanser. Har vi sämst berdeskap i landet???.... Vet inte om jag är ute och cyklar men.. har hört att Göteborg har 1 Ambulans per 30000 personer... Hur ser det ut i era Landsting?
Intressant uträkning. Stockholm har kanske den bästa beredskapen.

Glöm dock inte att stora delar av Brandförsvaret har beredskap för hjärtstopp samt att Taxi Stockholm (40 bilar) och polisen har enheter för D-HLR. Vad jag känner till har inte liggande sjuktransport (Sirius m.fl.) D-HLR beredskap men detta lär dem få inom några år. Tacka SALSA för detta! Sjuktaxi och lätt-ambulanserna ingår även i jourordningen vid större tillbud. Sjukvårdsbilarna (trans av sjukv pers) via ASA har också god beredskap.

Jag tror även att vissa vaktbolag åker på hjärtlarm i city. Sammantaget menar jag att beredskapen i jämf med andra städer eller orter är en av de klart bästa. Stokholmsregionen har dessutom luftburen enhet samt många duktiga vårdgivare på div lättakuter och vårdcentraler. Med fler D-HLR enheter på Taxi och andra serviceföretag kommer sannolikt hjärtstoppen få bättre prognos.

Jag hoppas också se fler läkarbilar och akutambulanser med läkarkomp.

...God Jul...
Blood Will Tell

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 23/12 2007 0:21

Salsa kommer att öka överlevnaden men faktum kvarstår att det finns ganska lite ambulanser i Stockholm och att det medför långa väntetider för patienter. Bästa bemanning verkar medelstora städer i landsting med god ekonomi ha.
Specialist anestesi och ambulans

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 23/12 2007 15:02

Novisen skrev:Salsa kommer att öka överlevnaden men faktum kvarstår att det finns ganska lite ambulanser i Stockholm och att det medför långa väntetider för patienter. Bästa bemanning verkar medelstora städer i landsting med god ekonomi ha.
Hej Novisen!

Du har helt rätt. En ambulans kan inte ersättas av taxi mm och tyvärr kan väntetiderna ibland bli onödigt långa. God Jul...
Blood Will Tell

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 23/12 2007 20:33

SALSA leder till tidig start av HLR och tidig defibrillering men inte tidigare A-HLR och transport. SALSA är otroligt kostnadseffektivt i de fall de ger tidigare behandling för patienten men ersätter på inget sätt en ambulansorganisation med tillräckliga transportkapacitet. Låter som en papegoja AMBASS men det är kul när vi är överens om saker. :wink:
Specialist anestesi och ambulans

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 23/12 2007 23:56

De hjälper inte med läkarbilar eller ambulanser med läkare då detta definitivt inte leder till fler resurser, snarare tvärtom eftersom de kostar hur mycket som helst.

JNES
Inlägg: 33
Blev medlem: 8/4 2004 19:16

Inlägg av JNES » 26/12 2007 9:37

Dom senaste siffrorna på överlevnad vid hjärtstopp har i Stockholm numera ökat till ca 5-6 %. Mycket tack vare bla SALSA projektet men aktiv nedkylning av patienterna samt en aggresiv PCI behandling kan ochså påverka siffrona!

Men för att återgå till ämnet så är nog antagandet om ambulanstätheten i Stockholm riktigt även om man räknar i Liggande persontransport(Prio 4 som i många län körs av ambulans).

/Johan Nestin
NSK i akutbil i Stockholms län sedan 1997.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 26/12 2007 13:02

Jag undrar om det finns någon kvalitetssäkring kring larmtider i Sverige. Vi har inga speciella tider. Förtur kan vänta upp till 2 timmar är det sagt men inga mål på hur snabbt patienterna ska nås vid larm finns uppsatta. Besökte Skottland och där var tiderna från larm till patient som utgjorde kvalitetsmålen. 75% av alla patienter skulle nås inom 8 minuter vid larm. För att klara målet så satsades på hög ambulanstäthet och området jag besökte hade 38 dygnsbilar på 238 000 personer vilket innebär 1 ambulans på 6300 personer. Uteöver det fanns en transport organisation med lättambulanser och 2 st ambulanshelikoptrar. Området var ungefär lika stort som Belgien. De större stationerna hade även Rapid Respons Cars vars enda syfte var att nå patienterna snabbare.
Specialist anestesi och ambulans

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 26/12 2007 13:35

Novisen skrev:Jag undrar om det finns någon kvalitetssäkring kring larmtider i Sverige. Vi har inga speciella tider. Förtur kan vänta upp till 2 timmar är det sagt men inga mål på hur snabbt patienterna ska nås vid larm finns uppsatta. Besökte Skottland och där var tiderna från larm till patient som utgjorde kvalitetsmålen. 75% av alla patienter skulle nås inom 8 minuter vid larm. För att klara målet så satsades på hög ambulanstäthet och området jag besökte hade 38 dygnsbilar på 238 000 personer vilket innebär 1 ambulans på 6300 personer. Uteöver det fanns en transport organisation med lättambulanser och 2 st ambulanshelikoptrar. Området var ungefär lika stort som Belgien. De större stationerna hade även Rapid Respons Cars vars enda syfte var att nå patienterna snabbare.
Imponerande. Vad skulle ni tro om Rapid Response Cars i storstädsområden här i Sverige? T.ex. för att korta av larmtider här i Stockholm.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 26/12 2007 13:55

