Ovubbad personal och lek med vikter

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 22/1 2009 7:57

van the man skrev:
anestesiologsyd skrev:Inga tester sker för läkare i prehospital tjänst. Gäller Skåne.
Inte ens fystest? Konstigt. Men körutbilding ingår väl? Eller åker bara läkaren med?
Vid övningar deltar läkaren i de olika momenten, men några fystester sker inte. Gällande Skåne känner jag inte till dess rutiner för 2008/2009. Jag anser att detta sätt att arbeta är helt fel. Självklart borde all personal testas!

(ambass)
Blood Will Tell

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 22/1 2009 16:13

Ambass; Ibland tror jag att du läser inläggen som skrivs här som * läser bibeln. Kenlav skriver ju på ett övertydligt sätt att de ssk som jobbar utan vubb är tidigare amb sjv som sedan på aisabs bekostnad pluggat till ssk och sedan vubb. Jag ser ingen anledning att misstro det.. Gör du?

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 22/1 2009 16:22

AMBASS:

Kul att se att du även vill ha tester för läkare. Det finns en stor ovilja av läkare att bli testat. De lever sedan länge i tron att de kan allt (grov generallisering). Tror det bottnar i vetskapen att det inte är så och man vill inte tappa ansiktet inför andra yrkeskategorier.
Jag var på en kurs för någon vecka sedan och fick titta lite på andra landstings riktlinjer. Där har man tagit med Amb. sjv, ssk, ssk vubb, läk. och vad de får göra. På amb sjv och ssk är det väldigt uppstyrt vad de får gör oh vilken utbildning de ska ha för att göra minsta lila grej. Sedan tittar man på lakerens spalt;

pleuradrän- formell kompetens
induktion- formell kompetens
osv osv. Ursäkta, men vad är det för * trams. Bara för att de är doktorer så kan det inte allt! Varför detta daltande med doktorer tror du?

Ringde sos läkaren för nåra dagar sedan i ett ärende.. Hon höll på att ramla av stolen när jag berättade att jag gett 50 mg ketalar. Hon började stamma och sa "Det där tar jag inget som helst ansvar för".. Vad är det för läkare? Ska man jobba med akutsjukvård då?

Du är väldigt anti mot ssk, men tycker att du även ska sörja för att hålla rent i dina egna led?

Användarvisningsbild
Gosta
Inlägg: 237
Blev medlem: 24/8 2005 17:43
Ort: Sydney

Inlägg av Gosta » 22/1 2009 23:10

Niklas Karlsson skrev:AMBASS:

Ringde sos läkaren för nåra dagar sedan i ett ärende.. Hon höll på att ramla av stolen när jag berättade att jag gett 50 mg ketalar. Hon började stamma och sa "Det där tar jag inget som helst ansvar för".. Vad är det för läkare? Ska man jobba med akutsjukvård då?
Hej Niklas,
Detta kanske inte är relevant, men jag hade ett stort argument med en Fransk läkare. Jag var akut och prehosp chef och han sjukhuschef i Equatorial Guinea. Han ville introducera en morfin max dos på 10 mg. Argumentet slutate inte innan jag ignorerade instruktionen och kom in med en patient som hade fått 30 mg (över ungefär en timme. Han behövde det naturligtvis). Läkaren fick nästan defibrileras när han fick informationen, men det gick bra sedan och 10 mg max dosen togs bort.
Hälsningar,
Gösta
Intensive Care Paramedic
Public Health Officer

Health is a state of complete physical, mental and social well-being and not merely the absence of disease or infirmity.

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 23/1 2009 7:36

Ambass-----
Så en ovubbad syrra kan inte gå in i rollen som undersköterska i tjänsten ambulanssjukvårdare enligt dig då? Även om personen i fråga har den utbildningen som ställs på en undersköterska i den tjänsten.
Har jag förstått dig rätt då?

Förklara varför för mig i så fall så att jag kan greppa det.
Driftledare, Huvudinstruktör, Instr HLR S-HLR, Kvm, Personskyddsvakt, MIC

Skriv svar