Ovubbad personal och lek med vikter

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Ovubbad personal och lek med vikter

Inlägg av AMBASS » 16/1 2009 22:43

Finns det 2009 ovubbad personal i svensk ambulanssjukvård? Vem är det som testar personal som arbetar med en av de viktigaste samhällsresurserna? Är det organisationerna själva? Finns det objektiva och oberoende aktörer som gör bedömningar av personalen? Nedan behandlar jag sörjan av konstigheter som sedan en längre tid blivit regel i Stockholm. Varför gör inte SLL något åt detta kan man fråga sig!

Jag tror vi mycket snart måste se en ny ordning där personalen inom ambulanssjukvården testas av externa kontrollorgan då det idag är företageen själva som "testar" de utvalda medarbetarna. Vore ju lika illa om körskolan fick utfärda körkort eller flygklubben flygcertifikat.

Jag har länge förvånats över hur Stockholms Läns Landsting låtit mycket ske vind för våg inom ambulanssjukvården. Jag avser framförallt uppföljning och kontroll av basala tester som styrka, handlingskunskap, simkunnighet och allmän lämplighet. Jag är uppriktigt orolig över dagens pseudotester och dess totala slutenhet. Jag vet att man på riksnivå tar upp frågorna i olika forum. Det förvånar mig inte om det kommer en motion kring förtydligade och klargörande kompetenskrav i en snar framtid. Även inom SoS kommer frågorna om externa kontrollorgan och testinstitut utredas. Tids nog måste något hända. Även riksdagsledamöter och SoS tar del av information som är möjlig att kontrollera. Skriv därför till beslutsfattare och berätta om den verklighet som råder hos er - om ni nu tycker att min problemformulering stämmer vill säga -. Det blir svårt för beslutsfattare och chefer att säga att de saknade information.

En sak som skrämmer mig särskilt mycket är att ambulansföretagen i Stockholm (vissa mer eller mindre) tar risken att låta personer utan rätt förutsättningar bemanna det rullande akutrummet. Det är också orättvist och farligt att personer utan vare sig reell eller formell ambulanskomptens används i strid mot de regler som SLL tydligt reglerat i avtalet. Tyvärr görs egna tolkningar och vad jag vet finns inte en enda ambulansvårdgivare som verkligen testar sin personal i simkunnighet? Det brukar räcka med ett intyg. Skrivningar runt lkm är ofta så basala att de skulle kunna utgöra en dugga under sjuksköterskeutbildningen. Bårtestet är ett stort föraktfullt hån mot patienterna och borde ersättas med verklighetsbaserade tester.

Alla duktiga ambulansmedarbetare som verkligen satt sig in i verksamheten och som reglbundet vårdar sin förmåga att kunna hantera ett flertal akuta händelser och sin egen fysiska arbetsförmåga drabbas negativt av slappheten i fråga om komptensnivå.

Därför bör SLL följa upp alla avtal och undersöka hur många som har reell och formell kompetens. Fackförbunden Alarm och Vårdförbundet borde kräva en lägsta nivå. Lönen är ännu 2009 ett stort hån och skillnaderna mellan släta syrror och prehospade är synbart patologisk. Det bör införas årliga omfattande tester som sköts av helt oberonde aktörer. Dessa tester skall ligga till grund för anställningsbarheten och funktion. Ja, ni läser rätt, jag menar verkligen årliga tester!

Men kön av samariter är fortfarande lång till ambulanserna och i takt med att SLL blundar och håller för öronen kan ambulansföretagen i Stockholm köra sitt race. Ett leg, några månader inom slutenvården, lyfta hantlar i trapphus eller en person på 80 kg + bår tycks vara nog för att bemanna en av Sveriges viktigaste arbetsplatser.

AMBASS
Blood Will Tell

Baltazar

Inlägg av Baltazar » 17/1 2009 8:14

Under en annan del av forumet påstås att särskild ett ambulansföretag i Stockholm bemannar ambulanser med sjuksköterskor utan erfordlig vidareutbildning. Om detta stämmer är det ett brott mot landstingets bestämmelser som trådde i kraft 080201.

