RAKEL m.m

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

emergency901

RAKEL m.m

Inlägg av emergency901 » 15/4 2009 19:02

Vi står i startgroparna och skall införa RAKEL. Skulle vilja få lite erfarenheter om vad som är bra att tänka på, erfarenheter, bra som dåliga.

Samtidigt har vi infört METTS och nu blir det mycket skriva i ambulansen och på akuten.
Tacksam om du kanske kan delge oss något journal/system där det räcker att skriva in patientuppgifter, anamnes, status m.m EN gång i någon form av system och att dessa uppgifter sen exporteras vidare till VAS, statistik, debiteringsunderlag.

Även i denna fråga är jag/vi tacksam för dina synpunkter bra så väl som dåliga.

Tack så länge

/ SurJämte

Medimix

Inlägg av Medimix » 19/4 2009 7:54

Ingen ambulansorganisation i Sverige har särskilt mkt erfarenhet, men tester visar på stora möjligheter. Den långa räckvidden öppnar nya möjligheter för oss, du kan ju med samma handapparat tala med både kollegorna på olycksplatsen, polisen och en ambulanshelikopter 30 mil bort! Det svåra är att tänka rätt när man planerar in talgrupperna, så att vi inte blir störda av andra enheter på samma "kanal" 50 mil bort.
Jag tror att kommer att få prova oss fram lite, och räkna med att programmera in våra apparater några gg innan vi blir nöjda.
Kolla gärna den förträffliga länken med ett bildspel om Rakel:
http://www.krisberedskapsmyndigheten.se ... 12503.aspx

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 19/4 2009 17:31

Här i söder lär det dröja minst ett år till innan vi får Rakel.
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

Ante

Inlägg av Ante » 6/5 2009 21:43

Rakel är inte så bra som dem som säljer det säger eller så dem vill att det ska låta, vet att räddningtjänsten här jag bor tycker det e skit, dem kan inte använda rakel om den andra bilen är ca 3km bort, då hörs inte ett dugg. Så dedär med 50mils räckvidd tror ja inte ett dugg på. Det låter mycket bättre än vad det e...

larsev
Inlägg: 105
Blev medlem: 20/6 2005 2:14
Ort: Göteborg

Inlägg av larsev » 6/5 2009 22:06

Ante skrev:Rakel är inte så bra som dem som säljer det säger eller så dem vill att det ska låta, vet att räddningtjänsten här jag bor tycker det e skit, dem kan inte använda rakel om den andra bilen är ca 3km bort, då hörs inte ett dugg. Så dedär med 50mils räckvidd tror ja inte ett dugg på. Det låter mycket bättre än vad det e...
I så fall använder de terminalen på fel sätt då de inte använder sig av den utbyggda infrastrukturen.
För mer info och utbildning i RAKEL.
Se http://www.raddningsverket.se/templates ... 27064.aspx

Medimix

Inlägg av Medimix » 8/5 2009 7:48

Ante! Jodå, Rakelsystemet funkar ju i princip som mobilnätet, med lite bättre täckning. Ditt anrop länkas via master vidare till rätt mottagare.
Jag har flera gånger talat i handterminal mellan t.ex Göteborg och Stockholm, utan några problem. Sen finns det ju naturligtvis orter/platser med sämre täckning där man får en raspig lina. Här i VGR har jag dock inte hittat någon sådan plats.
Mycket arbete återstår innan vi har ett "komplett" system för oss i sjukvården, men det verkar ändå lovande.

Skriv svar