Privatisering

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

MartinH

Dålig konkurrens

Inlägg av MartinH » 4/2 2008 19:40

Ni som arbetar inom vården borde vara glada över att det finns privata alternativ. Det möjliggör att ni kan söka andra arbetsgivare vilket innebär att era villkor kommer att bli bättre. Snacket om att vinsterna går ner i bolagsägarnas fickor istället för att användas i vården är ett helt oväsentligt argument. Det kommer alltid att krävas vinst i ett sunt företag, hur ska man annars klara verksamheten "dåliga" år? Det funkar inte som i skattefinansierad verksamhet där man kan fixa fram mer medel i form av höjda skatter.... En privat verksamhet är i 99 fall av 100 alltid mer effektiv än sådan som drivs enligt "planekonomiska" teorier. Det finns ett helt annat incitament till förbättringar och effektiviseringar än om man vet att "storebror" alltid reder upp när det saknas pengar.

I Skåne kommer man 2009 låta alla som kvalificerar och vill få avtal med regionen. Detta kommer förmodligen att öka antalet vårdgivare och därmed tillgängligheten för allmänheten. En modell som förmodligen hade fungerat bra på många andra ställen i landet.

Var i detta ligger problemet som du/ni ser det?

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 4/2 2008 23:19

Du jobbar inte inom Falck va?

Användarvisningsbild
Tobbe
Inlägg: 185
Blev medlem: 20/5 2004 2:06

Inlägg av Tobbe » 5/2 2008 0:55

Vissa samhällsfunktioner är tillräckligt viktiga för att privatiseras, såsom sjukvård, polis och räddningstjänst. Jag är inte beredd att sälja ut min trygghet till Baltic Ambulance, även om dom råkar vara billigast...

Oberoende sjukvård är viktigt, och privat sjukvård är inte oberoende, eftersom vinstperspektivet kommer att överskugga patientsäkerhet och allt annat som vi kallar vårdkvalité och trygghet.
T
ssk, amb, a-hlr, phtls, sap, tco, csn, aptt, pk, msk, tsk....

MartinH

Gnäll och gny

Inlägg av MartinH » 5/2 2008 13:29

Isidor: Nej , jag jobbar inte hos Falck. Faktum är att jag inte arbetar inom vården öht. Jag är en "lycklig"(?) brukare av vårdtjänster vid sporadiska tillfällen. Det hindrar inte mig från att ha åsikter om hur mina skattepengar används på mest effektivt sätt. Isidor - om du nu är missnöjd med hur Falck hanterar sin personal så står det dig väl fritt att välja en annan arbetsgivare? Eller det finns kanske inte några andra i din region? Där har du pudelns körna i detta resonemanget. Med fler aktörer så finns det fler alternativ för dig som professionell att välja mellan. Om nu Falck har p*ssiga villkor så finns det säkert andra som kan locka med bättre.

Ett stort problem inom all offentlig vårdverksamhet verkar vara att man hellre väljer att ta skiten och gnälla med motiveringar som "patienterna ska inte behöva lida, jag trivs jättebra med arbetskamraterna, arbetet är ju trots allt viktigare än lönen" etc. istället för att ta tag i sin situation och säga "Jag finner mig inte i detta. Jag söker mig någon annanstans. Hasta la vista." Då HAR man gjort sitt val! Då HAR man satt alla "mjuka" värden före faktorer som lön, arbetstid, förmåner, inflytande över sin situation etc. Tro * att arbetsgivarna kommer att fortsätta att "hunsa" er.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 6/2 2008 17:18

Anser Du att dina skattepengar förvaltas väl, när enteprenören snålar med inköp av utrustning, bryter mot gällande avtal såsom gränsen för hur långt bilarna får rulla innan byte. Köper alltid det billigaste alternativet gällande skyddskläder till personalen och alltid köper den billigaste sjukvårdsmaterialen.
Detta är exempel som alla påverkar vårt sätt att utföra vårt arbete, det arbete som Du som skattebetalare ska ha nytta av den dagen Du blir dålig eller skadar dig.
Vill Du då att vi ska ha gamla ihoptejpade bilar som rullat 20000 mil över gränsen och som bara startar när den själv vill som ett exempel?

