Halmstad ambulans vubb

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Felicia90
Inlägg: 45
Blev medlem: 2/2 2010 20:41

Halmstad ambulans vubb

Inlägg av Felicia90 » 13/2 2010 13:26

Hej, någon som läst ambulans vubben i Halmstad?
Är en på mitt jobb som blev färdig syrra i somras, var i afganistan 6 månader som syrra och nu började sin ambulansvubb i januari i halmstad eftersom de bara har ett 6 månaders krav som ssk innan man börjar vubben.
Är denna vubben bra, eller är det någon som hört att Borås har en bättre vubb? Spelar det någon roll vad man arbetat med innan man läser den? Måste man ha varit sjuksköterska i akutsjukvård eller går det bra med typ hjärtintensivvård eller liknande?

amb.nisse
Inlägg: 79
Blev medlem: 7/3 2009 22:31

Re: Halmstad ambulans vubb

Inlägg av amb.nisse » 14/2 2010 12:31

"Spelar det någon roll vad man arbetat med innan man läser den? Måste man ha varit sjuksköterska i akutsjukvård eller går det bra med typ hjärtintensivvård eller liknande"

Kravet för att komma i på vubbarna är att du är Utb. ssk och har erfarenhet som syrra 6 månader eller 12 månader. Och på vissa skolar kan du komma in på vubben utan erfarenhet. Nej behöver inte vara erfarenheter från akutsjukvård för att få söka till Ambvubben eller någon annan vubb. Men därimot är det inte fel att ha akutsjukvårds erfarenhet som ssk i ryggsäcken när man söker till Amb.vubben. Är inte fel att ha lite erfarenhet som ssk. innan man söker olika vubbar, gäller att alla grunder i omvårdnad,läkemedel fysiologi, patofysiologi mm. sitter i skallen innan man går och blir speciallist inom ett område tycker jag iallafall. Som ny ssk. kan man inte allt till än början utan erfarenhet gör en "varm i kläderna" jag tror att det är bra att jobba som allmännsyrra några år på olika ställen innan man söker vubbar, framför allt om man inte har någon vårderfarenhet alls i ryggsäcken när man är ny ssk. Men nån annan tycker säkert annorlunda. Har snart jobbat själv 15 år i vården, först nu börjar jag känna mig riktigt säker på det jag gör, men full lärd kommar man aldrig bli.

Skriv svar