Blodtryck

Här diskuteras allt som rör den medicintekniska utrustningen.

Moderator: ambus

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 17/8 2006 23:33

Hände mig förra månaden. Förlorat ca 2-2.5liter blod, inga radialispulsar, ingen saturation gick att få och extremt dålig perifer cirkulation. BT 150/75. Samma person hade dessutom lika bilaterala andningsljud trots stor pneumotorax med överskjutning av mediastinum.

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 18/8 2006 5:47

Det läskiga är att detta fortfarande lärs ut inom vissa kretsar, och att det fortfarande används i större utsträckning. Har en vän som är AT-läkare som berättade att detta lärdes ut för bara 2-3 år sedan när hon gick sin grundutbildning.

Lipton

Inlägg av Lipton » 21/8 2006 20:12

zAjben skrev:Det läskiga är att detta fortfarande lärs ut inom vissa kretsar, och att det fortfarande används i större utsträckning. Har en vän som är AT-läkare som berättade att detta lärdes ut för bara 2-3 år sedan när hon gick sin grundutbildning.
Jag lärde mig det åter igen för ungefär 7 månader sedan. Jag ser inte problemet med att lära ut möjligheten till snabb diagnostik via radialispuls. En pat. med en frekvens på 145 där radialispulsen är trådfin och knappt kännbar är ju i ett sämre skick än en med en fyllig stadig puls varje sekund. Huvudsaken är ju att man inte bildar en uppfattning om patienten baserad på ett enda kliniskt fynd.
Det är ju ungefär som att påbörja HLR på en vaken patient bara för att EKGt visar att patientens hjärta slutat slå. Då kanske man istället borde börja leta efter den sladd som lossnat...

AuF

Inlägg av AuF » 21/8 2006 21:11

Sedan kan man ju alltid undra hur lång tid det tar att ta en korrekt BT ? =)

20-30 sek. sedan har du ju de...

Kanske inte skall fokusera så hårt på 70 80 90 osv, precis som många innan mig är inne på, utan det är väl snarare kvaliteen på pulsen som ger den viktiga informationen. Sedan tas väl alltid ett RIKTIGT BT innan man inleder en behandling som tex har kontraindikation på stystoliskt tryck under 90 ?

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 21/8 2006 21:26

Lipton skrev:Jag lärde mig det åter igen för ungefär 7 månader sedan. Jag ser inte problemet med att lära ut möjligheten till snabb diagnostik via radialispuls. En pat. med en frekvens på 145 där radialispulsen är trådfin och knappt kännbar är ju i ett sämre skick än en med en fyllig stadig puls varje sekund. Huvudsaken är ju att man inte bildar en uppfattning om patienten baserad på ett enda kliniskt fynd.
Det är ju ungefär som att påbörja HLR på en vaken patient bara för att EKGt visar att patientens hjärta slutat slå. Då kanske man istället borde börja leta efter den sladd som lossnat...
Nejdå, givetvis ska man inte förkasta fyndet, men problemet som jag ser det är att man lärt ut att det _är_ över en viss nivå enbart för att palpabel puls finnes på en viss plats. Sedan att lära ut just att palpera pulsen och använda detta för att bilda sig en uppfattning om patientens tillstånd är ingenting konstigt. Jag hoppas du förstår vad jag menar, min vännina hade blivit lärd att var pulsen palpabel så _är_ pulsen över en viss nivå, vilket är helt fel.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 21/8 2006 23:31

zAjben skrev: Sedan att lära ut just att palpera pulsen och använda detta för att bilda sig en uppfattning om patientens tillstånd är ingenting konstigt. Jag hoppas du förstår vad jag menar, min vännina hade blivit lärd att var pulsen palpabel så _är_ pulsen över en viss nivå, vilket är helt fel.
Om pulsen är palpabel och känns kraftigt så säger det ganska mycket om patienten. Om radialispulsar inte går att palpera säger det inget mera än att man kan misstänka att patienten har lågt blodtryck. Att det alltid skulle stämma med verkligheten är långt ifrån en sanning. Stora runda, starka män med underarmar som mina lår är ofta omöjliga att känna eller hitta radialispulsar på trots normalt blodtryck. Personer med artärer som går "djupt" är också svårt att känna på. Jag brukar gissa vilket blodtryck patienten har efter att ha kännt radialispulsar och förhållandevis ofta har man gissat ganska grovt fel.

