HLR

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

lukas1
Inlägg: 158
Blev medlem: 29/4 2004 13:11

HLR

Inlägg av lukas1 » 22/12 2008 9:47

Läste i Dagens Medicin om en studie från 1000 personer arbetande på fem nordiska sjukhus akutmottagningar.

16 % av sjuksköterskorna tvekade att göra HLR av ängslan, och 26 % ansåg sig inte kompetenta att defibrillera. 32 % av ambulanssjukvårdarna trodde att bröstkompressioner vid hjärtstillestånd gjorde mer skada än nytta.

Oroande läsning som väcker frågan om denna vårdpersonal verkligen arbetar utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet. Om man tror att bröstkompressioner är skadliga vid hjärtstillestånd, vad är då alternativ behandlingsform som livsuppehållande åtgärd i väntan på defibrillering?

Idag finns ca 1200 hjärtstartare (defibrillatorer) ute på allmänna platser för gemene man att använda. Skulle man inte då kunna förvänta sig samma dådkraft av sjukvårdspersonal. Maskinerna kan inte användas fel, men vad skulle kunna förvärra patientens tillstånd?

Jag har genomfört ca 2500 olika utbildningar i HLR av ffa lekmän, men aldrig stött å denna attityd tidigare.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: HLR

Inlägg av AMBASS » 22/12 2008 17:32

lukas1 skrev:Läste i Dagens Medicin om en studie från 1000 personer arbetande på fem nordiska sjukhus akutmottagningar.

16 % av sjuksköterskorna tvekade att göra HLR av ängslan, och 26 % ansåg sig inte kompetenta att defibrillera. 32 % av ambulanssjukvårdarna trodde att bröstkompressioner vid hjärtstillestånd gjorde mer skada än nytta.

Oroande läsning som väcker frågan om denna vårdpersonal verkligen arbetar utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet. Om man tror att bröstkompressioner är skadliga vid hjärtstillestånd, vad är då alternativ behandlingsform som livsuppehållande åtgärd i väntan på defibrillering?

Idag finns ca 1200 hjärtstartare (defibrillatorer) ute på allmänna platser för gemene man att använda. Skulle man inte då kunna förvänta sig samma dådkraft av sjukvårdspersonal. Maskinerna kan inte användas fel, men vad skulle kunna förvärra patientens tillstånd?

Jag har genomfört ca 2500 olika utbildningar i HLR av ffa lekmän, men aldrig stött å denna attityd tidigare.
Snyggt jobbat!

Jag tror att mycket handlar om att den som läser statistik har fler ögon. HLR och D-HLR är enormt viktigt, men det man ofta glömmer är att titta på långtidsöverlevnad och jag tror att det hos vissa kollegor råder en uppfattning att många efter hjärtstopp avlider terminalt på klinik.

Tyvärr finns det inom sjukvården många som inte klarar av basal HLR eller D-HLR, helt enkelt för att de sällan tränas i tekniken och nu efter detta inlägg kommer jag säkert få en hel del inlägg mot mig. Detta gäller främst primärvården, men även vissa andra vårdenheter. Jag tycker att det borde vara en självklarhet att alla inom sjukvården tränade HLR och AHLR flera gånger per år. Basal HLR borde höra till allmänbildningen.

Inte ens alla ambulansenheter tränar AHLR regelbundet och detta är kanske det som är mest skrämmande i sammanhanget. Den studie du tagit del av skulle jag vilja läsa mer om. Att 26 % ansåg sig okompetenta att defibrillera är skrämmande och jag hoppas verkligen att felmarginalen är stor i studien. Att 32 % av ambulanssjukvårdarna trodde att bröstkompressioner vid hjärtstillestånd gjorde mer skada än nytta måste jag se som osannolikt och denna siffra förundrar mig allra mest.

