Har tanken lockat dig?- "sätt dit kollegan"!!!

Här diskuteras allt som rör ETISKA frågeställningar samt ställningstagande för ambulanspersonal i olika lägen när det gäller på liv & död.

Moderator: ambus

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 30/4 2006 23:02

Lipton: Om SSK kör bilen, ambsjv "vårdar" och PT dör så kommer SSK att utredas av socialstyrelsen vid ev. anmälan. Därför att SSK har högsta medicinska kompetens och då är ansvarig för patienten, var SSK än sitter i bilen. Juridiskt sett.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 1/5 2006 10:47

Sjuksköterskan skrev:Lipton: Grejen är ju att sjuksköterskan åker på smällen... Legget kan ju ryka om socialstyrelsen anser att ett grovt misstag begåtts. Ambsjv. får max lite skäll av amb.överläkaren och dåligt samvete. Se bara på det aktuella fallet i Ludvika, Dalarna.
Detta är ännu ett skäl som väger för att ge ambulanssjukvårdare leg! Då är denna saken biff! //AMBASS
Blood Will Tell

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 1/5 2006 12:28

Lipton, jag tycker att det är ett konstfel att inte ta upp deffen och påbörja behandling på plats. Det tar alldeles för lång tid att gå tre trappor med bår, många minuter går till spillo. Med detta exempel vill jag ha sagt att man inte alla gånger är så kaxig och självsäker trots att det kan verka ganska självklart. Sjuksköterskan "lite skäll från ambulansöverläkaren" det var precis det blev av detta patientfall // Tomas
intubera mera !!

Lipton

Inlägg av Lipton » 2/5 2006 10:40

Tomas: Jag tog för givet att om deffen inte följt med upp har båren inte det heller. Handlar det då om en äldre kvinna på cirka 50 kilo så kan jag överväga ett brandmansgrepp och springa tre trappor med henne på ryggen. Om inte så ser jag inte någon anledning att inte påbörja behandling på plats

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 2/5 2006 11:12

Lipton, deffen följde inte med upp. Självklart så ska behanling påbörjas vid bevittnat hjärtstopp. Det självklara vore om en påbörjade HLR och den andre löper efter grejorna, allt annat får ses som fel. //Tomas
intubera mera !!

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 2/5 2006 21:49

Tomas, har detta hänt på riktigt? :shock:

Skriv svar