US NREMT-Paramedic till SWE SSK eller US RN till SWE SSK?

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

j

US NREMT-Paramedic till SWE SSK eller US RN till SWE SSK?

Inlägg av j » 18/6 2009 19:16

Hej hopp,
Är det någon som har koll på om/hur sådant går till? Finns det någon möjlighet att göra någon form av bridge program från US paramedic till svensk SSK? Om man är RN (registered nurse) i USA, går det att få svensk ekvivalens?

Tackar
j

AuF

Inlägg av AuF » 18/6 2009 20:40

Det går inte att få din paramedic utbildning validerad till leg.ssk utan du får nog tyvärr läsa 3år till ssk. Är du RN så är det lättare att tillgodo se sig, om inte hela utb, så iaf en stor del av den.

Lycka till.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: US NREMT-Paramedic till SWE SSK eller US RN till SWE SSK

Inlägg av AMBASS » 19/6 2009 15:12

j skrev:Hej hopp,
Är det någon som har koll på om/hur sådant går till? Finns det någon möjlighet att göra någon form av bridge program från US paramedic till svensk SSK? Om man är RN (registered nurse) i USA, går det att få svensk ekvivalens?

Tackar
j
Hallo Paramedic!

Högskolelagen och förordningen kring högskolestudier medger att du kan få prövas även med reell utgångspunkt, men det kan råda kunskapsbrister bland högskolorna i detta avseende. Jag misstänker att det du saknar är omvårdnadsteori för en svensk ssk examen. Har du en RN skall du kontakta Karolinska Institutet (KI) och kolla när dem genomför prov för personer skolade utanför EU. Jag tycker absolut att du ska kontakta KI. Kolla också med någon jurist på Högskoleverket (www.hsv.se).

Jag hör till dem som hoppas på en renodlad paramedicutbildning eller en ssk utbildning där omvårdnadsteorier ses för vad de är, nämligen rena rama rödvinsruset. Sunt förnuft och redig träning i sjukvård är vad som behövs. Jag tror att all omvårdnad bromasar upp löneutvecklingen. Hoppas även på fler NP program med ökad förskrivningsrätt. Tror också att EU kommer arbeta för en mer jämförbar paramedicutbildning i EU. Sverige och Holland är udda med sin omvårdnadsbaserade ssk utbildning. Jag kan bara beklaga att universiteten i detta fall befolkats av omvårdnadsmumier och skumma teorier.

LYCKA TILL!
Blood Will Tell

amb.nisse
Inlägg: 79
Blev medlem: 7/3 2009 22:31

Inlägg av amb.nisse » 24/6 2009 11:03

"rena rama rödvinsruset. Jag kan bara beklaga att universiteten i detta fall befolkats av omvårdnadsmumier och skumma teorier"
kan bara instämma :lol:

Skriv svar