hjälp inför tenta

Här diskuteras allt som rör läkemedelsbehandling inom ambulanssjukvården

Moderator: ambus

Anonymous

hjälp inför tenta

Inlägg av Anonymous » 27/5 2006 15:02

Hej allesammans!

Jag pluggar till ssk och läser nu en kurs i farmakologi, undrar därför om någon kan hjälpa mig med två små frågor.

"En 61-årig man som har centralbröstsmärta som strålar mot halsen, EKG visar en ST-höjning."
Fråga: Efter kontakt med medicinjour får ambulanssköterskan ordination att ge tre läkemedel som angriper orsaken till det akuta tillståndet. Vilka läkemedel? (sedan skall man också beskriva verkningsmekanism men det löser jag själv)

Är jag helt ute å cyklar när jag tror det är ASA (trobyl), Fibrinolys (ex streptease) och sedan? Jag vet att man använder sig av PCI men detta är som sagt en farmakologikurs.

Sedan kommer i vilket fall en följdfråga:

På sjukhuset ges ett läkemedel som har för avsikt att minska ishemin i hjärtat. Ange preparatgrupp.

Borde det då inte vara exvis nitrat fast ges inte det prehospitalt?

Hoppas ni kan hjälpa mig med mina frågor!

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 27/5 2006 15:44

De preparat som används inom ambulanssjukvården vid bröstsmärtor/hjärtinfarkt är:

Oxygen (generella direktiv, dvs stående skriftlig läkarordination)
Acetylsalicylsyra (Paxodin/Magnecyl brus/Trombyl) (generella direktiv)
Nitroglycerin (Nitrolingual/Glytrin) (generella direktiv)
Morfin (generella direktiv)
Metoprolol (Seloken) (läkarordination i varje enskilt fall krävs inom vissa ambulansorganisationer, annars generella direktiv)

Vid trombolys
Heparin och Rapilysin eller Klexande och Metalys (krävs läkarordination i varje enskilt fall)

På sjukhuset kan man ge nitroglycerin intravenöst via sprutpump.

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 27/5 2006 17:49

Hej

Jag skulle nog svara ASA, Nitroglycerin och Metoprolol eftersom frågan var
Tossa skrev:läkemedel som angriper orsaken till det akuta tillståndet
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 27/5 2006 19:26

Svart på frågan är:
300mg Trombyl p.o
600mg Plavix (kan varjera mellan de olika landstingen.) p.o
40mg Klexane iv (100mg/ml.) Outspädd (0,4ml)

Så vida ej kontraindikationer så som magblödning (senaste 7dagarna), hjärnblödning (<1månad) känd överkänslighet mot ovanstående preparat.

Sedan ska patienten vidare till angio/PCI labb.

ang fråga två:
som tidigare talare sagt metoprolol. (seloken upp till 15mg iv)

inf nitroglycerin vid smärta, då smärta framkallar stress vilket ökar hjärtats behov av syre. glöm inte att hålla kolla på BT gäller för båda läkemedelen.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 27/5 2006 19:57

prehospital skrev:De preparat som används inom ambulanssjukvården vid bröstsmärtor/hjärtinfarkt är:

Oxygen (generella direktiv, dvs stående skriftlig läkarordination)
Acetylsalicylsyra (Paxodin/Magnecyl brus/Trombyl) (generella direktiv)
Nitroglycerin (Nitrolingual/Glytrin) (generella direktiv)
Morfin (generella direktiv)
Metoprolol (Seloken) (läkarordination i varje enskilt fall krävs inom vissa ambulansorganisationer, annars generella direktiv)

Vid trombolys
Heparin och Rapilysin eller Klexande och Metalys (krävs läkarordination i varje enskilt fall)

På sjukhuset kan man ge nitroglycerin intravenöst via sprutpump.
Bra svar av Prehospital! Plavix använder många ambulansorganisationer.

Ska man rangordna läkemedlen som jag tror att de efterfrågar så blir det.
1. Syrgas
2. Nitrolingual
3. Morfin

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 27/5 2006 19:58

Läs mer på webbplatsen internetmedicin.se: http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=1085

Enligt denna webbplats ges Plavix 300 mg endast till icke ST-höjningsinfarkt i det akuta skedet.

