5 avl EKG

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Rookie.
Inlägg: 154
Blev medlem: 2/10 2008 18:00

5 avl EKG

Inlägg av Rookie. » 18/3 2010 1:16

.....
Senast redigerad av 1 Rookie., redigerad totalt 22 gånger.

Care
Inlägg: 54
Blev medlem: 9/8 2008 2:44
Kontakt:

Re: 5 avl EKG

Inlägg av Care » 21/3 2010 12:39

Rookie. skrev:Men vilken/vilka delar av hjärtat är det egentligen ser via 5 avl ?
Extremitetsavledningarna (aVL, I, -aVR, II, aVF, III) och en prekordial avledning som du väljer själv genom valfri placering av den vita elektroden (V1-V6).
Rookie. skrev:Hur känssligt är egentligen ett 5 avl ekg ? På OP tex kör man väl allitd ett 5 avl under pågående narkos ?
Vid misstanke om ischemi/infarkt med viss lokalisering kan du flytta den vita elektroden för att erhålla ytterligare information.

I sammanhang där man använder sig av femavlednings-EKG för monitorering visar man ofta bara två av avledningarna (exempelvis II och V5), detta är en av begränsningarna. Vid misstanke om ischemi eller infarkt är det upp till en själv att frambringa en bild av resterande avledningar för att en vettig tolkning ska kunna göras.

Angående femavlednings-EKG på operation under pågående narkos vågar jag säga att man endast använder det vid behov, och att detta i praktiken betyder att det används väldigt sällan.

Ska passa på att tipsa om http://icufaqs.org -> "Reading 12-lead EKGs" - välskriven väg in i EKG-tolkandet, och en helt ok grund för vidare studier.

Nurse Anesthetist
Inlägg: 17
Blev medlem: 10/8 2009 21:11

Re: 5 avl EKG

Inlägg av Nurse Anesthetist » 21/3 2010 21:31

Hej!
Jag har lite annan erfarenhet. På de flesta op. avdelningar, där jag jobbat, är femavledn.-EKG med ST-övervakning standard. Undantaget är narkoser på "friska" barn och unga vuxna där man i regel nöjer sig med 3 avledningar. På övervakningsskärmen ligger dock oftast bara en avledning synlig (vanligast II) och man måste aktivt gå in och plocka fram de övriga på skärmen för att se helheten. Det gör man visserligen inte så ofta om inget särskilt inträffar. Ett pappers-EKG (12 avl) finns ju då oftast från den preoperativa bedömningen att jämföra med. Under anestesi används den kontinuerliga EKG-kurvan för att se patientens autonoma reaktioner beroende av narkosdjup, kirurgiskt stimuli och cirkulatorisk volymstatus. Arytmier syns tydligt och med ST-övervakning kan man uppmärksammas på trendförändringar avseende ST-sträckan, ischemi. Min erfarenhet är dock att isolerad kardiell ischemi sällan uppstår under anestesi pga optimerade förhållanden avseende syrgastillförsel och läkemedel/gaser som har en prekonditionerande effekt på hjärtmuskeln. Under den postoperativa perioden är troligtvis risken större för svikt, ischemi eller infarkt.
Nurse Anesthetist

Skriv svar