PHAT, läkarbilar och prehospitat stöd

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

van the man
Inlägg: 309
Blev medlem: 7/9 2007 10:41

Inlägg av van the man » 30/12 2008 11:55

Utvecklingen av ambulansvård bör enl mitt sett att se det göras tillsammans med primärvård och VC. Om man utvecklar vc och primärvård så att de läkarna där kan stödja ambpersonal vid behov samt kunna utöka sitt patientklienterie skulle det komma patienterna till gagn och dessutom är det nog den mest samhällsekonomiska mest lönsamma. de allra flesta fall amn har inom ambsjukvården är dock sådana som skulle kunna handläggas inom primärvård om de fick rätt resurser och rätt utbildade läkare
To whom much is given, much is expected.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 30/12 2008 18:34

Nu börjar det likna nåt! En konstruktiv idé som INTE handlar om vare sig anestesiologer prehospitalt eller intubering.

Jag håller helt med dig Van the man. Där jag jobbar är primärvården under all kritik. De kan inte ta hand om de patienter som normalt ska vara på vc. Primärvården i skåne är nu ålagda att fylla i en blankett för patienter de anser behöver sjukhusvård. Denna blankett är ett hjälpmedel för att de ska kunna avgöra vilken "transportnivå" patienten behöver. Anledningen är bla att de missbrukat ambulansresurser till patienter som skulle kunna gå till akuten utan problem.
Ett annat problem är att de inte följer de vårdprogram som används i region skåne.
ta en patient med bröstsmärtor som exempel. Om vi blir larmade till VC så förväntar jag mig att de gjort en del med denna patienten. Tex EKG, nål, O2, ASA, nitro och morfin. Men icke... när vi kommer fram ligger patienten oövervakad på ett rum med stängd dörr med en ½L O2 på mask!!

Detta är ingen överdrift, heller ej någon ovanlig företeelse! Åtskilliga avvikelser har skrivits dels från ambulansen och dels från deras sida för att vi ifrågasatt deras sätt att arbeta då de inte följer reglerna.

Sophiabroder
Inlägg: 19
Blev medlem: 20/6 2008 13:07

Inlägg av Sophiabroder » 30/12 2008 21:41

Isidor, gjorde ni en lex maria? Är avvikelserapport samma sak?

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 31/12 2008 2:18

Nej det är inte samma sak som lex maria.

Detta är inget unikt problem, utan snarare väldigt vanligt.

Vi fick larm till en av våra VC för ett tag sen gällande tjej född -89 med misstänkt lungemboli. När vi kom fram hittade vi inte en kotte på stället, inte ens personal. Efter en stund kom en av sköterskorna och undrade vad vi gjorde där. När vi berättade om ärendet sa han att det var läkaren själv som larmat (vilket inte är standardrutin annars), men att hon inte sett patienten på en stund.
Vi undrade givetvis var läkare var. -Han har gått på middag för en stund sedan!! Det visade sig sedan att patienten hade gått därifrån eftersom personalen gick på middag och stängde stället!

Det är inte lustigt att det gnisslar i fogarna mellan primärvården och ambulansen.

Skriv svar