Dela ut medicin

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Läser på KI

Inlägg av Läser på KI » 17/11 2008 18:50

Bra att du förklarar så att alla förstår.

Dock är underskötaren anställd av en regristrerad vårgivare då Grönan anlitat ett externt vårdföretag för detta uppdrag.

Man har även låtit en läkare delegera dessa receptfria läkemedel vilket tyder på att man inser att man fromelt inte får dela ut med som usk.

Kan ha fel men jag pratade med en när jag var på Grönan och då sade den som satt under scenen att man hade flera olika delegeringsnivåer som läkaren skrev på beroende av vilken bakgrun man hade.

Annars hade jag inte undrat.

omsorg

Inlägg av omsorg » 18/11 2008 0:33

Läser på KI skrev:Bra att du förklarar så att alla förstår.

Dock är underskötaren anställd av en regristrerad vårgivare då Grönan anlitat ett externt vårdföretag för detta uppdrag.

Man har även låtit en läkare delegera dessa receptfria läkemedel vilket tyder på att man inser att man fromelt inte får dela ut med som usk.

Kan ha fel men jag pratade med en när jag var på Grönan och då sade den som satt under scenen att man hade flera olika delegeringsnivåer som läkaren skrev på beroende av vilken bakgrun man hade.

Annars hade jag inte undrat.
Intressant att du fortsätter att söka fakta här, istället för att mejla mig direkt om det du undrar över.

Och det är fortfarande så att undersköterskan inte delar ut läkemedlet utan tillhandahåller det. Gröna Lund har valt att ha det i ett sjukrum istället för att låta någon helt utan vårdbakgrund tillhandahålla dessa läkemedel.

Läkaren har inte delegerat några av dem läkemedel du skriver om i trådstarten till dem som jobbar på Gröna Lund. Eftersom det är undersköterskor som jobbar där.

Ja, du har fel, men även lite rätt eftersom det är sjuksköterskorna som får delegering utifrån sin erfarenhet och bakgrund.

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 18/11 2008 8:40

Kastar mig handlöst in i debatten efter att ha läst igenom!

Då jag satt där fick vi en utbildning på ca 8 timmar, har jag för mig, för att kunna tillhandahålla receptfria läkemdel. Bland annat så gick vi igenom indikationer och kontraindikationer på de olika preparaten.

Vid den tidpunkten så hade Socialstyrelsen meddelat att detta inte var att anse som sjukvård utan, som ni sagt tidigare, hjälp till egenvård.
Driftledare, Huvudinstruktör, Instr HLR S-HLR, Kvm, Personskyddsvakt, MIC

1005
Inlägg: 138
Blev medlem: 8/5 2005 23:17
Ort: Stockholm
Kontakt:

Socialstyrelsen

Inlägg av 1005 » 18/11 2008 17:24

Ystade oxå igenom allt och hoppar in jag med.

Pär->Var det inte Stockholms samaritförening du var där åt?
(ideelt)= Privatperson ->Egenvård

Nu är det ett registrerat bolag vars enda uppgift är att sälja vård.
(registrerad vårdgivare)= Vårdpersonal-> Hälso & Sjukvårdslagen gäller.


Ringde Socialstyrelsen idag och det är som ni alla säger men det är andra regler för registrerade vårdgivare.


Dom blev nästan lite arga när jag påstod att det var ok att dela ut för egenvård om man är anställd av ett företag registrerat i vårdgivarregistret.

Så jobbar man åt en registrerade vårdgivare gäller ordination.
Jobbar man direkt under grönan så är det egenvård.
Verkar lite sjukt med det är det mycket som är i våra lagar och regler.

Och man kan inte delegera en ssk utan man ger Generella ordinationer.

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 19/11 2008 7:26

Stämmer alldeles utmärkt.
Ett gäng roliga säsonger där med kul personal.
Tror fasiken att sonen blev till där någonstans. *asg*
Hans mor var ju anställd av Grönan.

Ahhh.
De är ju de.
Och då skall de ha delegering.
Intressant utveckling.
Driftledare, Huvudinstruktör, Instr HLR S-HLR, Kvm, Personskyddsvakt, MIC

1005
Inlägg: 138
Blev medlem: 8/5 2005 23:17
Ort: Stockholm
Kontakt:

..

Inlägg av 1005 » 19/11 2008 21:23

Pär-> Med andra ord kan det vara farligt att dela ut stolpiller.
Då vart det en arbetsplats olycka?
*skratt*

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 20/11 2008 6:55

Jaaa.
I princip så....*s*.....
Driftledare, Huvudinstruktör, Instr HLR S-HLR, Kvm, Personskyddsvakt, MIC

kire1111
Inlägg: 139
Blev medlem: 18/12 2007 13:42

Inlägg av kire1111 » 22/11 2008 14:26

locek är det reseptfritt ?? och varför skulle man gå och dela ut den medicinen på grönan ??? många magsår eller halsbränna personer där eller. Sen kan väl vem som helst gå o köpa alvedon på apoteket och gå runt och dela ut till folk med feber eller huvodvärk.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 23/11 2008 12:11

vilken otroligt meningslös diskussion detta är!!

Ring och fråga de ansvariga på grönan och hör hur det funkar i stället för att sitta och spekulera.

Läser på KI

Inlägg av Läser på KI » 23/11 2008 16:16

Vem har sagt att grönan delar ut något?

Det är ett externt bolag som gör detta så grönan vet nog inte vad som gäller då!

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 23/11 2008 16:39

Du har ju startat denna tråden med det antagandet!

Men om det nu inte är grönan som har pillren, så ring till bolaget som har dem, och fråga hur det ligger till.

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 25/11 2008 9:58

Debatten ger nog inte mer än såhär utan tråden låses. När någon har ett konkret svar så PM:a mig så låser jag upp tråden.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Låst