Skottskada

Här diskuteras allt som rör forskning inom prehospital akutsjukvård

Moderator: prehospital

Malin

Skottskada

Inlägg av Malin » 10/3 2006 16:32

Hej!

Jag och min studiekamrat ska göra en uppgift om skottskador men vi har svårt att hitta information om dessa. Vi behöver dels handlänggning, behandling och komplikationer om dessa. Finns det någon här inne som har tips på vart vi kan hitta denna information?

/Malin och Therese

Lipton

Re: Skottskada

Inlägg av Lipton » 10/3 2006 17:03

Malin skrev:Hej!

Jag och min studiekamrat ska göra en uppgift om skottskador men vi har svårt att hitta information om dessa. Vi behöver dels handlänggning, behandling och komplikationer om dessa. Finns det någon här inne som har tips på vart vi kan hitta denna information?

/Malin och Therese
FSC känns som ett rimligt tips där denna kunskap finns samlad.

Får man fråga vad det är för utbildning ni läser där man får göra såna uppgifter? Känns som det inte riktigt kan vara SSK. Mina lärare skulle i alla fall få hicka om jag ville göra ett arbete om "Omvårdnad vid penetrerande våld." :wink:

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: Skottskada

Inlägg av AMBASS » 10/3 2006 22:49

Malin skrev:Hej!

Jag och min studiekamrat ska göra en uppgift om skottskador men vi har svårt att hitta information om dessa. Vi behöver dels handlänggning, behandling och komplikationer om dessa. Finns det någon här inne som har tips på vart vi kan hitta denna information?

/Malin och Therese
Hej, eller Goder afton!

Har ni tillgång till ett universitetsbiblotek i er närhet? Isf skall ni söka efter sjukvård i krig och akutsjukvård där dessa skador behandlas mycket väl. Ni skulle också kunna ringa till Försvarsmaktens sjukvårdscentrum (sök via webben) och där skulle någon förnuftig instruktör kunna hjälpa er.

//LYCKA TILL
Blood Will Tell

Lipton

Re: Skottskada

Inlägg av Lipton » 10/3 2006 23:47

AMBASS: Eller så kan man klicka på länken som jag la in i mitt förra meddelande så slipper man söka via webben... :?

Malin

Re: Skottskada

Inlägg av Malin » 11/3 2006 13:48

Lipton skrev:
Malin skrev:Hej!

Jag och min studiekamrat ska göra en uppgift om skottskador men vi har svårt att hitta information om dessa. Vi behöver dels handlänggning, behandling och komplikationer om dessa. Finns det någon här inne som har tips på vart vi kan hitta denna information?

/Malin och Therese
FSC känns som ett rimligt tips där denna kunskap finns samlad.

Får man fråga vad det är för utbildning ni läser där man får göra såna uppgifter? Känns som det inte riktigt kan vara SSK. Mina lärare skulle i alla fall få hicka om jag ville göra ett arbete om "Omvårdnad vid penetrerande våld." :wink:
Tack för tipset! Tyvärr har jag redan sökt där och inte fått fram något... Så antingen är jag helt blind eller så finns det inget där.

Hehe, jodu, nog är det SSK vi läser alltid :lol: Vi läser en valbar kurs i akutsjukvård där vi ska skriva om två av fem sår: skottsår, bitsår, krossår, sticksår och skärsår. De'ru :wink:

Malin

Re: Skottskada

Inlägg av Malin » 11/3 2006 13:58

AMBASS skrev:
Malin skrev:Hej!

Jag och min studiekamrat ska göra en uppgift om skottskador men vi har svårt att hitta information om dessa. Vi behöver dels handlänggning, behandling och komplikationer om dessa. Finns det någon här inne som har tips på vart vi kan hitta denna information?

/Malin och Therese
Hej, eller Goder afton!

Har ni tillgång till ett universitetsbiblotek i er närhet? Isf skall ni söka efter sjukvård i krig och akutsjukvård där dessa skador behandlas mycket väl. Ni skulle också kunna ringa till Försvarsmaktens sjukvårdscentrum (sök via webben) och där skulle någon förnuftig instruktör kunna hjälpa er.

//LYCKA TILL
Hej!

Nja, universitetbibliotek är nog att ta i...Men ett vanligt bibliotek har vi :) Har redan sökt där, men de böcker jag hittade var lite för gamla. Men det är ju bättre än ingenting!

Mm, får nog ta och ringa dit. Har redan varit i kontakt med en sjukvårdsinstruktör jag hade när jag gjorde lumpen och hon har skickat ner några kompendier åt mig. Tyvärr står det varken titel eller författare på dem så att de är lite svåra att få ha med :(

Tack för hjälpen!

AuF

Inlägg av AuF » 11/3 2006 19:26

Tjenare Malin

Får man fråga vart du läser ? Låter intressant men en valbarkurs i akutsjukvård. Hur många poäng är den på ?

Hälsningar

KB
Linköpings Uni. T5

rubberduck

Skott- och splitterskador

Inlägg av rubberduck » 12/3 2006 19:06



Hej...skott- och splitterskador...Visste ni att:
- 90% av alla penentrerande skador i stridsmiljö är splitter (inte projektiler från eldhandvapen)....
- 50% av alla skador är lokaliserade till extremiteterna....
- Projektilen från en Ak4 (Hemvärnets och värdetransportrånarnas favoritvapen) avlämnar lika mycket energi vid träff i vävnad som ett järnspett (på 10kg) i 100km/h....aj, aj....