Vem är skyldig om det händer någon form för medicinsk incident under uppdraget där det visar sig att sjuksköterskan inte innehar rätt förutsättning att arbeta som ssk i ambulans?

/Balt

van the man
Inlägg: 309
Blev medlem: 7/9 2007 10:41

Inlägg av van the man » 17/1 2009 10:15

Kan inte gör annat än at hålla med ambass. Lika självklart att brandmän utför fystseter varje år och poliser skall utföra skjuttester så borde all personal inom amb göra teoretiska och praktiska kunskapstester som bedöms av utomstående. Ang den fysiska förmågan så borde väl egentligen den också testas varje år. Mer för att personen i fråga kan få hjälp med att hur man bör lägga upp träningen om man inte klarar det.
To whom much is given, much is expected.

1005
Inlägg: 138
Blev medlem: 8/5 2005 23:17
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av 1005 » 17/1 2009 12:22

Underbart kunde inte skrivit bättre själv.

Huvudet på spiken så att säga.


Mitt förslag är att återgå till att DEMC/Pre hosp c SÖS tar ett större ansvar i utb och låt inte aktörerna själva "internutbilda"

Gick en intensiv PHTLS kurs där nyligen och det var underbar.


Anställ 2 nya "christian" och "björne" och kontrollera amvsjukvården

Varför inte lägga denna funktion på Prehosp centrum likväl.

Även att SLL inte har egna ambulansläkare längre är lite farligt.
Detta om man inte räknar ÖL.

Lägg allt under samma tak Prehosp c

goozer
Inlägg: 34
Blev medlem: 13/7 2004 22:16

Inlägg av goozer » 17/1 2009 20:28

Men simtester, är de relevanta för oss. Har aldrig behövt bada under mina år inom ambulanen. Är inte det en räddningstjänstgrej :shock:

Har någon av er badat upp en drabbat där ute? Hör av er.

(Nu stack man allt ut hakan lite) :lol:

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 17/1 2009 22:21

goozer skrev:Men simtester, är de relevanta för oss. Har aldrig behövt bada under mina år inom ambulanen. Är inte det en räddningstjänstgrej :shock:

Har någon av er badat upp en drabbat där ute? Hör av er.

(Nu stack man allt ut hakan lite) :lol:
Hej goozer!

Det finns naturligtvis goda skäl till varför det skall råda simkunnighet bland personal inom ambulans, polis och räddningstjänst. Detta är också beskrivet i upphandlingsunderlaget. Jag anser att arbetsgivarna inte kontrollerar detta och har du en gång fått anställning så kollas simkunnighet mm aldrig av.

Först och främst bör simkunnighet råda av det enkla skälet att vi arbetar i ett land med tusentals sjöar och en kust som omger stor del av landet. Det är även ett faktum att vi tillsammans med andra räddningsorganisationer kommer hämta skadade eller sjuka där det finns vatten. Ditt sett att resonera - hur ofta badar vi mm - skulle kunna överföras på en rad sjukdomar eller händelser som vi kanske sällan möter, men måste ha handlingsberedskap för att möta.

För kännedom anser jag att nuvarande krav om simkunnighet bör höra till den grundläggande allmänbildningen. För den människa som drabbas av en olycka i vatten och där vi kommer först till plats skulle han/hon säkerligen tycka att din haka är på fel plats vid fel tillfälle. Hör den som är i nöd finns bara en önskan, nämligen att bli räddad. Om det sedan är allmänheten, anhörig, ambulans, polis eller räddningstjänsten saknar betydelse, men vi som har som jobb att rädda liv måste vara tränade för uppgiften. Resonerar du likadant när det gäller förlossningar eller stora brännskador? Om inte annat så kan du ju ha nytta av simkunnigheten om du skulle drutta i vattnet efter att ha hämtat en passagerare på en skärgårdsbåt, fiskebåt, fritidsbåt eller liknande.

