Deklarationsdax!

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Är det oetiskt att prova tveksamma deklarationsavdrag?

Omröstningen slutade 24/4 2008 13:41

Ja
4
29%
Nej
10
71%
 
Antal röster: 14

timz

Deklarationsdax!

Inlägg av timz » 14/4 2008 13:41

Jag tycker att det är klart att man skall försöka få göra avdrag för de utlägg man har när man jobbar. Jag bor nära en ambulansstation i mitt län där jag en gång jobbade men fick en tjänst i en annan del av länet. Jag valde den fasta tjänsten framför att gå på vikarieschema på min hemort men det medför också en resa på 10 mil tur och retur varje gång jag jobbar.

Enligt min uppfattning har jag således tvingats ta en tjänst på annan ort för att behålla mitt jobb vilket naturligtvis medför vissa utgifter för mig under ett år utöver det jag får dra av för mina resor. (Reseavdraget har f.ö. försämrats i år) Nu till avdraget:

Traktamente har inte betalats ut (inrikes tjänsteresa)
Krav för avdrag:

Att du rest till en plats som ligger mer än 50 kilometer från din ordinarie bostads- och verksamhetsort, samt att du även har övernattat.
Avdrag medges med:

200 kronor för hel dag för måltider och småutgifter de tre första månaderna och med 100 kronor för halv dag, för tid därefter med 60 kronor för hel dag.

Den faktiska utgiften för logi eller, om du har haft utgifter för logi men inte kan visa storleken av dem, med 100 kronor per natt.(www.skatteverket.se)

:idea: Det finns ett rättsfall: Regeringsrättens dom 2005-12-21 mål nr 2004-04. (Ambulansförare medgavs inte avdrag för ökade utgifter för kost som uppkommit vid utryckning. Avsåg inte tjänsteresa med övernattning.)
(www.skatteverket.se)

Kommentarer: Jag vet att detta är en slamkrypare men jag anser inte att det är bedrägligt att försöka. Jag gör uträkningen helt enligt reglerna utslaget på mina arbetsdagar under året och jag har fått igenom avdraget 3 gånger. Om jag skulle bli kontaktad av skatteverket så ger jag min syn på saken och meddelar att jag är sjuksköterska, inte revisor och att jag har handlat i god tro. Reglerna för avdrag är ju minst sagt svåra att överblicka för den enskilde. :roll:

:!: Vad beträffar rättsfallet ovan så verkar det som avdrag för ökade levnadskostnader yrkats på felaktiga grunder och därmed inte beviljats.

Slutligen: I ärlighetens namn så vet jag att om jag skulle bli granskad så skulle jag nog inte få igenom mitt avdrag men fram till den dagen så försvinner jag i mängden och lyckas få tillbaka en liten del av de pengar staten anser att de kan ta från mig.

Synpunkter eller tips?

Användarvisningsbild
kenlav
Inlägg: 62
Blev medlem: 27/8 2004 13:12
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Deklarationsdax!

Inlägg av kenlav » 14/4 2008 17:45

Du har all rätt att yrka avdrag för vad du vill som har med tjänsten att göra, det är när du börjar klippa kvitton, komma med osanna uppgifter etc etc som det blir olagligt med avdragen. Då ligger du illa till. Oftast så går avdragen för ex förstörd mat igenom på grund av att Skatteverket inte hinner kolla alla deklarationer. Förr drog man av för tex slitage av klocka då arbesgivaren inte stod för detta, man måste ju ha klocka för att räkna puls/andetag utanför Ambulansen etc. Men inte lönt längre då man endast får tillbaks belopp som överstiger grundavdraget 1000:-. Men drar man av för förstörd mat och ex klocka så kan det kanske bli över 1000:- beroende på hur många förstörda mat du yrkar på. men låt oss säga att det är 20 st matbrytningar på ett år så blir det 1200:- om man drar 60:- per tillfälle. Och med klockan (300:-) på maten så kan man dra ca 500:- utöver grundavdraget. Men som sagt allt som har med tjänsten att göra och där inte arbetsgivaren står för kostnaden kan man yrka avdrag för.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 15/4 2008 12:55

Kenlav:

Men nu får väl du betalt av arbetsgivaren vid matbryt.. Dåkan du väl inte göra avdrag för samma sak?;)

Användarvisningsbild
kenlav
Inlägg: 62
Blev medlem: 27/8 2004 13:12
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av kenlav » 15/4 2008 14:54

Niklas Karlsson skrev:Kenlav:

Men nu får väl du betalt av arbetsgivaren vid matbryt.. Dåkan du väl inte göra avdrag för samma sak?;)
Detta med matersättningsavdrag gäller inte Aisabpersonal fullt ut då vi har en liten ersättning för matbrytning 45:- per matbryt före skatt, men man kan yrka på belopp över 45:- då mat i dag kostar runt 60:-. Sedan finns det andra entreprenörer inom Ambulanseriet både i Stockholm och övriga landet som inte betalar sin personal för förstörd mat, tänkte detta kunde vara ett litet tips till den personalgruppen.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 15/4 2008 15:59

Självklart. var mest på skoj!

timz

Matbryt?

Inlägg av timz » 17/4 2008 0:50

Japp.. lunchpassning har vi oxå men hur ofta äter man när man ska? Maten intas ju när man får tid och så när du tar första tuggan.... men så är det säkert i landstingspolitikernas matsal oxå...

timz

Svar till kenlav..

Inlägg av timz » 17/4 2008 0:58

Nej ljuga och klippa kvitton ska man inte göra, det funkar ju inte som sett.

Jag menar att själv tolka det krångliga regelverk som skatteverket tillhandahåller oss skattepliktiga.

Min filosofi är att man får göra det bästa av sin situation utan att bryta lagen. Om skatteverkets regler kräver att jag har 50 km till min arbetsplats för att ha rätt att yrka ett avdrag men jag i själva verket har ynka 47 km till mitt jobb så ska jag erkänna att jag förskönar sanningen.

Om det är oärligt så är jag vääl en skurk då men jag sover ändå gott om nätterna.

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 17/4 2008 11:41

Brukar alltid ringa skatteupplysningen och kolla vilka avdrag jag får göra. Sedan brukar jag upplysningsvis skriva i kommentarsfältet på blanketten att avdragen gjorts efter kontakt med skatteupplysningen. Har aldrig varit några problem.

Skriv svar