Ingen vidare PR

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 4/11 2005 15:01

Så här gick det efter utredningen i Kalmar Län gällande dödsfallet i Ålem
Detta är ett klipp från tidningen Östra småland den 4/11 -05


Ambulanspersonal kan inte lastas för dödsfallet

Min bedömning är att allvaret i patientens hälsotillstånd inte framgått vid den första kontakten och därför kan inte ambulanssjukvårdaren lastas för den olyckliga utgången.

Det skriver chefläkare Lars Ahlgren i rapporten kring händelsen med en fördröjd ambulanstransport i Ålem i slutet av september.
Det var en hantverkare som kom in på ambulansstationen för att berätta att husägaren några hundra meter därifrån låg på golvet med ryggsmärtor och behövde lyfthjälp.

Allvarlig sjukdom?
Enligt rapporten frågade ambulanspersonalen om mannen hade några andra symptom som tydde på en allvarlig sjukdom, men fick ett nekande svar.
- Just när ambulanssjukvårdaren bestämt sig för att gå över och hjälpa till, ändrar sig hantverkaren och säger att han istället ber en bekant, skriver Lars Ahlgren i sin rapport.
- Han informeras i detta läge att höra av sig om detta inte skulle fungera eller larma 112 via telefon om akuta symptom skulle uppträda.

Ord mot ord
Strax före halv tolv på förmiddagen går sedan larmet, och när ambulansen kommer till platsen är mannen redan död.
I rapporten framgår att ambulanssjukvårdarens redogörelse delvis skiljer sig från hantverkarens version, men chefläkaren bedömer ändå att personalen handlat korrekt och inte kan lastas för den olyckliga utgången.
En privatperson har därefter reagerat på händelsen och anser att fallet bör granskas närmare av justitieombudsmannen, JO. Om det blir så beslutas inom kort av myndigheten.

MVH Ambbjörn

Eirik

Inlägg av Eirik » 4/11 2005 16:57

Noen som har en link til rapporten?

Putte
Inlägg: 144
Blev medlem: 25/7 2004 19:30
Ort: Sweden

Ryggsmärta=urakut tillstånd?

Inlägg av Putte » 6/11 2005 11:37

Det är ganska långsökt att en man med ryggsmärta hastigt blir så sjuk att han avlider. Tänk om han som nu gick till ambulansstationen hade ringt sjukvårdsupplysningen, SOS eller närmaste vårdcentral. Hade de sett till att patienten fått en urakut bedömning av läkare eller ambulans? Antagligen inte om det "enda" problemet var ryggsmärta. Hjärtinfarkt kan (som de flesta av er vet) ge symtom såsom illamående, yrsel, smärta i ryggen, nacken osv. Det finns tillochmed helt tysta infarkter. Även andra akuta tillstånd kan ge missvisande/diffusa besvär som initialt inte ter sig så akuta. Tyvärr så är det olyckligt att ord står mot ord och att någon antagligen ljuger, eller att de tolkar situationen helt olika.
Men faktum kvarstår att det är långsökt att en patient med ryggsmärta hastigt avlider. Som ambulanspersonal måste vi alltid komma ihåg vilka vi jobbar för (allmänheten!). Ta er alltid tid att göra en så grundlig undersökning som möjligt så att inget missas. Måste också säga att det är hemskt när "drevet går". Media och allmänheten (och även många inom ambulansorganistationen) gillar att frossa i en sådan här historia och är snabba att anklaga och "hänga" personalen utan att veta fakta.

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 6/11 2005 13:26

I det här fallet måste det väl ha handlat om ett brustet Buk-aorta aneurysm! Ingen annan åkomma med endast (? - patienten hade antagligen fler symtom som inte riktigt framkom...) ryggsmärtor har ett så snabbt förlopp att patienten avlider inom så kort tid.

Putte
Inlägg: 144
Blev medlem: 25/7 2004 19:30
Ort: Sweden

Inlägg av Putte » 6/11 2005 14:36

Låter som en rimlig gissning Akuten. Oavsett vad de var så är min poäng att om ryggsmärta är det enda symtom så är omöjligt att förutspå att patienten kommer att avlida inom en timme! I så fall så måste SOS skicka en akut ambulans till alla som ringer och säger att de har ont i ryggen, armen, nacken, buken eller har yrsel, är illamående osv. Det KAN vara aneurysm, infarkt, hjärnblödning, meningit osv och det KAN man dö av!
Själv har jag träffat en patienter med känt magsår som plötsligt har fått kraftig buksmärta och inga andra symtom. Det visade sig vara en rejäl hjärtinfarkt. Kirurgen som träffade patienten ordinerade syraneutraliserande medel och sa i förbifarten när hon gick "ta ett EKG också innan ni kör han till avdelningen". Infarkten upptäcktes och patienten kördes till HIA och inte till kirurg avd! Ta tid på er att undersöka patienterna noga, bättre att göra lite för mycket! Att ta det där EKG:et på den äldre kvinnan som söker för yrsel/illamående, att ta sig tiden att gå över gatan för att titta till mannen med ryggsmärta!! Hoppas dock att ambulanssjukvårdaren i Ålem har kraft att ta nya tag. Är hans historia korrekt så ska han INTE lastas för patientens död!

Lipton

Inlägg av Lipton » 14/12 2005 14:06

Apropå märkliga behandlingar: Finns det någon mer än jag som hörde talas om tjejen i Norge som körde på ett rådjur i förra veckan?
Tjejen fick ringa släktingar för att kunna ta sig till sjukhuset och bli undersökt för sina nacksmärtor eftersom ambulansen som kom lastade rådjuret och åkte därifrån. :lol:

Eirik

Inlägg av Eirik » 14/12 2005 16:24

Lipton skrev:Apropå märkliga behandlingar: Finns det någon mer än jag som hörde talas om tjejen i Norge som körde på ett rådjur i förra veckan?
Tjejen fick ringa släktingar för att kunna ta sig till sjukhuset och bli undersökt för sina nacksmärtor eftersom ambulansen som kom lastade rådjuret och åkte därifrån. :lol:
Fakta er at ambulanse passerte tilfeldig forbi på vei til et annet oppdrag, men de stoppet og foretok en grundig undersøkelse og gjorde ingen funn. Pasienten gav heller ikke uttrykk for noen smerter eller ubehag. At man tok med rådyret var rett og slett som en tjeneste til jenten som krasjet.

Man skal kanskje ikke tro på alt som står i avisen...
Senast redigerad av 1 Eirik, redigerad totalt 14 gånger.

Lipton

Inlägg av Lipton » 14/12 2005 17:45

Eirik: Att man inte skall tro på allt svenska medier spyr ut är ett välkännt faktum, speciellt när de vinklar nyheten så att man skall småskratta åt det. Men det är ju en ganska rolig historia. I vilket fall som helst så har jag svårt att förstå poängen med att plocka med sig rådjuret, speciellt om de var på väg till en annan patient?
Dessutom måste jag säga att om jag kört på ett rådjur skulle ju inte ambulansen få det, jag skulle ge det till mormor och njuta av nästa söndagsmiddag! :twisted:

Skriv svar