Livräddarna på SVT

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

AuF

Inlägg av AuF » 17/1 2005 23:38

Är de inte lite sandlåde nivå att fortfarande diskutera vilka som gör den störrsta insattsen ? Anser, utan att ens vara färdiga ssk, att man gör ju en så god insatts som möjligt utifrån sin yrkesproffision. Pilot som ssk, usk och läkare. Sen vem som är "viktigast" är ju en ganska ointressant diskution i de här sammanhangen.


[/quote]

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 18/1 2005 15:04

Läkaren har ju helt klart den livräddande funktionen på plats. Det hoppas jag alla är överens om. Sedan behövs alla för en adekvat vård. Vad är en helikopter utan pilot? Läkarna läser ganska många poäng, men mig veterligen inga i "framförande av flygande fordon". Det gör inte heller Navigatören. Tvivlar starkt på att det är en ambsjv!? Narkossyrran assisterar och läkaren skulle inte klara sig utan denne.

Men det är fortfarande läkaren som vårdar, hur mycket det än sticker i ögonen på folk här.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 18/1 2005 15:54

Niklas Karlsson skrev: Det gör inte heller Navigatören. Tvivlar starkt på att det är en ambsjv!? Narkossyrran assisterar och läkaren skulle inte klara sig utan denne.
Men det är fortfarande läkaren som vårdar, hur mycket det än sticker i ögonen på folk här.

Varför skulle inte en sjukvårdare kunna navigera en helikopter??
Läkaren klarar sig gott o väl utan en "narkos"syrra.
Och varför skulle det sticka i ögonen om läkaren vårdar?? Det är väl helt naturligt?
Herregud..

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Moderering

Inlägg av Wernvik » 18/1 2005 17:03

Ämnet handlar viserligen om TV Programmet Livräddarna men nu börjar debatten övergå till fel nivå. Vi kan inte påverka innehållet och att vissa anser att det är fel att bara spegla läkarna medans andra inte anser det vet vi också.

Eventuell debatt i denna tråd ska vara saklig och inte handla om det jag har tagit upp här annars kommer tråden att låsas.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 18/1 2005 20:13

Tack för infon. Måste jag leta mer information om..

Syjunta:

Jag kan inte låta bli att sucka åt dig heller. Självklart ska det vara en anesyrra som assisterar en anestesiolog. Väldigt ofta är ju patienten sövd??

Du kanske inte vart på sidan så länge, men området om vem som ska vårda prehospitalt är en känslig fråga på forumet, därav det jag skrev.


I övrigt håller jag med Wernvik..

JOCWLA
Inlägg: 40
Blev medlem: 29/6 2004 3:32
Ort: Phoenix, AZ, USA

Inlägg av JOCWLA » 19/1 2005 21:11

Har ej sett detta programmet, sa jag kan inte uttala mig om hur programmet ar vinklat. Men om vi talar om sjukvard i allmanhet sa ar det i min erfarenhet ett lag-arbete. Ingen pa en ambulans helikopter kan klara av allting sjalv. Det verkar som man i detta programmet vill fokusera pa lakarna ombord. Jag tror inte att de skulle klara allt pa egen hand, som nagon tidigare namnde. I min erfarenhet, sa anser jag att det ar lite sloseri pa resurser att bemanna en ambulanshelikopter med en lakare. Vi flyger SSK och Paramedic har i USA. Lakare har vi endast ombord nar de begar att komma med pa en transport. Vi har riktlinjer pa hur vi skall ta hand om olika patienter. Min fraga ar vad ar det som lakaren kan gora pa en olycksplats som en val utbildad SSK eller Paramedic inte kan klara av. Oftast sa handlar det om att transportera patienten till ett lampligt sjukhus, dar de har resurser att ta hand om patientens skador och att under transporten stabilisera ptienten sa gott det gar.
Under min tid i England, dar de flog med lakare pa helikopter, sa sag jag hur det missbrukades vid flera tillfallen. Ett fall som jag fortfarande har svart for att acceptera deras tankande, ar nar en ung man blev knivhuggen i brostet utanfor en Hamburger restaurang, som lag ca 2 minuters korning till det narmsta sjukhuset som har resurser till att vara ett Level 1 Trauma center. Istallet sa har lakarbilen blivit tillkallad och man vantar pa att dessa skall komma till platsen istallet for att bara transportera patienten till sjukhuset sa fort som mojligt. Nar val lakarbilen dyker upp, sa har ytterligare 5-10 minuter gatt. Patienten ligger och forbloder, lakarna beslutar da att oppna patientens brostkorg for att se om man kan reparera skadan. Behover jag saga att patienten kom till sjukhuset 20 minuter senare dod och det enda vi kunde gora da var att meddela familjen att han hade avlidit.
Jag ar helt saker pa att majoriteten som jobbar som ambulans personal, vet hur man tar hand om alla olika sorters patienter och att de kan gora det utan att ha en lakare som behover saga till dem hur de skall gora det. Det handlar om att lakarna som ar ansvariga for ambulanssjukvard vagar lite pa sin personal. Lakaren som vi jobbar under litar pa oss till 100% att vara beslut som vi tar ar i patientens basta intresse.

Jonas
Native Air
AZ, USA

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Bättre

Inlägg av Wernvik » 20/1 2005 21:53

Detta avsnittet visade åtminstonde lite av de andra i laget. NSSK fick ju till och med komma i bild när han jobbade. De övriga omnämndes åtminstonde. Det blir bättre och bättre.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

linjo

Inlägg av linjo » 21/1 2005 0:26

Jag kan inte gå och säga hur det är i Sverige, men i Finland så fungerar sjukskötaren som navigatör (har fått specialutbildning till det) och i södra Finland är det oftast en brandman som är med i helikoptern tillsammans med läkare och pilot! Altså ingen sjukskötare!! Det finns för tillfället endast en ambulanshelikopter utan läkarbemanning i Finland (fastlandet) och den är stationerad i norra Finland (lappland).
Dessutom TROR jag att på Åland är brandmännen och bemannar helikoptern, men är inte helt säker på detta!

Anonymous

Re: Bättre

Inlägg av Anonymous » 23/1 2005 18:37

Wernvik skrev:Detta avsnittet visade åtminstonde lite av de andra i laget. NSSK fick ju till och med komma i bild när han jobbade. De övriga omnämndes åtminstonde. Det blir bättre och bättre.



Håller med! Det tar sig...

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 24/1 2005 19:54

anders skrev:...sa mordbrännarn!!!


Haha =) Jag tänkte skriva det, men jag ångrade mig sedan! Tack för att du fyllde på! :D

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 27/1 2005 22:21

Såg precis programmet och någonting som jag undrar lite över är att hon kvinnliga läkaren säger att hon är, och har arbetet som "ambulansläkare" större delen av sitt liv, och i grund och botten är narkosläkare.

Vad är egentligen en ambulansläkare? Antar att hon syftar på tidigare arbeten? Finns det läkare ombord på ambulans eller akutbil i Stockholm - det kanske har funnits förut? :S

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 27/1 2005 22:28

Ambulansläkare, flygläkare, narkosläkare är inga skyddade yrkestitlar. Man får väl kalla sig vad man vill eller tycker passar i sammanhanget. Anestesiläkare och IVA läkare tror jag är de skyddade titlarna men nu ger jag mig ut på mark som jag har dålig koll på. Akutläkare verkar bli en egen speciallite om det inte redan blivit så.

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 27/1 2005 22:39

Tack! Vilka arbetstillfällen inom prehospital sjukvården finns det för läkare förutom ombord på helikopter?

Skriv svar