akutbil/ läkarbil.

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

kire1111
Inlägg: 139
Blev medlem: 18/12 2007 13:42

akutbil/ läkarbil.

Inlägg av kire1111 » 22/12 2008 14:41

Kan någon här förklara för mig nyttan av att ha 2 akutbilar och en läkarbil i stockholm?. Och finns den någon vetenskaplig studie där akutbilens/läkarbilens nytta visas, jag vill gärna se vetenskaplig fakta inte massa antaganden eller gissningar. Och varför klarar sig alla andra landsting utan akutbilar och läkare på rull. Inte dör det väl mer pat. i Sörmland tex. där dras det två ambulanser på tex hjärtstopp. Det sitter ju i många ambulanser runt om i stockholm redan narkos iva ambulans vubbade syrror som är super duktiga. Vad skulle hända om akutbilarna och läkarbilen byttes ut mot tre ambulanser till? Skulle det dö fler männiksor då eller.

Tycker att det prioriteras väldigt fel i Stockholm, det behövs inte mer traumabilar där några ska få glida runt. Medans så kallade akutambulanser bara verkar bli förre och förre och där får personalen verken äta pissa eller andas ut. Det är inte trauma resorna som ökar utan alla prio 2 och 3 resor. Det är fler bårbilar som behövs, när ska politikerna fatta det. Tycker bara att det rättvisaste skulle vara att alla drog sitt strå till stacken mellan larmen. Då kanske vi skulle slippa se ambulansbesättningar som inte har fått lunch eller middag fast kl är 1 på natten.

anestesiologsyd

Re: akutbil/ läkarbil.

Inlägg av anestesiologsyd » 22/12 2008 16:46

Vissa ovetenskapliga råd om vad som är bäst för vårdbehövande är mer seglivade. Vad säger ambulansläkarna /för ni har flera i 08 området antar jag? Ett råd sjukvårdspolitiker brukar upprepa är att akutbilens/läkarbilens redan kan påbörja behandling i hemmet. Visst, prehospitala läkare är perfekt, men hade det inte varit lite billigare och mer logiskt att använda ambulanser?

Besluten du refererar till bottnar i politik, tyckande och grova antaganden.
Det är lätt för politiker och intresseorganisationer /flisa... att hitta saker i verksamheten som går att förbättra, men hur i gör man det inom befintlig budget? Kanske måste det till att någon politiker med lite ryggrad sticker ut hakan och kräver vetenskapliga studier innan politikerna presenterar sina gissningar. Men hur då? Det finns ingen vetenskaplig studie som ger denna barbariska och inhumana penningarullning tummen upp. Det handlar om politik. Högerpolitik.

(Om någon politiker eller flisaorganisatör mot förmodan läser detta, så hoppas jag att bli rättad på de punkter där jag fått något om bakfoten i texten ovan)

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 22/12 2008 17:30

Läkare kan börja behandling i hemmet... Va *, är vi tillbaka på 50-talet eller? Där jag jobbar kan även jag som syrra påbörja behandlingar i hemmet! Men om det nu handlar om rectoscopier eller lättare kirurgiska ingrepp så får vi väl sätta läkare i bilarna hädanefter!

Akutläkare
Inlägg: 61
Blev medlem: 10/12 2008 20:39
Ort: Sjukvården

Inlägg av Akutläkare » 22/12 2008 17:42

Att det inte finns några vetenskapliga studier är ett stort problem, då vi återigen hamnar i en massa tyckande och troende.
Det är ett stort problem med många lösningar inom vården. Ett ännu större problem är att man i många fall inte ens ordentligt utvärderar de förändringar man gör.
Avseende akutbilarna och läkarbilen i Sthlm hoppas i alla fall jag på lite bättring då vår nya "finska professor" (ett uttryck vissa använder i nedsättande mening, dock inte jag här) Maaret Castrén upprepar som ett mantra med den drucknes envishet: Mer forskning behövs! Hon kämpar också med näbbar och klor för att det verkligen skall komma till stånd högklassig forskning prehospitalt.