-ambass-
Blood Will Tell

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 17/1 2009 23:12

Jag måste beundra din ihärdighet AMBASS. Jag tror snart du har startat, eller flikat in i hundra trådar med just detta. :wink:

Tester ska vi ha, men de ska vara relevanta för verksamheten och inte innehålla en massa onödiga moment.
Frågan hurvida vi ska testas i simning och/eller vattenlivräddning är en fråga vi inte är överens i. Jag tycker inte att vi ska testas i simning eller vattenlivräddning. Jag skulle själv aldrig ge mig ut i vattnet utan rätt utrustning, och det är inget vi har, eller kommer att ha i bilarna.

Dina liknelser med förlossningar och stora brännskador håller inte AMBASS. Det är en väldig skillnad i att ta hand om en brännskadad person och att gå in i en brinnande byggnad för att hämta ut den samme, för det är ju det vi talar om med vattenlivräddningen... att rädda folk i vatten.

Nu ska Du inte tolka mig som att jag inte vill ha fysiska tester, för det vill jag.

På frågan om det finns ovubbad personal i svensk ambulanssjukvård... japp det gör det.

Jag tycker inte att en titel på ett papper säger något om den reella kompetens som personen besitter. Det finns många duktiga ovubbade syrror inom ambulansen, precis som det finns inkompetenta vubbade.

Om vi nu ska se till kompetens hit o dit och röra runt i grytan lite, så undrar jag, varför har vi inte två vubbade i varje bil år 2009? Är det rätt att gå på gamla meriter? Ska en 20 år gammal gymnasial utbildning räknas som tillräcklig?
man pratar så fint om att vubbade syrror ska rotera mot t ex anestesi för att upprätthålla kompetensen. Hur många av ambsjv har roterat och mot vad?

som sagt, detta är bara en fundering!

van the man
Inlägg: 309
Blev medlem: 7/9 2007 10:41

Inlägg av van the man » 18/1 2009 9:09

Ambass har rätt. Jag har för mig att det finns beskrivet i skollagen att alla som går ut grundskolan skall kunna simma 200 m samt simma 25m klädsim och därefter livrädda. Och att säga att det är räddningstjänsten som skall syssla med sådant är bara ett sätt att skyla över sin egen brist inom livräddning. Hoppas inte att det är så att om någon håller på att drukna så står amb personal och ser på. Har man någon känsla för ansvar så skall man åtminstone försöka att livrädda en person som håller på att drunkna. Och det gäller även som civilperson.
To whom much is given, much is expected.

anestesiologsyd

Inlägg av anestesiologsyd » 18/1 2009 18:56

Många kloka inlägg från ambass. Du kanske ändå är lite före din tid :wink: och sätter ribban lite väl högt. I övrigt är det skrämmande läsning,

goozer
Inlägg: 34
Blev medlem: 13/7 2004 22:16

Inlägg av goozer » 18/1 2009 21:21

Om det står i grundskolelagen att alla ska vara simkuniga borde väl saken vara biff!
Alla som jobbar inom ambulansen har väl gått ur grundskolan :roll:

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 19/1 2009 9:42

Jag beundrar ambass ambitioner men är rädd att du slår krokben på dig själv. Allvarligt talat, är det verkligen simkunskaperna som är det primära i den här diskussionen? Knappast.. Inte heller livräddning på hög höjd eller vad du brukar pratar om. Jag tycker istället att vi slår oss samman och verkar för ett ambulanssverige där man sätter de medicinska kunskaperna och färdigheterna i första rummet.. Ett ambulansserige där det finns möjligheter att vidareutbilda sig och efter det få andra uppgifter/delegeringar?

När vi är där.. Då kanske vi kan disskutera livräddning på hög höjd och leta dockor på botten av en pool? En sak i taget..

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 19/1 2009 10:37

Niklas Karlsson skrev:Jag beundrar ambass ambitioner men är rädd att du slår krokben på dig själv. Allvarligt talat, är det verkligen simkunskaperna som är det primära i den här diskussionen? Knappast.. Inte heller livräddning på hög höjd eller vad du brukar pratar om. Jag tycker istället att vi slår oss samman och verkar för ett ambulanssverige där man sätter de medicinska kunskaperna och färdigheterna i första rummet.. Ett ambulansserige där det finns möjligheter att vidareutbilda sig och efter det få andra uppgifter/delegeringar?

