ambulans på rätt sätt

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 4/7 2008 1:47

Dirtynurse! Jag ser det så här. jag tror inte att det är statistiken som är det stora problemet när man låter akutambulanserna köra transporter. Det är ju faktiskt så att bilarna inte växer på träd och ligger man då och kör taxiturer så kan det ju drabba den som verkligen är i behov av en ambulans.
Sen är det ju faktiskt så att SOSAB inte alltid sköter sina åtaganden riktigt bra och skickar ambulanser på mycket tveksamma ärenden.

En annan sak... enligt socialstyrelsen finns det inte längre något som heter transportambulans. En ambulans är en ambulans helt enkelt och skall därmed vara likadant utrustade.

kire1111
Inlägg: 139
Blev medlem: 18/12 2007 13:42

Inlägg av kire1111 » 7/7 2008 15:53

Från och med 1 juli kostar det 150 kronor att åka ambulans i Landstinget Sörmland, något som tidigare var kostnadsfritt för patienterna, skriver Katrineholmskuriren.


Ett föredöme, Hoppas stockholm hänger på.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 7/7 2008 18:48

hur många trådar ska du ha med det inlägget i egentligen??

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 8/7 2008 21:05

Isidor.. Vart hittar du info om att de inte får kallas transportambulanser? Enligt rykten i sthlm är det dock på G och 2010 sägs det att alla bilar ska ha en syster och vara akutambulanser.. I praktiken spelar det ingen roll när man ändå drar dessa bilar på prio 1 och 2 trots att man inte har LM i bilarna.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 8/7 2008 23:30

Jag kan inte ge dig någon referens just nu då detta är information som kommit muntligen från våra chefer. Jag har dock sett det på papper någonstans... jag ska leta

Det har ju uppenbarligen nått dig oxå ju

AuF

Inlägg av AuF » 9/7 2008 1:00

Man är för övrigt (Socialstyrelsen/allmänheten) väldigt duktiga på att utreda/kritisera ambulansen vid lång inställningstid pga felkörning eller felpriotitering. Men hur många gånger i veckan händer det inte att ambulasen blir kraftigt fördröjt till en akut sjuk pat pga av att närmaste ambulans har en prio 3 i bilen som lika gärna kunnde ta sig själv till VC/akuten...

Har på mina få måndader i ambulsen redan varit med om att två hjärtstopp fått vänta över 15-20 min i onöndan pga av att vi sitter med en buksmärta i bilen som debuetade för 7-8 dagar sedan. - Tyckte de vars smidigare med ambulans än taxi.

Sedan gjorde intställningstiden för just de här två fallen föga skillnad på utgången, men den kunnde lika gärna gjort det.

kire1111
Inlägg: 139
Blev medlem: 18/12 2007 13:42

Inlägg av kire1111 » 9/7 2008 23:33

"Har på mina få måndader i ambulsen redan varit med om att två hjärtstopp fått vänta över 15-20 min i onöndan pga av att vi sitter med en buksmärta i bilen som debuetade för 7-8 dagar sedan. - Tyckte de vars smidigare med ambulans än taxi."

Ja vad säger man helt åt helv.te åt skogen fel. anhöriga till svårt sjuka som får vänta, måste få reda på hur allt ligger till. och då kanske socialstyrelsen får upp ögonen för detta problem. sos kan inte försvara att skicka ut en akutamb på prio 3-4 uppdrag när ett hjärt stopp får ligga 15 min extra. Säger bara tur att det inte va min anhörig som låg där utan puls.

DirtyNurse
Inlägg: 107
Blev medlem: 16/9 2007 15:19

Inlägg av DirtyNurse » 10/7 2008 0:04

kire1111 skrev:"Har på mina få måndader i ambulsen redan varit med om att två hjärtstopp fått vänta över 15-20 min i onöndan pga av att vi sitter med en buksmärta i bilen som debuetade för 7-8 dagar sedan. - Tyckte de vars smidigare med ambulans än taxi."

Ja vad säger man helt åt helv.te åt skogen fel. anhöriga till svårt sjuka som får vänta, måste få reda på hur allt ligger till. och då kanske socialstyrelsen får upp ögonen för detta problem. sos kan inte försvara att skicka ut en akutamb på prio 3-4 uppdrag när ett hjärt stopp får ligga 15 min extra. Säger bara tur att det inte va min anhörig som låg där utan puls.
Vad sägs om denna när man försöker förklara för en patient att ambulanser är till för svårt sjuka och att dom kanske nästa gång bör välja ett annat transportsätt: "Jag har betalat, då har jag rätt att åka". Sätter man ett pris så kan det ju likväl tolkas som att det är okej att åka.
Leg. Sjuksköterska, Ambulanssjukvårdare, Undersköterska

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Inlägg av ohlstedt » 10/7 2008 4:35

Krille1111: varje gång något dyl. händer, skriv en avvikelserapport! för att lyfta fram till övre makt att detta är ett problem som borde lösas!
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

kire1111
Inlägg: 139
Blev medlem: 18/12 2007 13:42

Inlägg av kire1111 » 10/7 2008 12:59

0k jag ger mig, ska sluta bry mig jag med. Det är helt ok att använda amb. till taxi. Ska bara lassta och köra in och hålla käft.

Ha en trevlig sommar alla :-)

DirtyNurse
Inlägg: 107
Blev medlem: 16/9 2007 15:19

Inlägg av DirtyNurse » 10/7 2008 13:27

kire1111 skrev:0k jag ger mig, ska sluta bry mig jag med. Det är helt ok att använda amb. till taxi. Ska bara lassta och köra in och hålla käft.

Ha en trevlig sommar alla :-)
Du skall absolut inte sluta bry dig Kirre! Jag och säkerligen alla andra här uppskattar dig på vårat forum, du håller god ton och argumenterar :), sedan att vi tycker lite olika ibland vattnar ju bara diskussionerna ;). Trevlig sommar på dig med!
Leg. Sjuksköterska, Ambulanssjukvårdare, Undersköterska

Skriv svar