Sjuksköterskeprogrammet - hur svårt?

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Cortex
Inlägg: 126
Blev medlem: 25/6 2006 13:23

Inlägg av Cortex » 25/1 2009 13:11

Jag kom in på första urvalet med mitt gymnasiebetyg, jag har aldrig skrivit högskoleprovet. Har man behörigheten med de kurser man lär ha läst så är det bara att söka, även om man ligger strax under snittet så kan man komma in på reservplatser ganska sent. Det var många av mina kursare som kom in någon vecka innan programmet började, lite sent besked kanske, men de kom ju in och det var huvudsaken. :)

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 27/1 2009 23:02

zache skrev:det enda som universiteten bryr sig om är betyg och ett ev högskoleprov.
den känsla jag fått av vården är att den erfarenhet man ev skaffat sig innan studier inte är tillgodo räkna, som tex en ledar förmåga eller analytisk kompetens. möjligtvis så är det en bitterhet hos mig över den trångsynthet som existerar. men det viktiga är att de egenskaper man har är ändå viktiga för en själv och för sitt arbete
Det är väl inte helt sant det du skriver nu? Reell kompetens är ju en av vägarna in på utbildningarna.

BornFromJets

Inlägg av BornFromJets » 28/1 2009 0:52

Det är väl just också ett ''snitt'' vi talar om, vilket borde betyda att det finns personer under detta som också kommit in? Ett snitt betyder ju inte att du måste ha den poängen skrivit i sten för att du ska kunna antas, som att en idrottare måste slå tiden 7 min på 2 km och kanske springer på 6 min och resterande idrottare kanske fixar det på det snittet, men det betyder även att en som har 6.55 också klarar det. Blev krångligt men ni förstår vad jag menar?

SOS112
Inlägg: 102
Blev medlem: 12/3 2004 9:55
Ort: VGR

Inlägg av SOS112 » 28/1 2009 1:01

Isidor: med reell kompetens antar jag att du tänker på 25:4 regeln som fanns. Denna togs bort av nuvarande regering under 2008.

Att komma in på reell kompetens idag är i princip omöjligt, iallafall i storstadsregionerna, då det handlar om att göra en enskild ansökan och om man får möjlighet sedan där motivera och bevisa för utskottet att man är värdig. Vid Sahlgrenska Akademin i Götet har ingen i modern tid fått möjlighet till detta, inte som finns registrerat officiellt iaf, enligt studievägledare vid samma institution.

BornFromJets

Inlägg av BornFromJets » 28/1 2009 1:22

Reell kompetens finns iaf fortfarande med på de flesta högskolor och universitets hemsidor som en möjlig väg att gå. Dock kan väl detta vara fallet med nya lagstiftningen som träder i kraft under 2010 att de som kompletterat sina gymnasiebetyg kommer placeras i en särskild grupp och kommer att få svårare att bli antagen till utbildningarna, vilket är en av motivationerna jag läser nu eftersom jag då fortfarande kommer att hamna i samma grupp som dom som har gymnasiekompetens vid studenten.

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Inlägg av ohlstedt » 28/1 2009 21:38

BornFromJets skrev:Det är väl just också ett ''snitt'' vi talar om, vilket borde betyda att det finns personer under detta som också kommit in? Ett snitt betyder ju inte att du måste ha den poängen skrivit i sten för att du ska kunna antas, som att en idrottare måste slå tiden 7 min på 2 km och kanske springer på 6 min och resterande idrottare kanske fixar det på det snittet, men det betyder även att en som har 6.55 också klarar det. Blev krångligt men ni förstår vad jag menar?
Nu tänkte du nog konstigt, när man pratar snitt ni detta sammanhang få är det DITT snittbetyg, inte snittet på alla intagna.
alltså om du har G i 1/3 av kurserna och VG i 1/3 och MVG i 1/3 så ar du 15,0 i snitt

Lycka till jag har också varit där du är
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 29/1 2009 19:10

SOS112: Nix... inte 25:4 jag talar om. Man kan ansöka på reell kompetens och då söker man helt enkelt på meriter från yrkeslivet.

SOS112
Inlägg: 102
Blev medlem: 12/3 2004 9:55
Ort: VGR

Inlägg av SOS112 » 30/1 2009 1:06

Isidor: det hade jag ingen aning om att man kunde göra. Så det var nyheter för mig. Vilka skolor har detta förfarande? Eller är det VHS som håller i detta? Skoj, för det ger hopp till många! Jag vill gärna veta mer, så berätta mer om hur man går till väga!

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 30/1 2009 12:16

Detta är klippt från studera.nu jag bifogar länen eftersom det finns mer att läsa än detta.


Reell kompetens

Om du saknar formell behörighet (skolkunskaper) kan andra kunskaper än dina skolkunskaper ge dig behörighet. Du kan hos universitetet eller högskolan ansöka om prövning av reell kompetens.

Det är alltid det universitet eller den högskola som ger utbildningen som bedömer vilka tidigare erfarenheter som ger behörighet. Om du har frågor kring bedömning av reell kompetens ska du alltså kontakta universitetet eller högskolan.

Vad är reell kompetens?

Med reell kompetens menas din samlade kompetens, oavsett hur den har införskaffats eller dokumenterats. Detta innebär en bredare syn på förkunskaper. Det kan till exempel vara:

* kunskap och erfarenheter från arbetslivet
* utländsk utbildning
* personalutbildning och/eller annan kursverksamhet
* språkkunskaper från utlandsvistelser

https://www.studera.nu/studera/563.html

dhuez

Inlägg av dhuez » 14/5 2009 22:09

BornFromJets: tänk på att en central del i ssk:s jobb är läkemedelsdelning. Du måste kunna räkna på koncentrationer och spädningar av lösningar och ha en intuitiv känsla för när de inte stämmer. Att ha IG i Ma A verkar inte vara en lysande start. Sen å andra sidan är det aldrig för sent att lära sig ngt när man vet att man behöver det.

lycka till!

Ivan

Re: Sjuksköterskeprogrammet - hur svårt?

Inlägg av Ivan » 25/11 2009 21:03

Vi var 60 st i börjarn i Stockholm. 40 st kvar efter.

Nu är snittet högt för komma in i sthlm 18,5 hade sofia och liknande de andra ersta, röda, nu när ki har slutat massproducera ssk varje termin. 200 st vt 200 st ht.

Lycka till. Men du måste nog söka dig till annan studieort med betygen om du inte får bra på HP.

Skriv svar