En 20-åring som tar hand om sin mamma

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

ambulanspatrol

En 20-åring som tar hand om sin mamma

Inlägg av ambulanspatrol » 27/12 2007 3:50

Hej!
Äntligen har man hittat till ambulansforumet och nu är det dags för ett första inlägg dock så vet jag inte om det är i rätt kategori, men det kan moderator ändra på.

För någon vecka sedan så såg jag på nyhetsmorgon tv4 på deras hjärnspecial tema.
Där var det ett reportage om en kille i 20-års åldern och om hans mamma som har en väldigt svår diagnos, parkinson-plus ( psp ).
Han tillbringar mestadels av sitt liv att ta hand om sin sjuka mor.
Och han bloggar också.
En sak jag läste om i hans blogg ( eller har läst det flera gånger ) att många av ambulanssjukvårdarna som har kommit hem till dem frågar vad grundsjukdomen är och då svarar han eller någon annan parkinson-plus och då får dom ett frågetecken framför sig.
Hur är det igentligen på ambulansutbildningen, får man lära sig detaljerade kännedommar om olika sjukdomar eller specialicerar man sig?
Jag har ingen aning och ska snart börja plugga som ssk.

rekomenderar er starkt att läsa bloggen http://sjukdom.blogg.se
Intro- http://sjukdom.blogg.se/1195434805_intrudoktion.html
Se inslaget i tv4: http://tv4.se/player/categories.aspx?pr ... layTreeId=
Läs chatt historiken på tv4: http://tv4.se/nyhetsmorgon/598273.html

Crille
Inlägg: 33
Blev medlem: 5/5 2005 22:32
Ort: Uppsala/ Stockholm

Inlägg av Crille » 28/12 2007 0:17

Hej och välkommen ambulanspatrol!

Jag är väl inte den som skriver mest här på forumet, eller för den delen är kvalificerad att svara på ditt inlägg om vad ambulanssjukvårdare/sköterskor får lära sig angående parkinson eller diverse under deras utbildning. Läser fortfarande på gymnsial nivå, med inriktigt akutsjukvård med framtidsdrömmar om att bli sjuksköterska.
Nog om det.

Ville bara tala om att jag läst delar av bloggen som du nämde
http://sjukdom.blogg.se . Den bjuder på mycket intressant läsning.
Vilket oerhört mod denna enbart 20 åriga kille har. Enastående.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 28/12 2007 0:59

Hej!

Som grundutbildad syrra har man fått just ett grundläggande paket med utbildning inom de vanligast förekommande sjukdomarna. Sen är det ju så att man givetvis kan söka kunskap på egen hand, något som gynnar inte minst dig själv.

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Inlägg av ohlstedt » 28/12 2007 8:30

Jag går t5 på ssk prog snart t6 =) vi har nyligen haft tenta i geriatrik då vi bla läst parkinson, nyttiga kunskaper precis som stroke eller MS, men bara för att man har läst det i grundutb så betyder inte det att alla kan det sen, för att få godkänt på den tentan vi hade så krävdes 60% rätt, vilket skulle kunna betyda att du inte hade ett enda rätt gällande parkinson,

rent generellt så tycker jag att kraven under ssk utb. är allderles för låga, vissa saker anser jag att man måste ha alla rätt på, ex lm räkning men det stämmer med verkligheten. andra saker som man borde ha alla rätt på men som man inte behöver för att bli godkänd är ex vetskapen om symtom på anafylaktisk chock. finns säkert flera saker som man borde ha alla rätt på för att bli godkänd.
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

ambulanspatrol

Inlägg av ambulanspatrol » 28/12 2007 11:47

Crille skrev:Hej och välkommen ambulanspatrol!

Jag är väl inte den som skriver mest här på forumet, eller för den delen är kvalificerad att svara på ditt inlägg om vad ambulanssjukvårdare/sköterskor får lära sig angående parkinson eller diverse under deras utbildning. Läser fortfarande på gymnsial nivå, med inriktigt akutsjukvård med framtidsdrömmar om att bli sjuksköterska.
Nog om det.

Ville bara tala om att jag läst delar av bloggen som du nämde
http://sjukdom.blogg.se . Den bjuder på mycket intressant läsning.
Vilket oerhört mod denna enbart 20 åriga kille har. Enastående.
Hej och tack!
Ja jag finner också ett väldigt stort intresse i den bloggen.
ohlstedt skrev: Jag går t5 på ssk prog snart t6 =) vi har nyligen haft tenta i geriatrik då vi bla läst parkinson, nyttiga kunskaper precis som stroke eller MS, men bara för att man har läst det i grundutb så betyder inte det att alla kan det sen, för att få godkänt på den tentan vi hade så krävdes 60% rätt, vilket skulle kunna betyda att du inte hade ett enda rätt gällande parkinson,

rent generellt så tycker jag att kraven under ssk utb. är allderles för låga, vissa saker anser jag att man måste ha alla rätt på, ex lm räkning men det stämmer med verkligheten. andra saker som man borde ha alla rätt på men som man inte behöver för att bli godkänd är ex vetskapen om symtom på anafylaktisk chock. finns säkert flera saker som man borde ha alla rätt på för att bli godkänd.
Nej självklart inte.
Ja, jag kan verkligen hålla med dig om att kraven är för låga då nästan vem som helst kan bli sjuksköterska.
Det tycker jag är fel, det är ett tecken på att det är brist på resurser inom sjukvården.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 29/12 2007 17:41

Hur kan man påstå att det är brist på syrror med de lönerna vi har? Hade det varit brist, hade vi kanske haft lite vettigare löner.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 30/12 2007 3:46

Isidor skrev:Hur kan man påstå att det är brist på syrror med de lönerna vi har? Hade det varit brist, hade vi kanske haft lite vettigare löner.
Vilka bra inlägg i en viktig debatt.

