Ett hårdare samhällsklimat?

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Ett hårdare samhällsklimat?

Inlägg av zAjben » 8/4 2008 8:57

Denna fråga riktar sig främst till er med lite längre erfarenhet av sjukvården. Hur upplever ni att samhällsklimatet har förändrats över de senaste fem-tio-femton åren? Har det blivit hårdare, mer våldsamt och grövre våld etc.? Det är lätt att få den uppfattningen baserat på medias rapportering. Jag undrar även om ni upplever att bemötandet av er som personal i ambulanssjukvården har förändrats? Om ja, hur?

berhan
Inlägg: 50
Blev medlem: 18/11 2004 9:56

Inlägg av berhan » 8/4 2008 22:13

Har jobbat i 12 år på en mindre ort, När jag började så var det mycket sällan som man utsattes för något verkligt våld eller hot. Vi kunde till och med ha bilen upplåst med bakluckan öppen utan att någon gjorde något med bilen.

Nu så är det försök till åverkan på bilen var och varannan gång man hämtar på stan under helgnätterna. Det är oftare man blir utsatt för verbala hot och i vissa fall även våld. Många gånger är det fyllesnack men ändå. Har haft patienter som försökt att slå mig både i lägenhet och bilen. Problemet vi har är att har vi tur så finns det kanske 1 - 2 polispatruller i hela länet vissa nätter och det är inte ovanligt att vi aldrig ser polisen när vi är på en misshandel. stället har vi ett väktarbolag i stan som får agera polis. Då och då får vi åka på undersökning av person som är kraftigt berusad då det inte finns någon polispatrull.

Helt klart har man tänkt om och inte så naiv i vissa situationer. Jag går aldrig upp i en lägenhet utan att ha med radion för att ha tillgång till överfallslarm om jag misstänker att det kan vara stökigt. Nog är det mer än en gång man tagit med sig maglighten för säkerhets skull (idiotiskt egentligen då man inte skulle gå upp i lägenheten om man har den känslan redan när man går från bilen) Andelen incidentrapporter om hot och våld har varit så många att vi fått utbildning i hur vi skall hantera dessa situationer för att dels undvika att hamna i dessa lägen samt att lugna ner situationen eller i värsta fall skydda oss själva.

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 8/4 2008 23:00

Vad tjänar det till att ha ett överfallslarm om polisen befinner sig 45 minuter bort?
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 9/4 2008 13:30

Har sett att det finns kurser i Krav Maga specifikt för sjukvårdspersonal. Kombinera detta med kursen för taxichaufförer så har vi en skräddarsydd utbildning för ambulansen.
Jag har hittills klarat mig undan våld, men det är väl bara en tidsfråga...

Lipton

Inlägg av Lipton » 10/4 2008 13:05

aceofspades: Kan du förklara vad du menar för en som aldrig kört taxi? :wink:

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 10/4 2008 18:31

Lipton skrev:aceofspades: Kan du förklara vad du menar för en som aldrig kört taxi? :wink:
Hehe... (missförstånd) Jag syftade alltså på Krav Maga-kursen för taxichaufförer. Tror den inriktas på självförsvar om man blir attackerad
sittande i bilen.
Och det gör man ju rätt mycket när man åker ambulans. :wink:

http://www.kravmagasverige.se/civila_kurser.htm

Scrolla ner på sidan så hittar du även kurspaket för akutvårdspersonal.

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 11/4 2008 1:59

Skulle man knocka en buse blir man väl av med jobbet och åker in... Blir man överfallen står man ju rättslös eftersom det inte räknas som våld mot tjänsteman...
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

berhan
Inlägg: 50
Blev medlem: 18/11 2004 9:56

Inlägg av berhan » 11/4 2008 6:47

Hej Glock 18c.
Du har egentligen rätt, varför ha larm när vi inte ens vet om vi får hjälp eller inte. Det är därför vi inte fått larmet inkopplat förrän nu då SOS inte ville få larmet och sedan inte veta vem man skall skicka. Men det är väl sagt så att om polis är långt bort (det händer faktiskt att de är på hemmaplan) och vi verkligen sitter i skiten så skall de dra ut en till bil eller väktare/räddningstjänst så att vi i alla fall blir mer personal.