När vi är där.. Då kanske vi kan disskutera livräddning på hög höjd och leta dockor på botten av en pool? En sak i taget..
Hej Nicklas!

Du gör en knepig tolkning av mitt inlägg. Jag har inte graderat de olika kraven som SLL satt upp utan rätt och slätt konstaterar att dessa inte efterföljs. Jag håller med om att ambulanssverige skall vila på en solid medicinsk grund. Tyvärr råder idag en senfärdig inställning till tester i allmänhet och jag anser inte att man idag kan prata om tester då vissa av testerna aldrig sker utifrån verkliga förhållanden.

Jag anser att det finns goda skäl att belysa de brister som idag finns. Jag lyfter också gärna upp goda exempel. Men låt oss titta på det primära i dagens ambulanssjukvård. Hur skulle du vilja att ett allomfattande test såg ut? Skulle du tycka att det vore bra om testerna utfördes av externa parter? Vill du ta bort kravet på simkunnighet för ambulanspersonal?

(AMBASS)
Blood Will Tell

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 19/1 2009 10:47

Jag, liksom du vill att verksamheten ska vila på en stabil medicinsk grund. Grundläggande medicinska kunskaper saknas hos många. Detta kan fortgå, speciellt i sthlm år efter eftersom vi är många enheter och risken att vi utsätts för något som verkligen sätter våra medicinska kunskaper på prov är liten. Det gör att vi åker omkring och tror att vi är duktiga i brista på kvalitetsjobb.

Vi ska självklart ha omfattande tester, liksom man har till polisen, militären osv. Detta är en självklarhet. Kraven ska vara hårda, men samtidigt rimliga med tanke på det vi gör. Kanske behöver vi inte kunna springa en mil på 50 minuter? I militären kanske det behövs.. Detta sak inte göras hos arbetsgivaren utan som hos polisen, på en neutral plats med personal som kan det här. Simtest? Självklart. Även här samma tester som hos polisen, där man fixar intyg själv. Syntest? Absolut!

Vi ska också ha medicinska prov innan anställning. Det ska vara på en vettig nivå, alltså grundläggande akutsjukvård. Jag känner inte i mitt dagliga arbete att jag behöver de djupa kunskaper i medicin som du har ambass. Vården ska utgå från ett ABC tänk där vi jobbar systematiskt symtomatiskt..

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 19/1 2009 11:21

Hej Nicklas!

Ett klokt inlägg, kanske vi närmar oss en samsyn i vissa delar. Jag tror även att en moralhöjning där yrkesmoral och yrkesstolthet blir ledord är nödvändig. För att detta skall kunna ske anser jag att lönebilden måste stärkas samt att de fackliga organisationerna tar upp dessa frågor med landtingen. Det är ju fackförbunden som sitter vid förhandlingsbordet.

Jag anser att samtliga tester bör ske hos neutrala aktörer och begriper inte att dagens system får fortgå.

Gällande dina ödmjuka rader om min medicinska kunskap är det inte alls säkert att min medicinska kunskap är bättre än din Nicklas. Idag kan många leva ett helt liv på formella meriter och jag anser att detta är fel. Kanske årliga test skulle visa att du är vassare på flera akutmedicinska uppgifter och på detta sätt blir arbetsmarknaden mer rättvis. Jag tror även att du skulle ta mig i löparspåret :wink:. Simhopp från trampolin tror jag dock att jag tar dig :lol:

ambass
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
Gosta
Inlägg: 237
Blev medlem: 24/8 2005 17:43
Ort: Sydney

Inlägg av Gosta » 19/1 2009 11:27

Det fungerar rätt bra med tester vart annat år i New South Wales. Det händer också ofta att någon kuggar och blir nedflyttad ett par steg och får gå om kurser och bli testad i ett par veckor med instruktörer i ambulans.
Gösta
Intensive Care Paramedic
Public Health Officer

Health is a state of complete physical, mental and social well-being and not merely the absence of disease or infirmity.

Skriv svar