Till att börja med är SSK utbildningen i huvudsak en grundläggande omvårdnadsutbildning och det är bara att studera en kursplan för ett SSK program för att konstatera detta faktum. Tyvärr så utv inte SSK utbildningen mot mer medicinsk sjukvård (naturvetenskap mm) utan mot teorier kring omvårdnad (humansim i mjukpack) vilket troligen också bidragit till låga löner och stagnation gällande yrkesgruppens kompetensutv. Även amb-vubbarna är helt i händerna på div omvårdnadsmumier och jag är mycket orolig för vad detta leder till. Den ringa grad naturvetenskap som SSK utb består av lämnar en hel del att önska. SSK utbildningen och yrkesrollen måste bryta sig loss från rollen som "samaritnunna" och inse sitt värde i sjukvården. Utan syrror stannar sjukvården.

När det gäller olika sjukdomar och tillstånd så vill jag påstå att ingen sjukvårdsgrupp inom den prehospitala sjukvården har total kunskap utan mycket handlar om intresse och tidigare praktisk erfarenhet. Kunskapen och intressegraden för vissa sjukdomar och dess behandling sitter inte i om det står leg. läkare eller dyl på namnbrickan/ID kortet.

Jag håller med om att en ev brist på syrror knappast avspeglar löner mm. Med ett stillatigande vårdförbund är jag inte förvånad.

..AMBASS..
Blood Will Tell

Lipton

Inlägg av Lipton » 30/12 2007 11:51

AMBASS: Nu får du tråden att glida väldigt OT. Men efter ditt inlägg kan jag inte låta bli att påpeka det faktum att jag och en nära släkting jobbat åt samma arbetsgivare ungefär lika länge, men i och med att jag största delen varit timvikarie och nu dessutom sjuksköterska och därmed inte längre drar nytta av kommunals förhandlingar så har hon som undersköterska en tusenlapp mer i månaden än mig, och ärligt talat kan jag inte för mitt liv se att chefen skulle bry sig ett dugg.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 30/12 2007 13:39

Lipton skrev:AMBASS: Nu får du tråden att glida väldigt OT. Men efter ditt inlägg kan jag inte låta bli att påpeka det faktum att jag och en nära släkting jobbat åt samma arbetsgivare ungefär lika länge, men i och med att jag största delen varit timvikarie och nu dessutom sjuksköterska och därmed inte längre drar nytta av kommunals förhandlingar så har hon som undersköterska en tusenlapp mer i månaden än mig, och ärligt talat kan jag inte för mitt liv se att chefen skulle bry sig ett dugg.
Hej Lipton!

Jag håller mitt inlägg till ämnet och anser att en orsak till frågeställarens upplevelser har med utbildning mm att göra.

Det du beskriver vittnar ju om att något är riktigt SJUKT. Du har en akademisk utbildning och ett stort ansvar (leg mm) och ska i rimlighetens namn få betalt för detta. Chefen bryr sig kanske inte till följd av att VF står så stilla. Vad har du själv gjort för att påpeka det orimliga för chefen? Kommunals förhandlingar är ett steg i rätt riktining men dessvärre kommer detta inte SSK gruppen till del. Inom ambulanssjukvården är tillståndet på lönefronten ännu värre. SSK gruppen måste själva samla upp sig och vara tydligare i lönefrågan. VF och ALARM har av allt att döma inte det mod och den strategi som SLF och kommunal har, detta med SLF och Kommunals senaste avtal i huvudet!

Eller är det som en kollega till mig sa närvi talade SSK löner: - ge upp, de är redan nöjda! Vilka då undrade jag! - syrrorna så klart! De har inte utbildat sig för pengarna utan för sitt "kall".

:::JAG HOPPAS VERKLIGEN ATT HON HAR FEL:::
Blood Will Tell

Lipton

Inlägg av Lipton » 31/12 2007 1:13

AMBASS: Oavsett vad du tycker så tror jag Wernvik snart ber oss hålla oss inom trådens ramar. Hur som helst. Vad har jag gjort. Jag har varit framåtsträvande och erbjudit arbetsgivaren massor mer än vad som kan krävas för mig lön och sedan löneförhandlat och påpekat att jag borde ha högre lön. Chefen sa då att detta inte gick eftersom pengarna är slut, sedan fick jag reda på att det finns undersköterskor som är mer betalada än mig.
Gissa om jag kommer skriva på nästa gång chefen önskar ge mig ytterligare ett 3-4 månaders-vick? Normalt sett hade det kanske varit så att jag insett att mitt öde som sjuksköterska är att inte kunna höja min lön eftersom det finns så många andra som konkurerar med mig, men i detta fall så slutar flera av de erfarna på avdelningen och då är ju frågan om de kan mista ännu en, mig alltså

Chefen tycks nämligen inte bry sig till föjd av den inflation det gått i sjuksköterskeprofessionen.
Däremot tror jag din kollega har fel. Jag har nämligen också kollegor som tycker att vi inte kan åstadkomma någon förrändring, jag hävdar dock motsatsen och kommer inte gå i pension som sjuksköterska om jag har fel. Därmed vågar jag lova att vi inte är nöjda. Däremot finns nog många av vårdförbundets medlemmar som är nöjda med sin lön efter att ha satt sig i en välbetald situation utan att se till den generella sjuksköterskan. För tro mig, jag är inte nöjd!!!

//Lipton

Skriv svar