Personkontroll även i ambulanssjukvården

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Personkontroll även i ambulanssjukvården

Inlägg av AMBASS » 15/12 2005 23:03

Hello alla!

Vissa landsting/kommuner/privata arbetsgivare begär idag att den sökande godkänner att arbetsgivaren får ta ett utdrag ur belastnings- och misstankeregistret. Vissa begär även ett utdrag från Försäkringskassan för att gardera sig från personer med hög sjukfrånvaro.

I UK vet jag att man dessutom via vissa företag/organisationer även gör liknande kontroll via sjukhusen och patientregistren. Man vill inte få in personer med kroniska åkommor. Här avser man många gånger att försäkra sig om att personen inte vårdats på psykiatrisk klinik.

VAD TYCKER NI? Är detta okej? Tror ni vi kommer se mer av dessa personkontroller framgent?
Blood Will Tell

Eirik

Inlägg av Eirik » 16/12 2005 9:41

Hos oss blir det praktisert litt forskjellig, men trenden er at flere og flere arbeidsgivere krever politiattest.

ssk2

Re: Personkontroll även i ambulanssjukvården

Inlägg av ssk2 » 16/12 2005 12:14

AMBASS skrev:Hello alla!

Vissa landsting/kommuner/privata arbetsgivare begär idag att den sökande godkänner att arbetsgivaren får ta ett utdrag ur belastnings- och misstankeregistret. Vissa begär även ett utdrag från Försäkringskassan för att gardera sig från personer med hög sjukfrånvaro.

I UK vet jag att man dessutom via vissa företag/organisationer även gör liknande kontroll via sjukhusen och patientregistren. Man vill inte få in personer med kroniska åkommor. Här avser man många gånger att försäkra sig om att personen inte vårdats på psykiatrisk klinik.

VAD TYCKER NI? Är detta okej? Tror ni vi kommer se mer av dessa personkontroller framgent?
Detta är redan här men jag tror att många undersöker saken i hemlighet via domstolar mm. Att dem kollar journaler är nytt för mig. När jag skaffade mig en försäkring var jag dock tvingad att godkänna att de fick ta del av alla min journaler. Jag har träffat f.d. narkomaner, våldtäktsmän, bedragare, rånare, rattfyllon inom sjukvården.

lukas1
Inlägg: 158
Blev medlem: 29/4 2004 13:11

Inlägg av lukas1 » 19/12 2005 12:41

Återigen ett dilemma att hantera, då tekniken har varvat lagarna för 56 gången på upploppet.

I grunden är alla handlingar offentliga i en offentlig verksamhet. Alla insamlade uppgifter från diverse håll kan vem som helst begära ut. En betalningsanmärkning hos kronofogden stryks efter tre år, men hos din personalenhet finns den kvar bara som exempel.

Eventuella begåvningstester, anlagstester mm finns kvar i din matrikel. Här borde verkligen lagstiftarna lägga ned gåspennan och öppna ögonen för den nya tiden.

ssk2

Re: Personkontroll även i ambulanssjukvården

Inlägg av ssk2 » 27/12 2005 19:30

Detta har vi pratat om tidigare och det är ett faktum att många idag redan gör ganska ordentliga undersökningar. Jag vet att en del syrror som suttit i fängelse för drogbrott och våldtäkt har blivit nekade jobb. Jag tycker att det är bra att man undersöker personernas bakgrund. Sedan finns det vissa anstalter som kör utbildningar till sjuksköterska. Jag tycker kanske att detta är tveksamt. Om det är en rattfylla är en sak men är det vålds och sexbrott då är det fel att få in dem i ambulansen. Känner flera som åkt på rattfylla och detta kan hända alla.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: Personkontroll även i ambulanssjukvården

Inlägg av AMBASS » 27/12 2005 21:02

ssk2 skrev:Detta har vi pratat om tidigare och det är ett faktum att många idag redan gör ganska ordentliga undersökningar. Jag vet att en del syrror som suttit i fängelse för drogbrott och våldtäkt har blivit nekade jobb. Jag tycker att det är bra att man undersöker personernas bakgrund. Sedan finns det vissa anstalter som kör utbildningar till sjuksköterska. Jag tycker kanske att detta är tveksamt. Om det är en rattfylla är en sak men är det vålds och sexbrott då är det fel att få in dem i ambulansen. Känner flera som åkt på rattfylla och detta kan hända alla.
STOP! Skriver du att vi skall se lättare på RATTONYKTERHET och VÄGFYLLERI??? Varför denna skillnad mellan dessa brott? Jag anser att det är ett mycket allvarligt brott (bristande empati och moral) samt bakomliggande sjukdom (kanske alkoholmissbruk) som ligger i botten för att ta steget att sätta sig i en bil full! Är inte alkohol en drog? Jag hoppas att jag missat din poäng! Nu framstår din liknelse konstig, ja rent av abstrakt….
Blood Will Tell

Skriv svar