MartinH

Inlägg av MartinH » 7/2 2008 9:49

Jag utgår från att entreprenören ser till att följa gällande lagar och regler. Om patientsäkerheten är hotad måste du se till att detta kommer till Socialstyrelsens(?) kännedom genom en anmälan.

Enligt din erfarenhet på ditt företag - vid hur många tillfällen har det verkligen inträffat att ambulanser på larm inte startat p.g.a "ålderdom"? Hur ofta har patienter varit i risk för skada p.g.a dålig utrustning/material? Hur ofta har det skrivits avvikelserapporter på detta?

Jag säger inte att det alltid är den billigaste entreprenören som levererar den bästa kvalitén, ofta finns det en klar koppling mellan pris och prestanda. MEN - att säga att det inte finns utrymme för effektiviseringar och att den offentligt drivna vården alltid håller högre kvalité är ren och skär lögn.

malle
Inlägg: 123
Blev medlem: 1/12 2004 22:25

Inlägg av malle » 7/2 2008 18:16

MartinH skrev: Jag säger inte att det alltid är den billigaste entreprenören som levererar den bästa kvalitén, ofta finns det en klar koppling mellan pris och prestanda. MEN - att säga att det inte finns utrymme för effektiviseringar och att den offentligt drivna vården alltid håller högre kvalité är ren och skär lögn.
Precis som det är en ren och skär lön att den privata vården alltid håller en högre kvalité. Tro mig..jag vet..av egen erfarenhet.
//malle

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 7/2 2008 19:28

En bra personalpolitik resulterar i att fler stannar kvar på sin arbetsplats. Detta leder till att personalen blir erfaren och kompetent.

Falck har dålig personalpolitik...... De andra privata arbetsgivarna kanske är bra, vad vet jag.
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 7/2 2008 20:44

Sirius är också kända för usel personalpolitik. Däremot har det de nyaste och modernaste tekniken, plus bäst (dyrast) klädsel.
Har däremot inte jobbat på firman, men man träffar ju personalen de dagar man jobbar. Tror man kan få bra betalt och andra bra villkor av dm nu pga personal flykt på vubb ssk sidan.

Samariten är allmänt kända som oseriösa.. Giriga och det tär på de anställda. (Min högst personliga gissning är att dom försvinner i nästa upphandling).

Detta betyder att båda leverantörerna av akutbilar inte är några vidare arbetsgivare. Det leder dock till att folk söker sig dit för att kunna få en sådan tjänst. Så kommer inte vara fallet efter nästa upphalndling då dessa tas bort.

AISAB är den många som gillar och många som ogillar.. verkar vara dom som betalar bäst i nuläget iaf... De är de enda som betalat vubben åt personal ordentligt även om det säkert är slut med det nu?

Användarvisningsbild
Tobbe
Inlägg: 185
Blev medlem: 20/5 2004 2:06

Inlägg av Tobbe » 7/2 2008 23:43

Ett par frågor till er med insyn i den privata ambulanssjukvården

Hur är samarbetet och integreringen mellan den privata entreprenören och resten av akutsjukvården på sjukhuset, med t.ex gemensamma utbildningsdagar, samarbete kring behandlingsriktlinjer, katastroforganisation, och rotation mellan t.ex iva, anstesi, akutmottagning och ambulans?

Har personalgruppen mer eller mindre inflytande på arbetsplatsen hos en privat entreprenör jämfört med en offentlig?

Tobbe
ssk, amb, a-hlr, phtls, sap, tco, csn, aptt, pk, msk, tsk....

Skriv svar