Medvetslös med andning = stabilt sidoläge?

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Nuskani
Inlägg: 6
Blev medlem: 29/4 2008 0:26

Medvetslös med andning = stabilt sidoläge?

Inlägg av Nuskani » 20/7 2009 16:43

Anser ni att en person som är medvetslös men andas i vissa fall kan ligga på rygg i väntan på ambulans eller ska man pga av kräkrisk alltid vända personen?

Anledningen till att jag frågar är att jag på de senaste utbildningarna har fått lära mig att man ska vända medvetslösa personer som andas ÄVEN om man misstänker nack-/ryggskada. (Stockvändning)

Jag förstår att personen kan kvävas om han kräks i ryggläge men det känns ändå otäckt att vända på någon som är ryggskadad, speciellt om man skulle bli tvungen att göra det helt på egen hand. Hur vanligt är det att medvetslösa kräks?

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 20/7 2009 17:08

Beror ju lite på orsaken till medvetslösheten... Men inte är det ovanligt.

Att vända en person med misstänkt rygg/nackskada... tja klarar du av att vända dem utan att riskera rygg eller nacke så kan du ju göra det, men jag tror inte att du reder det själv. Sen är ju inte stabilt sidoläge nån garanti att man inte aspirerar.

1264
Inlägg: 34
Blev medlem: 10/6 2008 20:15
Ort: Norrland/stockholm

Inlägg av 1264 » 20/7 2009 22:16

Om man är medvetslös händer det ofta att man har en dålig andning, pga att tungan faller tillbaka mot gommen man har en för andningen dålig vinkel på nacken och man andas sämre än normalt, detta är inte alltid enkelt att bedömma, därför brukar man lära ut L-ABC.

L=läge, (dra ut från brinnande bil)
A=Andning (fri luftväg, stabilt sidoläge)
B=Blödning (tryckförband)
C=Cirkulation (chock, höj fötterna)

Resonemanget är logiskt, och ALLTID det bästa för pt i den situation dom befinner sig i. Sitter du i en brinnande bil dog du, kan du inte andas dog du och då spelar det ingen roll om din rygg var skadad eller inte. OSV.

Och är du medvetsös och har en fri luftväg, korrekt bedömd av någon med erfoderlig kompetens, kan du ge dig *** på att om/när personen väl kräks så kommer det inte att bli en snygg "Logroll" vilket kommer att tillfoga pt större skada än om man vänt över i ett lugnt skede, Isidor skriver mycket korrekt att stabilt sidolänge inte garanterat förhindrar att man drar ned kräk i lungorna, men det är fortfarande det bästa man kan hitta på för att förebygga att man suger ned det i lungorna och skapa en fri luftväg om man inte har tillgång till utrustning.

Sammanfattningsvis. L-ABC om du saknar utrustning för att trygga luftvägen eller en en spineboard som du kan snurra runt när pt kräks, sen anser jag att luftvägen är en större anledning att vända pt än kräkrisken. Men det finns inga lagar utan undantag.

/1264

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 20/7 2009 22:31

Om du nu ska förespråka LABC så gör det rätt...

A= airway
B= breathing
C= circulation

Det är ett bra tag sedan man körde med B som blödning. Och under A ingår även stabilisering av halskotpelare.

Nuskani
Inlägg: 6
Blev medlem: 29/4 2008 0:26

Inlägg av Nuskani » 20/7 2009 23:36

Jag tänker mig alltså en situation på en endurotävling, i en skidbacke etc där den skadade troligtvis har fått en nack-/ryggskada. Pt ligger på rygg, är medvetslös men har normal andning. Jag kan hålla fri luftväg men har inte tillgång till någon utrustning och det kan dröja en stund innan ambulansen kommer.

Då har jag att välja på:
1. Att ha kvar personen i ryggläge. (Riskera att personen vid kräkning kvävs eller måste vändas väldigt hastigt)
2. Att vända personen. (Risk att förvärra skadan)

1264 förespråkar alltså alternativ 2, Isodor alternativ 1?

Jag tycker att alternativ 2 är rätt, att andningen måste prioriteras, men jag är rädd att jag i praktiken ändå skulle tveka att vända på personen.