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 22/8 2006 0:02

Novisen skrev:Jag brukar gissa vilket blodtryck patienten har efter att ha kännt radialispulsar och förhållandevis ofta har man gissat ganska grovt fel.
Precis, och därför är det väl fel att lära ut att detta kan göras? Ni får väldigt gärna rätta mig om jag har fel, det är möjligt att jag tagit mig vatten över huvudet.

Lipton

Inlägg av Lipton » 22/8 2006 21:52

zAjben: Jag anser inte att det är fel att lära ut ett bra sätt att snabbt kunna bilda sig en uppfattning om patienten när det dessutom bara binder upp två fingrar på vårdaren och ger möjlighet att göra mycket annat under tiden.
Inte ens att låta en patient med bröstsmärta och stark palpabel radialispuls få lite nitrospray är att kalla FEL, men man får nog fundera över varför det skulle göras.
Att däremot påbörja chockterapi på en patient bara för att den saknar radialispuls är kanske däremot ett något tveksamt tillvägagångssätt. Speciellt om den har handleder som Novisens lår... :lol:

Jag skulle personligen dra mig för att använda det som något annat än ett hjälpmedel för att sålla och sortera på en större skadeplats.

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 10/10 2006 18:22

Tänkte bara dra upp det här igen, då jag läste lite på Internetmedicin. En överläkare på Karolinska som skriver just att när radialispuls palperas är systoliskt ca 90 mm Hg, femoralis ca 70 mm Hg och palperas enbart carotis bedöms systoliska trycket vara ca 50-60 mm Hg. Kommentarer?

http://www.internetmedicin.se/dyn_main. ... n=Anestesi

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 10/10 2006 18:42

Har patienten radialis pulsar och inte pratar i nattmössan så är trycket tillräckligt bra, har patienten inga radiuspulsar och pratar i nattmössan alternativt pratar inte
alls mindre bra." Diffdiagnos" stressad ambulanspersonal = har svårt att känna pulsar :wink: // Tomas
intubera mera !!

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 10/10 2006 22:17

Tomas skrev:Har patienten radialis pulsar och inte pratar i nattmössan så är trycket tillräckligt bra, har patienten inga radiuspulsar och pratar i nattmössan alternativt pratar inte
alls mindre bra." Diffdiagnos" stressad ambulanspersonal = har svårt att känna pulsar :wink: // Tomas
Carotispuls brukar man alltid kunna känna lätt om man bara tar sig de sekunder man behöver. Känner man trots detta ingen puls kan man nog utgå från diagnosen "mindre bra". :wink:

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 10/10 2006 23:26

Det jag tänkte var mest bara att en överläkarare på traumaenheten på KS åter igen berättar vad jag tror att vi kom fram till var felaktigt? :P

AuF

Inlägg av AuF » 11/10 2006 0:20

"gamla hundar..." 8) Skämå sido. 90/70/60 tar även "innan bakjouren kommer", pub 2005, upp som referenser.

SSK Stud.

Inlägg av SSK Stud. » 14/10 2006 1:56

hade en patient på min praktikplats nu som hade ett tryck under 80 men ändå hade väldigt fina och tydliga radialis pulsar.

Bicgatepc02
Inlägg: 3
Blev medlem: 4/2 2013 12:02

Re: Blodtryck

Inlägg av Bicgatepc02 » 16/2 2013 6:45

Har själv upplevt problemet med att man använder sig av olika "skalor". Amb och akuten använde RLS, medan stroke avd använde GCS. Det viktiga är ju som sakt att man använder samma.










__________________________________________________________
china electronics best tablet pc china brands

Skriv svar