Detta är också bakgrunden till tankarna kring att ändra direktiven kring prehospital intubering, senaste forskningsresultaten talar tydligen emot ET och _för_ andra hjälpmedel. (redovisades på SPC´s "Prehospitala dagen" för inte så länge sen.)(sorry, inte tillräckligt insatt för att kunna referera till studier)

Vidare är det inte bara läkare som kan forska. Du amb.ssk. som är intresserad tas säkerligen också emot med varm hand på SPC om du vill forska på prehospital vård. Varför inte på t.ex. om utvidgade direktiv och ordinationer till ane.ssk. förbättrar vården för vissa patienter eller om larynxmask prehospitalt ger sämre outcome vid svenska förhållanden jämfört med ET-intubering?

Mvh
/
Akutläkare
Tänk istället för tyck.

kire1111
Inlägg: 139
Blev medlem: 18/12 2007 13:42

Inlägg av kire1111 » 22/12 2008 19:58

Vad är det för grupp av patienter som finns i S-holm och inte i övriga landet, som inte klarar sig utan akutbil och läkarbil?. För antagligen måste det väl finnas en grupp av människor med skador som har behov av en trauma bil eller?. Och vad i deras skada/sjukdom är det inte än vubbad syrra på en akutambulans inte klarar av?. Ok det kan hända trauman men hur ofta händer det då? måste man ha 3 bilar som står och väntar på dessa få fall. Och varför skulle inte några "vanliga" dödliga akutambulanser klara av den olyckan ? För är det kritiskt ska man väl ändå jobba efter PHTLS följa gyllene timmen, så någon läkare hinner väl ändå inte stå och op. mjälten på plats än då. Eller har man bytt taktik har jag missat något.

Skulle gärna vilja ta del av studien, den som visar behovet av traumabilar. För det finns väl än studie. Inte sätter man väl in massa dyra resurser bara för att det är kul. Utan man sätter väl in resurser för att det finns ett stort behov som man sätt genom forskning. Fast man bryr sig kanske inte vi testar lite det är ju ändå bara skattepengar det kommer mera varje dag är det så man tänker.

Jag är inte imot läkare eller akutbilspersonal, tycker alla gör ett jäkla fint jobb i Stockholm varje dag. Men jag vill bara väcka lite tankar så att man kan gå framåt i utveklingen på ett bättre sätt och se hur resurserna kan avändas bättre. kan tycka att mycket känns gammalt och stelt i Stockholm och att man köra på som man alltid gjort, rädd för förändring.

God jul alla och ett gott nytt år

Akutläkare
Inlägg: 61
Blev medlem: 10/12 2008 20:39
Ort: Sjukvården

Inlägg av Akutläkare » 22/12 2008 20:25

Bästa kire1111, vad är en "traumabil"????

"Skulle gärna vilja ta del av studien, den som visar behovet av traumabilar."
Vänligen se mitt inlägg ovan.


"Men jag vill bara väcka lite tankar så att man kan gå framåt i utveklingen på ett bättre sätt och se hur resurserna kan avändas bättre. kan tycka att mycket känns gammalt och stelt i Stockholm och att man köra på som man alltid gjort, rädd för förändring."

Nu hänger jag allvarligt talat inte med. Det är väl just i Stockholm som man just nu gör en förändring??? Du får jättegärna utveckla dina tankar så att jag kan förstå vad som kan ha gjort dig så väldigt upprörd.

Bästa hälsningar,

Akutläkare
Tänk istället för tyck.

kire1111
Inlägg: 139
Blev medlem: 18/12 2007 13:42

Inlägg av kire1111 » 22/12 2008 23:07

Trauma bilar menar läkarbilar/akutbilar. Och visst sker det än förändring men är det rätt förändring/utveckling som sker det är det jag undrar och är nyfiken på. Jag tycker bara att det behövs fler ambulanser i Stockholm inte flera akutbilar/läkarbilar utan bår. Det borde med ingå i utvecklingen i stockholm.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 23/12 2008 0:45

Varför ska det i slutändan alltid kretsa kring trauma och intuberingar eller mer läkemedel åt narkossyrrorna? Det är just detta som är felet med diskussionen kring läkarbilarna!
När man började kritisera PHAT så var det bla för att de var dyra. PHAT svarade med att de var ytterst kostnadseffektiva. Låt oss då bena upp begreppet kostnadseffektiv inom sjukvården...