_OJ_

Inlägg av _OJ_ » 13/8 2009 12:23

Om du nu har en fri luftväg och en god andning varför ska du riskera att förvärra skadan?

Nuskani
Inlägg: 6
Blev medlem: 29/4 2008 0:26

Inlägg av Nuskani » 13/8 2009 16:00

_OJ_ skrev:Om du nu har en fri luftväg och en god andning varför ska du riskera att förvärra skadan?
För att om luftvägen plötsligt blir ofri så kan personen kvävas. Och då har jag ju prioriterat fel.

_OJ_

Inlägg av _OJ_ » 13/8 2009 23:43

Ok
Du menar att du vill riskera att förvärra den ev skadan genom att vända honom av rädsla för något som inte inträffat? Det finns massa komplikationer där han kan bli sämre och man kan inte helgardera. Jag hade nog avvaktat och haft beredskap att vända honom om läget ändrade sig tills ambulans kommit och stabiliserat honom på spineboard.

Risken finns att du förvärrar skadan om du ändrar hans läge och då har du prioriterat fel.

Crille
Inlägg: 33
Blev medlem: 5/5 2005 22:32
Ort: Uppsala/ Stockholm

Inlägg av Crille » 19/8 2009 20:50

jag måste säga alt 1 och 2.

Först´och främst tycker jag inte man skall lägga pat på stabiltsidoläge om pat inte aspirerar. OM pat nu gör det (vilket är vanliigt ) skulle jag ta personer runt omkring mig (för oftast är man ju flera) och loggrolla dem som man gör på akm vid genomkänning av nacke, rygg mm( loggroll). Det är inte ett riktigt stabiltsidoläge men bättre än liggandes på rygg och aspireras.

För det andra ; Om pat ligger på en spindboard är det ju inga problem med att vända pat om han skulle aspirera. Inte heller om pat ligger på trauma transfer på akutrummet ( tll CVA, rtg mm)

Och om nu pat har så dålig andning, är medvetslös och är över RLS 4>(GCS?) så intuberas ju endå pat relativt snabbt och isamband med det får pat även få en sond.


Detta är ju inte riktigt enl ABC men det är så det går till i verkligheten i det stora hela.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Re: Medvetslös med andning = stabilt sidoläge?

Inlägg av Isidor » 6/9 2009 19:34

RLS 4 är lite väl vaket för att jag skulle intubera faktiskt. Men vi har ju andra lämpliga hjälpmedel i våra gula bilar. Detta hjälper ju inte mig som vanlig dödlig när nån dråsar ihop i bolagskön.

Sen vet jag inte om jag är förespråkare av något särskilt alternativ faktiskt, det får stunden avgöra och framför allt vad som orsakat medvetslösheten. Trauma får man ju ta det lite piano och är det av annan art så är det ju inga problem att lägga personen i stabilt sidoläge.

Som jag sa innan så är sidoläge inte någon garanti för att undvika aspirationer, men det minskar risken något.

lukas1
Inlägg: 158
Blev medlem: 29/4 2004 13:11

Re: Medvetslös med andning = stabilt sidoläge?

Inlägg av lukas1 » 8/9 2009 9:47

Diskuterades i inläggen tidigare vad L-ABC respektive L-ABCDE stod för. Är inte dessa bokstavskombinationer att likna vid begrepp eller "namn" på utbildningar i första hjälpen?

L = Livshotande läge
A = andning
B = blödning
C = chock

dvs den ordning lekmän ska använda vid kontroll av skadade och som rimligen kan läras på en kurs om några timmar utan förkunskaper i syfte att ge livräddning, och ge information till 112 vid larm.

L = Livshotande läge
A= Airways
B = Breathing
C = Circulation
D = Disability
E = Exposure

En mer avancerad utbildning för personal med förkunskaper, vilka även kan utföra behandlande insatser. Dessa kan förstå, tolka samt omsätta sina fynd i aktiv handling. Utbildningen tar också mer tid än den första varianten.

Om en lekman ger första hjälpen är det sannolikt den första varianten som denne har utgått ifrån. Sjukvårdspersonal troligen den senare.

Skriv svar