Att Vara Eller Icke Vara Talsyntes

Här diskuteras alllt som rör utalarmering (Radio vs. Mob. Rakel, tel m m).
Anonymous

Att Vara Eller Icke Vara Talsyntes

Inlägg av Anonymous » 8/3 2006 21:04

Hej på er! Jag har fått signaler från flera håll att det här med talsyntes sjunker i popularitet. Jag har då hört att man tycker "känslan" i utalarmeringen försvunnit, och det kan man väl som utryckningspersonal förstå. Man är ju van att höra "sina" operatörer på Larmis ge hals, och när det kommer till annorlunda situationer så hörs även det ibland på röstläget osv. Nu menar jag inte att vi agerar/ kör/ skyndar/ annorlunda efter deras röster, däremot så kanske vi mentalt förbereder oss själva lite efter röstläget! / Hansa

SOS112
Inlägg: 102
Blev medlem: 12/3 2004 9:55
Ort: VGR

Ligger mycket i det du säger

Inlägg av SOS112 » 5/4 2006 11:59

För oss på SOS är det behändigt i och med att det går fortare att via datorn skicka i väg ett "paket" som läses upp av en annan dator.

Men... det är/blir mkt opersonligt, och ibland har man/får man lite extra info som är bra att få med i utropet.

Sen ska man väl tänka på att denna tekniken är relatit ny och det finns ännu väldigt mycket att göra för att förbättra detta.

Även Räddningstjänster som börjat med detta påpekar samma brister, dvs att man tappar någon form av mental förberedelse som man fått förmedlad genom högtalarna tidigare

//PA

Lipton

Re: Ligger mycket i det du säger

Inlägg av Lipton » 5/4 2006 18:25

Problemet borde väl gå att lösa enkelt genom att de två systemen kombineras. Alltså att speciella larm ropas ut som förut medan mer rutinmässiga larm kan skötas av datorn?
Kan redan på förhand säga att jag tänker inte acceptera att denna lösning inte ät teknisk genomförbar eftersom senaste gången jag konsulterade almenackan så visade den 2006. :wink:

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 5/4 2006 19:47

jag gillar talsyntesen. man hör alltid vad de säger och har inte tendensen att säga för mycket så att man missar det vesäntliga.. Vi har ju textremsan när vi kommer fram till bilen coh så finns det telfon i alla bilar

SOS112
Inlägg: 102
Blev medlem: 12/3 2004 9:55
Ort: VGR

Re: Ligger mycket i det du säger

Inlägg av SOS112 » 19/4 2006 11:39

Lipton skrev:...jag tänker inte acceptera att denna lösning inte ät teknisk genomförbar eftersom senaste gången jag konsulterade almenackan så visade den 2006. :wink:
Ja du Lipton, ute i den stora världen där det finns kompetent personal med visioner där finns det få(inga) tekniska hinder för detta... men i ett vinstdrivande företag som ägs av stat och kommun så är detta en fråga om pengar, vill de ambulans/brand stationerna betala denna kostnad?

Allt går såklart att lösa, men vad ska man då ta bort? Bår? LP12? Vidareutbildning?
Senast redigerad av 1 SOS112, redigerad totalt 23 gånger.

Lipton

Re: Ligger mycket i det du säger

Inlägg av Lipton » 20/4 2006 9:43

SOS112 skrev:
Lipton skrev:...jag tänker inte acceptera att denna lösning inte ät teknisk genomförbar eftersom senaste gången jag konsulterade almenackan så visade den 2006. :wink:
Ja du Lipton, ute i den stora världen där det finns kompetent personal med visioner där finns det få(inga) tekniska hinder för detta... men i ett vinstdrivande företag som ägs av stat och kommun så är detta en fråga om pengar, vill de ambulans/brand stationerna betala denna kostnad?

Allt går såklart att lösa, men vad ska man då ta bort? Bår? LP12? Vidareutbildning?

//PA
Så du menar att det blir dyrt att låta ett gammalt system co-existera med ett nytt man installerar och det därför inte är genomförbart? Kan ju inte skilja för mottagaren och då måste ju sändaren också vara samma, men vad vet jag... 8)

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 20/4 2006 10:12

För e så här enkel grej tycker jag man ska välja det billigaste allternativet!

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 20/4 2006 23:59

Talsyntesen ger en iallafall många skratt. :lol: (nollsjuhundratremiljonersexhundratrettiotusensjuhundraåttioåtta) eller

Prio ett Bröstsmärtor BSM enh Storg tjugotre STAAAN. :lol:

Sajbermange

Inlägg av Sajbermange » 10/1 2007 17:00

Själv tycker jag digital utlarming är suveränt! Som SOS-operatör kan jag sitta med ett 112-samtal och samtidigt plocka ner automatiska brandlarm eller larma en ambulans.
Sen är tidsvinsten rätt stor oxå, och större blir den om man räknar in förlarm. (gäller räddningstjänsten)

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 10/1 2007 21:15

SOS tävlar i vilka som har snabbaste svarstiderna/larmtiderna. Larmen blir ibland otroligt dåliga av det. Exempel från idag: Prio 1 - Högenergitrauma. Inget mer sas på larmet!!!

Vad var det som hänt? Skulle det åka flera bilar? Skulle det dras förstärkningslarm? Och vart skulle vi åka????

Sajbermange

Inlägg av Sajbermange » 10/1 2007 22:48

Om du verkligen tror att det är en intern tävling så är du otroligt fel på det...
Det är väl bättre att du blir larmad ngr minuter tidigare och att du på väg till platsen får resterande uppgifter, än att man väntar med att larma tills intervjun är klar.
Eller...??

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 11/1 2007 0:02

Sajbermange, det kan väl vara fiffigt att veta åt vilket håll man ska köra när man åker från ambulansstationen..... :?

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 11/1 2007 7:27

Var i Ludvika igår och hörde när det gick ett stort larm via talsyntes.
Gick ju inte att höra vad datorn sade! Det lät för taskig!
De stackars brandhinkarna hörde heller inte utan var tvungna att dubbelkolla allting.
Skall det larmas på detta sätt så måste man ju kunna höra vad datorn säger ju.
Driftledare, Huvudinstruktör, Instr HLR S-HLR, Kvm, Personskyddsvakt, MIC

Sajbermange

Inlägg av Sajbermange » 11/1 2007 11:17

Akuten skrev:Sajbermange, det kan väl vara fiffigt att veta åt vilket håll man ska köra när man åker från ambulansstationen..... :?
Nu tänker jag inte försvara enskilda händelser, men i ledet där man försöker korta utlarmingstiderna så har man kanske valt att larma ambulans eftersom man redan bedömt läget som ett larm. Det är ju bara att kalla upp när man sitter i bilen och är helt klara att åka.

Det blir mer och mer krav från huvudmän och kommuner om att korta utlarmingstiderna. Det är detta man försöker efterleva och visst kan det ske fel.
Sen är det ju ett ambulansproblem med vissa besättningar som tar 3-4 minuter på sig att kvittera larm på. (även dagtid)

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 11/1 2007 16:11

Jag håller helt med om att det är bra att man försöker korta utlarmningstiderna så mycket som möjligt. Jag kunde bara inte låta bli att retas lite. :wink:

Skriv svar