Så fort en patient kommer innanför dörrarna på akuten, kostar det pengar för skattebetalarna. Oavsett vad patienten söker för kostar det pengar och resurser. Många gånger rör det sig om åkommor som primärvården kan hantera, men symtomen kommer ju alltid kvälls- och nattetid. Därför söker man akuten och taxametern börjar ticka...

Det man troligen förlorade på med PHAT (mina egna tankar) var att man var så in i helv... insnöad på att vara en akut resurs, att man från vissa håll vägrade bedöma patienter i hemmet med motivering: Vi måste hålla beredskapen ifall nåt händer och vi behövs...

Hade man motat Olle i grind och kört hem till personen som har tex en UVI och fixat antibiotika för natten och ett recept i näven så hade man sparat massor med pengar och resurser, både prehosptiatl och på sjukhusen.

Den korta versionen: Man kan inte kalla något för kostnadseffektivt om patienten väl är innanför dörrarna! Ska man spara tid o pengar så behandlar man i hemmet när det går. Där kan man motivera läkarbilarna! Inte på trauman!

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 23/12 2008 14:38

Ska det vara ekonomiskt försvarbart med akutbilar ska det vara inom en organisation (Stockholm) som inte kan ta med förstärkningslarm från sjukhusen, det mest är enbilsstationer och där trycket på ambulanssjukvården är så pass högt att man ofta får räkna med att vara ensam på de flesta larmen om inte akutbilarna finns. Akutbilarna kommer ut med personal som har kunskaper som praktiseras ofta med tanke på de larm de åker. Luftväg, potenta farmaka och ledningsfunktion. Läkarbilen tillför beslutstöd om det behövs. Jag talar bara av egen erfarenhet och det är att vi oftast kan åka två bilar på hjärtstopp mm och att det ganska snabbt går att få med sig anestesiläkare om det behövs.
Specialist anestesi och ambulans

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 23/12 2008 15:12

Om man nu ska se till hjärtstopp och tvåbilslarm så är det ett dyrt tvåbilslarm om man ska ha läkare i bilen. Dessutom tillför de inget annat än ett par extra händer som lika gärna räddningstjänsten kan bistå med, vilket är fallet hos oss eftersom vår läkarbil är 45min bort. Det de kan göra är att avbryta HLR, något man lagt ut på PHAT istället för ambssk. Men oftast vågar de inte göra det per telefon utan måste tvunget fram.

112paramedic
Inlägg: 39
Blev medlem: 12/7 2006 18:18

akutbil/ läkarbil.

Inlägg av 112paramedic » 23/12 2008 20:08

Hallå Stockholm, Skåne, övriga Sverige!

Hjärtstopp, Hört talas om SALSA, Räddningstjänst vid hjärtstopp? Två ambulanser, förstår inte riktigt vad ert problem är?! Läser jag artikeln nedan blir jag både mörkrädd och fruktansvärt besviken! Då skall vi inte diskutera läkares medverkan eller ej! AHLR, PHLR, DHLR, detta kan jag dressera en apa till!! Guidelines finns i hela världen när det gäller hjärtstopp. Men ni? Tala om för mig vad problemet är? jag förstår det inte. Vi skall vara fruktansvärt ödmjuka inför våra uppgifter. Klarar vi inte av det basala skall vi inte nedvärdera andra yrkeskategorier! Alla måste finnas till för PATIENTEN! Alla är inte så kompetenta teoretiskt/praktiskt som det verkar i detta forum! Så är det bara! Erfarenhet talar, i egenskap av intern/extern utbildare, supervisor, E.T.C.

www.dagensmedicin.se

Sjuksköterskor tvekar att utföra återupplivning
2008-12-10Ambulanspersonal och sjuksköterskor vid nordiska sjukhus säger sig tveka att utföra hjärt-lungräddning på grund av rädsla att skada patienten, enligt en ny studie.

Läs abstract online på tidskriften Circulations hemsida.
– Resultaten är nedslående. En slutsats är att vi behöver förbättra utbildningen så att vi kan förändra dessa attityder som kanske leder till mindre effektiv återupplivning, säger Maaret Castrén, professor i akutmedicin vid Karolinska institutet vid Södersjukhuset i Stockholm.