Jag har personligen ingen erfarenhet av Plavix då min ambulansorganisation inte använder detta läkemedel i nuläget.

Vissa landsting har även inf. ReoPro. Någon som kan berätta mer om indikation?

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 27/5 2006 21:49

Vi ger Plavix till de som ska få trombolys eller som ska direkt till PCI. Vi ger 450mg=6 tabletter.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 27/5 2006 22:12

Novisen väntar du verkligen med att ge

1. Syrgas
2. Nitrolingual
3. Morfin

tills efter du talat med en läkare? Själv skulle jag nog hunnit ge alla tre eller i alla fall syrgas och nitro innan jag talat med läkaren.

Ang plavix så brukar jag få hålla tungan rätt i mun och komma ihåg vart jag är för dagen. I ambulansen är ordinationen att ge 600mg, när jag är inne på huset är det 300mg.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 28/5 2006 9:49

Jenny skrev:Novisen väntar du verkligen med att ge

1. Syrgas
2. Nitrolingual
3. Morfin

tills efter du talat med en läkare? Själv skulle jag nog hunnit ge alla tre eller i alla fall syrgas och nitro innan jag talat med läkaren.

Ang plavix så brukar jag få hålla tungan rätt i mun och komma ihåg vart jag är för dagen. I ambulansen är ordinationen att ge 600mg, när jag är inne på huset är det 300mg.
Nej!

Det blir en tolkningsfråga. Vad har läraren tänkt. Jag tror att läraren är ute efter nitro, syrgas och morfin. Har patienten redan fått det borde det vara ASA, Metoprolol och trombolysmedel.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 28/5 2006 10:23

Vad lärare är ute efter är inte alltid lätt att veta. Under de senaste 2 åren har jag på HIA givit trombolys 2 gånger, i den ambulans jag arbetar finns inte ens möjlighet att ge trombolys. Detta pga av korta transportsträckor samt att PCI är första hands valet när det gäller behandling av ST-höjningar i det lansdtinget jag arbetar.

Men visst ASA, Metoprolol och trombolysmedel är inte fel om man inte har tillgång till PCI-labb inom rimlig tid.

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Re: hjälp inför tenta

Inlägg av Akuten » 28/5 2006 11:07

Tossa skrev: "En 61-årig man som har centralbröstsmärta som strålar mot halsen, EKG visar en ST-höjning."
Fråga: Efter kontakt med medicinjour får ambulanssköterskan ordination att ge tre läkemedel som angriper orsaken till det akuta tillståndet. Vilka läkemedel?
Det står: tre läkemedel som angriper orsaken till det akuta tillståndet.

Då kan man nog plocka bort morfin för det angriper inte orsaken.
Syrgas angriper väl inte heller orsaken.

Kan det vara Nitro, ASA och trombolys man är ute efter?????

Fast jag hoppas verkligen att denne man dessutom får morfin och syrgas - som smärtlindring!

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 28/5 2006 11:28

akuten:

vissa landsting smärtstillar med metoprolol nu för tiden..

Svårt för läraren att motivera sin fråga om det är personer från fler landsting som ska skriva tentan

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 28/5 2006 12:44

Inte helt lätt fråga! Frågan är hur mycket kunskap läraren har om ambulanssjukvårdens behandlingsriktlinjer (som dessutom varierar från landsting till landsting...)? :roll:

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 28/5 2006 13:10

Niklas, vi ger också metoprolol till våra patienter som har bröstsmärtor - och i synnerhet om de samtidigt har en takykardi.
Jag hakade mer upp mig på det där med att behandla orsaken till ST-höjningen.

Swedman

Inlägg av Swedman » 28/5 2006 17:43

Hej Tossa

Basal vård som ssk även efter stående ordination administrerar borde bli

1.syrgas
2.Nitro
3. Morfin

inhospitalt tror jag trombyl är det man frågar efter.

Kan inte tänka mig att vågar sig på sökandets efter svar på någon mer oklar nivå

Skriv svar