I Skottland fanns dessutom IVPA på 16 ställen inom området. Rapid Response Unit bemannades av en personal och man turades om att jobba på den bilen. Både Paramedics och EMT jobbade på den bilen. Spontant känndes den bilen som overkill. För Stockholms del känns det mer som om det behövs avlastning med fler ambulanser. Kanske 4 dygnsambulanser som bara åker förtur så att fler ambulanser kan ha beredskap för larm. Två i norr och två i söder. Dessutom en till akutbil i City som åker på tvåbilslarm där.
Specialist anestesi och ambulans

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 28/12 2007 1:10

En förtur kan vänta i 2 timmar!! Då måste det ju vara nåt alldeles särskilt som gör att det inte finns ambulanser att tillgå på den tiden.

Vi har i skåne ett mål att 90% av befolkningen ska ha en ambulans hos sig inom 15 minuter vid prio1.

Anspänningen är

prio1 -90sek

prio2 -4min

prio3 brukar SOS hålla inne med i upp mot en timme innan de skickar en bil.


Om en förtur ligger och väntar så länge, tar man inte hjälp från närliggande distrikt hos er då??

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 28/12 2007 9:00

nej det gör man inte. finns det inga bilar i länet så får dom ligga.

På sista tiden har man börjat skicka bilar hur som helst i länet. Det har lett till lite tråkigheter att ex hela norrort är utan bilar för att någon av bilarna är på förtur söder om staden. Många operatörer verkar bli tillfredtällda av en tom skärm. Sedan om det är tomt i stran på bilar bryr dom sig inte om. De har skickat ut en bil under den tid de har på sig.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 28/12 2007 14:05

Vi har två ambulanser nattetid och efter 16.00 på helger. Närmsta ambulans finns i grannkommunen ca 8mil bort. Sist jag jobbade helg hade vi två akuta transporter efter varann + en förtur 5 mil bort. Det ledde till att kommunen hade en ambulans under 10 timmar för 72000 personer. Under tiden hände bland annat en trafikolycka med tre skadade (alla samlastades i en ambulans). Måste också tillägga att en ambulans från en grannkommun fick åka på larm och att en ambulans från en annan kommun fick åka och passa någon mil in i vårt distrikt. Själv åkte jag på transport och satt i bilen 65 mil i ett sträck :D . Jag vill med mitt inlägg visa på att det är ganska enkelt att ordna fram resurser i ett område med lite ambulanser om det finns andra ambulanser ganska nära. Geografin kan faktiskt ställa till det om man vill ha hög beredskap och åtkomst till patienter. Vårt jobb är ett beredskaps jobb och vi måste alltid ha en lite överkapacitet. 50 timmar i månaden utan tillgång till ambulans är kanske i sämsta laget på en så stor ort.
Specialist anestesi och ambulans

ambulanspatrol

Inlägg av ambulanspatrol » 29/12 2007 2:57

Må stockholm ha den sämsta eller bästa ambulansberedskapen men 35 - 50 ambulanser på 60 000 människor är inte mycket om man tänker efter.

tänk er vid en seriekrock där 3 - 4 bilar är inblandade på en motoväg där har vi om vi spekulerar 6 personer som ska till sjukhus akut, det är 6 ambulanser om man inte kan peta in två i en ambulans men är man tillräckligt skadad så går det inte och måste ha bår.

Förutom seriekrocken så har vi äldre dam som har fått hjärtstopp och behöver akut hjälp.

samtidigt är det ett vilt slagsmål och tre personer är skadade.
där tillkommer 2 ambulanser.

Nu är vi uppe i 9 ambulanser.

Listan kan bli lång och allra helst när det är AIK - Djurgården på råsunda.
Där man har 5000 huliganer som sparkar och slår.

Jag hoppas ni förstår mitt tänkande.
Morfar fick en hjärtinfarkt för några veckor sedan, som tur är var jag på plats hos han då jag var där på besök ( han fick inte infarkten pga av mig :) )
hur som helst jag larmade direkt när han sa att han har väldigt ont i bröstet och 7 minuter efter var inte vid medvetandet.
Självklart låg priotiera dem det då han var vid medvetandet då jag larmade samt att han kunde stå själv och gå själv samt andas och prata.
Det var bara smärtor men jag poängterade att han har KOL och allvarliga hjärtproblem samt astma.

Då han kollapsade ringde jag in ännu en gång och ambulans var på väg, självklart var jag skapligt hysterisk då det är morfar det handlar om och det är svårt att bete sig lungt och profesionell.
Jag frågade om ambulansen var utrustad med GPS och det var den, den var nu i sundbyberg och var på väg till kista under ej hårt trafikerad motorväg.
Den var här 14minuter efter andra samtalet vilket är väldigt lång tid.
Jag kör själv den sträckan utan blåljus på 6 minuter.
Allstå totalt tog det 21 minuter efter första samtalet.
:shock:

Skriv svar