Jobba på med ditt viktiga arbete. Nu har du i vart fall lokaliserat en ny kundgrupp för dina utbildningar i HLR :lol:
Blood Will Tell

lukas1
Inlägg: 158
Blev medlem: 29/4 2004 13:11

Inlägg av lukas1 » 22/12 2008 19:26

Undersökningen finns på www.dagensmedicin.se - sök på HLR. De svenska sjukhus som var representerade var SÖS, Sahlgrenska och Akademiska.

Primärvården ingick i detta fall inte i underlaget. Vad gäller Uppsala län anger landstinget att personalen i primärvården BÖR kunna HLR, inte skall kunna. Den enda vårdcentral som har tillgång till egen hjärtstartare (som nu deffar ska kallas) är Knivsta. Det hänger en i det gemensamma kommunkontoret, servicehuset och apoteket som har vårdcentralen i samma hus.

På hlr.nu ifrågasätter en debattör om annan person än ambulanspersonal eller akutsyrra ska få utbilda i HLR. Ställer frågan i en märklig dager om man samtidigt läser ovanstående undersökning. Tycker själv att det är svårt att tro på den, men undersökningen verkar ändå seriös.

Jag har haft utbildningar på vårdcentraler, äldreboenden, od med alla typer av vårdpersonal, och de frågor jag fått har ibland gett mig funderingar. "Är det verkligen lämpligt att ge bröstkompressioner med tanke på risken för revbensfrakturer", " Bör man inte intubera först av allt", "Ingår verkligen detta i vårt arbete" osv.

Om all ambulans och annan vårdpersonal höll tio HLR-utbildningar per år vore nog jag snart arbetslös, samtidigt som överlevnaden vid hjärtstillestånd vore mycket högre. Men glöm inte att det inte räcker med faktakunskapen, motivera deltagarna att använda den är ännu viktigare!!!

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 22/12 2008 19:42

Håller med AMBASS att basal HLR borde vara något som alla kan. Jag vet inte hur det ser ut i skolorna idag, men när jag gick på högstadiet fick vi HLR utbildning varje år, samma på gymnasiet.
Det borde ligga i varje människas intresse att kunna detta, jag menar vem som helst kan trilla ihop och dö ihjäl.

Att vårdpersonal inte kan HLR är totalt oacceptabelt, oavsett vart i vården man jobbar, gammal som ung.

HLR-algoritmen är idag så simpel att jag tror till o med att en katt kan lära sig den. 30:2 mitt på! Mer behöver man inte göra som lekman.

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 22/12 2008 22:18

Instämmer med föregående talare!

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 23/12 2008 10:31

Är det någons som har hittat hela studien?

Vore väldigt intressant och se om det är någon skillnad mellan länderna. Vi har ju trotts allt ganska olika utbildningar. Är väl lite naiv som tycker att jag har svårt at tro att detta resultatet är representativt för sverige.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

lukas1
Inlägg: 158
Blev medlem: 29/4 2004 13:11

Inlägg av lukas1 » 23/12 2008 13:20

HLR och LABC (första hjälpen) ingår i grundskolans läroplan. Tyvärr följer inte alla skolledare detta av olika skäl. Tidsbrist och kostnadsskäl brukar anges, en skolledare tyckte tom att utbildningen var olämplig då den lätt kunde ge eleverna mardrömmar och otäcka associationer. Nu gör ju dessutom väldigt få lumpen där detta också ingick. Färre och färre får altså lära sig rädda andras liv som följd.

Var fjärde som dör i trafikolyckor dör av ofri luftväg redan idag. Många har fastnat i tänkandet att aldrig röra en skadad person av oro att förvärra en eventuell nackskada. Därför dör de av kvävning i en del fall. LABC borde ingå i körkortsutbildningen för alla, inte bara för dem som kör farligt gods!

Simkunskap, HLR och LABC borde vara bland något som alla skulle ha som medborgarutbildning! Nu blev det visst utvikningar i ämnet märker jag. Men undersökningen finns på Dagens Medicin, för den som söker i registret.

Skriv svar