Lite litteraturtips (kurslitteratur för våra militära sjukvårdare)
- Katastrofmedicin (Sten Lennqvist, 2002) ISBN47-04856-5)
- Krigskirurgiska behandlingsprinciper (BERMED) SoS rapport 1994: ???

Lycka till! Rubberduck (Mil. sjukvårdsinstruktör)

Malin

Inlägg av Malin » 20/3 2006 15:47

AuF skrev:Tjenare Malin

Får man fråga vart du läser ? Låter intressant men en valbarkurs i akutsjukvård. Hur många poäng är den på ?

Hälsningar

KB
Linköpings Uni. T5
Klart du får fråga det :wink:

Jag läser i Falun. Vi har så att man i T6 får välja om man ska skriva c-uppsats, läsa 2 valbara 5p kurser (med/kir, palliativ vård, psyk, geriatrik, akutsjukvård) eller skriva uppsats och läsa en kurs utöver det.

Mm, den är riktigt intressant :) Fast den är bara på 5p och den tiden ägnas mest åt praktik. Men jag har lärt mig otroligt mycket på de 3 veckorna hittills :)

/Malin

Malin

Re: Skott- och splitterskador

Inlägg av Malin » 20/3 2006 15:50

rubberduck skrev:
Hej...skott- och splitterskador...Visste ni att:
- 90% av alla penentrerande skador i stridsmiljö är splitter (inte projektiler från eldhandvapen)....
- 50% av alla skador är lokaliserade till extremiteterna....
- Projektilen från en Ak4 (Hemvärnets och värdetransportrånarnas favoritvapen) avlämnar lika mycket energi vid träff i vävnad som ett järnspett (på 10kg) i 100km/h....aj, aj....

Lite litteraturtips (kurslitteratur för våra militära sjukvårdare)
- Katastrofmedicin (Sten Lennqvist, 2002) ISBN47-04856-5)
- Krigskirurgiska behandlingsprinciper (BERMED) SoS rapport 1994: ???

Lycka till! Rubberduck (Mil. sjukvårdsinstruktör)
Jepp, det visste vi :P Nästan iaf...Har man gjort lumpen som sjukvårdare så.... :)

Tack för litteraturtippset. Katastrofmedicinboken har vi redan kikat i och behandlingsprinciperna hittade vi inte på bibblan. De fanns men de låg inte där de skulle...

/Malin

Lipton

Inlägg av Lipton » 24/3 2006 19:05

Malin skrev:Jag läser i Falun. Vi har så att man i T6 får välja om man ska skriva c-uppsats, läsa 2 valbara 5p kurser (med/kir, palliativ vård, psyk, geriatrik, akutsjukvård) eller skriva uppsats och läsa en kurs utöver det.
Innebär detta att ni kan välja bort C-uppsatsen och ägna tio veckor åt något ni faktiskt har användning av i er framtida yrkesroll och sedan ändå få ut en legitimation? Är ju nästan så detta hade vart värt att veckopendla för... :wink:

Malin

Inlägg av Malin » 25/3 2006 16:44

Lipton skrev:
Malin skrev:Jag läser i Falun. Vi har så att man i T6 får välja om man ska skriva c-uppsats, läsa 2 valbara 5p kurser (med/kir, palliativ vård, psyk, geriatrik, akutsjukvård) eller skriva uppsats och läsa en kurs utöver det.
Innebär detta att ni kan välja bort C-uppsatsen och ägna tio veckor åt något ni faktiskt har användning av i er framtida yrkesroll och sedan ändå få ut en legitimation? Är ju nästan så detta hade vart värt att veckopendla för... :wink:
Jepp, det är precis vad det innebär :) Fast c-uppsatsen kommer ju att behövas om man vill läsa vidare så jag har valt att göra som sista alternativet. Jag skrev större delen av uppsatsen under 5 v och valde akutsjukvård 5p

Anonymous

Skottskador

Inlägg av Anonymous » 28/4 2006 14:13

Ni kanske är klara med ert arbete? Men här är tipss på litteratur som stämmer mer överens med verkligheten än BERMED och Lennquist.

De Lorenzo, RA. (1997). Improving combat casualty care and field medicine: focus on military medic. Military Medicine, 162, 4:268-72.

Bellamy, RF. (1984). The causes of Death in Conventional Land Warfare: Implications for Combat Casualty Care Research. Military Medicine, 149, 2: 55-62.

Bellamy, RF., Maningas, PA., & Vayer, JS. (1986). Epidemiologi of trauma: Military Experience. Annals of Emergency Medicin, 15, 1384-1388.

Butler, FK., Hagman, J., & Butler, G. (1996). Tactical Combat Casualty Care in Special Operations. Military Medicine, 161 suppl:3, 1996.

Malin

Re: Skottskador

Inlägg av Malin » 28/4 2006 21:21

Jo, vi är klara med vårat arbete, men tack för tippsen :)

Wedda

Inlägg av Wedda » 28/4 2008 21:08

Hej! Låter lite ambitiöst med att studera skottskador, när man läser till syrra, i Sverige. Ungefär som att syrrastudenter i Kenya gör ett arbete om köldskador.

Skriv svar