Rätten till självförsvar har vi alla oavsett om vi är i tjänst eller inte. Du har rätt att hjälpa din kollega genom att använda våld om det behövs genom att "ta över" hans nödvärnsrätt.

Lipton

Inlägg av Lipton » 12/4 2008 12:21

aceofspades: Ok, nu är jag tillbaks på rälsen...

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 13/4 2008 11:18

Glock 18C skrev:Skulle man knocka en buse blir man väl av med jobbet och åker in... Blir man överfallen står man ju rättslös eftersom det inte räknas som våld mot tjänsteman...
Fördelen med Krav Maga är att det är helt inriktat på självförsvar och att tillämpa den åtgärd situationen (nöden) kräver. Det lärs tom ut att det i vissa fall kan vara att fly som är den bästa åtgärden.

Att bruka våld i nödvärnssituation är allas rätt och kan aldrig ifrågasättas. Att bruka mer våld än nödvändigt ska kunna motiveras väl utifrån situationen, tex fara för tredje part eller dyl. Tror det kallas laga befogenhet.

timz

Respekt?

Inlägg av timz » 14/4 2008 13:58

Det är verkligen inte som förr. Förr bemöttes ambulanspersonal av respekt och hjälpsamhet. Idag stjäls allt som sitter löst i bilen om man glömmer låsa den. En kollega var nyligen på en trafikolycka där de drabbade som tack stal flera saker från ambulansen. Så visst är samhällsklimatet förändrat till en obehaglig nivå.

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 14/4 2008 17:59

Det där laga befogenhetär ju det som är luddigt. Uppstår blodutgjutelse i form av näsblod eller skrubbsår kanske det räknas som övervåld fördet är ju synd om buset.
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

aceofspades

Re: Respekt?

Inlägg av aceofspades » 14/4 2008 18:50

timz skrev:Det är verkligen inte som förr. Förr bemöttes ambulanspersonal av respekt och hjälpsamhet. Idag stjäls allt som sitter löst i bilen om man glömmer låsa den. En kollega var nyligen på en trafikolycka där de drabbade som tack stal flera saker från ambulansen. Så visst är samhällsklimatet förändrat till en obehaglig nivå.
Vi låser alltid bilen numera, men har ändå råkat ut för att bakre mobiltelefonen försvunnit vid något tillfälle. Ertappade även en patient med handen nerkörd i medimixluckan en gång när vi skulle åka ifrån en olycka. Vad tar det åt folk?

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 16/4 2008 14:39

Vad ska vi göra för att förhindra att saker blir snodda eller sönderslagna då?

Jag tror inte det finns någon enkel lösning på problemet. Vi inom ambulansen är inte utrustade eller utbildade för att hadskas med sånt. Så länge vi inte alltid har en polis med oss i bilen, kommer detta att fortsätta, och hur skulle de ha personal till det när de inte räcker till för att lösa de uppgifter de har idag.

Sen undrar jag över en sak... Om ni har hämtat en person på en olycka. Låter ni då den personen vara själv i bilen?? Jag har ju svårt att tro att personen stal saker när ni var med i bilen.

Vi har alltid läkemedelsväskan inlåst i ett fack i bilen och vi låser alltid bilen, även inne på akuten. En ganska enkel lösning!

timz

svar

Inlägg av timz » 17/4 2008 1:12

Isidor skrev:Vad ska vi göra för att förhindra att saker blir snodda eller sönderslagna då?

Jag tror inte det finns någon enkel lösning på problemet. Vi inom ambulansen är inte utrustade eller utbildade för att hadskas med sånt. Så länge vi inte alltid har en polis med oss i bilen, kommer detta att fortsätta, och hur skulle de ha personal till det när de inte räcker till för att lösa de uppgifter de har idag.

Sen undrar jag över en sak... Om ni har hämtat en person på en olycka. Låter ni då den personen vara själv i bilen?? Jag har ju svårt att tro att personen stal saker när ni var med i bilen.

Vi har alltid läkemedelsväskan inlåst i ett fack i bilen och vi låser alltid bilen, även inne på akuten. En ganska enkel lösning!
Vi har blivit bestulna på utrustning då vi t.ex. jobbat på trafikolyckor. Det senaste var en brandsläckare förra veckan. Känns lite avlägset att låsa bilen medan man håller med urtagning då man succesivt hämtar utrustning och ska lasta patient inom 5-10 min.

Skriv svar