Hon har varit ledare för den aktuella undersökningen som presenterades i november vid AHA-kongressen i New Orleans, USA.

Mer än 1 000 ambulanssjukvårdare och sjuksköterskor vid akutmottagningar på fem nordiska sjukhus fick frågor om sin inställning till olika livräddande behandlingar.

I studien ingick bland annat sjuksköterskor vid Akademiska sjukhuset i Uppsala och Södersjukhuset i Stockholm samt sjuksköterskor och ambulanspersonal vid Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg.

Av ambulanssjukvårdarna uppgav 32 procent att de trodde att hjärtmassage gör större skada än nytta. Bland sjuksköterskorna uppgav 16 procent att de tvekade inför hjärt-lungräddning på grund av ängslan. 26 procent av sjuksköterskorna ansåg sig inte heller kompetenta nog att defibrillera.

Maaret Castrén understryker att man inte undersökt hur personalen de facto uppträder vid olika akuta situationer.

– Men om man på förhand säger sig tveka inför sådana här situationer återspeglar det troligen hur man uppträder i skarpt läge.

Johan Herlitz, professor i kardiologi vid Sahlgrenska akademin i Göteborg och ordförande i Svenska rådet för hjärt-lungräddning, är förvånad över resultaten.

– Det faller på oss som driver HLR-frågan att entusiasmera folk. Resultaten i studien kan vara en väckarklocka. Möjligen kan de spegla geografiska skillnader i personalens attityder till återupplivning.

Carl-Magnus Hake
carl-magnus.hake@dagensmedicin.se
carpe diem

blomag

Akutbil/läkarbil

Inlägg av blomag » 19/8 2009 8:22

PHAT är mest politik. Många 50-75 åriga gubbar sitter högt i politiken och dessa gubbar är ju kända att satsa på vård som gagnar dem själva som PCI, CABG etc. Vad är viktigast vid hjärtstopp, ja A-HLR vilket alla ssk i ambulanser bör kunna utan och innan. En läkare har inte mycket att tillägga i tätorter som Stockholm, Göteborg eller Malmö. Kör ambulanser med kompetenta ssk så behövs inte PHAT alls. Gubbpolitikerna får sluta ta beslut i eget intresse och politiken behöver förnyas. När det gäller Läkarbilar så kommer det privata alternativ som kan "mota olle i grind" så antal primärvårdspatienter minskas på akutmottagningarna. www.läkarbilen.se eller www.lakarbilen.se ska i oktober starta hembesök av erfarna läkare i Malmö, och sedemera fler städer, bara behovet finns. De erbjuder även FH, utbildning i hjärt-lungräddning, vaccinationer, intyg etc.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 19/8 2009 18:06

Läkarfunktionen i sthlm fungerar bra och man motar välfitg mycket patienter som inte behöver ambulans.

De är också en uppsakattad resurs att ställa frågor till . Prehospitalt har vi ju inte så mycket läkarkontakt dagligdags så det är bra att ha någon att bolla saker med.

Själv skulle jag vilja se att det utvecklas mot att läkarna på bilarna börjar utbilda mer. Det finns många väldigt duktiga läkare på bilen (trots stor skepsis innan en infördes) Bla två av sveriges mest framstående narkosläkare. Det är verkligen inte fy skam..

neuropat
Inlägg: 1
Blev medlem: 21/5 2010 0:09

Re: akutbil/ läkarbil.

Inlägg av neuropat » 21/5 2010 23:16

Apropå läkare, i akutbil eller helikopter i det prehospitala arbetet. 3 stora undersökningar i norge visar att 2-12 % av uppdragen med läkarbemannad ambhkp är livräddande jämfört med vanligt vägambulanssystem. kan detta vara sant?

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Re: akutbil/ läkarbil.

Inlägg av Isidor » 22/5 2010 12:13

Det kan säkert stämma med tanke på tiden det tar att köra ute från öarna och in till sjukhusen. Mycket färjor och broöppningar som ställer till det. Så, ja det stämmer nog. MEN! sen om det beror på att det sitter en läkare på helikoptern eller om det beror på att de kapar transporttiderna med timmar, framgår väl inte?

Skriv svar