Akutbil - Läkarbil

Här diskuterar du olika ambulansfordon

Moderator: Wernvik

Anonymous

Akutbil - Läkarbil

Inlägg av Anonymous » 13/12 2005 22:47

Hej! Jag undrar om en Akutbil och en Läkarbil är samma sak? Har sett på TV3's blåljus. Där består akutbilen av en sjuksköterska och en Läkare? Sen på forumet har jag läst att det är 2 sköterskor? Vad är rätt?

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 14/12 2005 16:10

Det där är tydligen olika från landsting till landsting.
Här hos SLL så finns det akutbilar.
Bemannade med en Ambulanssjukvårdare samt en Narkosskjutsköterska.
Sedan finns det en helikopter med Narkosläkare. De har även tillgång till en sk"dimbil". Alltså en bil som de rycker ut med när det är för dålig sikt samt om något inträffar i deras närområde och det går snabbare att ta bilen.

AuF

Inlägg av AuF » 14/12 2005 21:44

Läkatbilar finns endast i Skåne..

Page

Inlägg av Page » 14/12 2005 22:59

Alltså finns det Akutbilar med både en Narkossjuksköterska och Läkare. ok:)

AuF

Inlägg av AuF » 14/12 2005 23:35

I en läkarbil, åker en läkare och en amb, sjv.

I en akutbil åker oftast en en narkossköt. och en amb.sjv

8)

johnjohn
Inlägg: 122
Blev medlem: 22/1 2006 16:18

Inlägg av johnjohn » 24/8 2006 15:23

I Stockholm finns 2 st. akutbilar A995 som har station Sollentuna och A993 som har station Huddinge. I den sitter en NSK och Amb. sjv.

Jag anser f.ö. att den spelat ut sin roll när de nu finns ssk i varje ambulans.

Tompa31

Inlägg av Tompa31 » 24/8 2006 17:53

johnjohn skrev:I Stockholm finns 2 st. akutbilar A995 som har station Sollentuna och A993 som har station Huddinge. I den sitter en NSK och Amb. sjv.

Jag anser f.ö. att den spelat ut sin roll när de nu finns ssk i varje ambulans.
Kan vrekligen inte hålla med dig där.

NSK har kompetens som en grundutbildad ssk eller vubbad amb.syrra inte har. NSK är de enda syrror som får söva vad jag vet.

Mvh Tompa

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 24/8 2006 23:06

Tompa31 skrev:Kan vrekligen inte hålla med dig där.

NSK har kompetens som en grundutbildad ssk eller vubbad amb.syrra inte har. NSK är de enda syrror som får söva vad jag vet.

Mvh Tompa
Precis, man kan ju inte räkna med att anestesi-kompetensen finns i ambulanserna? Det är ju bra att spara i alla fall någon akutbil. Och nu finns det en på var sin sida av Stockholm, så varför inte.

Tompa31

Inlägg av Tompa31 » 24/8 2006 23:17

I dagsläget kan man inte räkna med att NSK finns i varje ambulans. NSK kanske inte alls kommer finnas i ambulansen i framtiden, beror ju lit epå om man fastställer en särskild vubb som gällande för ambulansen eller inte.

! Akutbil i norr och en i södra delen av länet tycker inte jag är overkill i alla fall. Om det bara fanns en akutbil var skulle den då finnas stationerad?? Och fundera lite över transportsträckorna vi skulle tala om i så fall. Tycker det verkar vara betydligt mindre effektivt både ekonomiskt, miljömässigt och för patientsäkerheten.

Mvh Tompa

AuF

Inlägg av AuF » 25/8 2006 0:57

Klart det inte är "overkill". Narkos kompetens skall finnas med hjälp av erfarna nsk! Läkarbilar är dock är j.vligt meningslöst så länge dem inte jobbar som överläkare i anestesi. Vad skall en tramatolog tillföra ambssk och nsk prehosp ?

Kjell_Ö

Inlägg av Kjell_Ö » 25/8 2006 7:40

AuF skrev:Läkatbilar finns endast i Skåne..
Hur funkar dessa? Är man bara i standby för att vara behjälpliga vid svårare fall, typ akutbilarna/helikopter, eller gör man andra läkaruppdrag under tiden, tex primärvårdsfall i hemmet?

Vilken typ av doktorer bemannas läkarbilen med?

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 25/8 2006 10:03

Kjell_Ö skrev:Hur funkar dessa? Är man bara i standby för att vara behjälpliga vid svårare fall, typ akutbilarna/helikopter, eller gör man andra läkaruppdrag under tiden, tex primärvårdsfall i hemmet?

Vilken typ av doktorer bemannas läkarbilen med?
Dessa är vad jag vet placerade på Akutmottagningarna där läkarna skall handhava patienter som de lätt kan "lämna" ifall larmet går. Enklare fall alltså. Hur väl detta fungerar i praktiken kan diskuteras. Inga hembesök eller dylikt görs med den nya organisationen.

Doktorerna är av blandade typer, det verkar som att man fyller den med vad som helst bara för att det ska sitta en doktor i bilen. Har hört om en del ST-doktorer och liknande som åkt med. Även någon kirurg.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 25/8 2006 10:16

tycker man det är overkill så har man aldrig vart i sthlm. Det är meningen att akutbilen snabbt ska kunna stötta upp. det är en omöjlighet om man tittar på sthlms geografi.. Mycket vatten och bilarna måste köra runt. Självklart ska man ha en akutbil på båda sidorna

manne

Inlägg av manne » 25/8 2006 15:14

Vad jag vet så går en ambulans lika fort som en "akutbil"
Akutbilarna tid är snart förbi.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 25/8 2006 15:41

manne skrev:Vad jag vet så går en ambulans lika fort som en "akutbil"
Akutbilarna tid är snart förbi.
Tjena!!! Glöm inte bort att det bara är i de tätbefolkade områdena som akutbilar bär sig. I övriga landet finns helikoptrar eller ett mer eller mindre fungerande system med förstärkningslarm. Självklart ska akutbilarna i Stockholm, OLA-ambulanserna i Göteborg och bilarna i Skåne finnas kvar och lika självklart är att dessa ska bemannas av personal med anestesikompetens och utbildning för att leda större olyckor/katastrofer. Personligen tycker jag att anestesisjuksköterskor borde utföra arbetet lika bra som anestesiologer. Kirurger eller andra specialiteer har ingen plats i prehospital verksamhet. Sen kommer akutbilarnas hjälp säkert att efterfrågas mindre i framtiden då kompetensen i ambulanserna förhoppningsvis höjs. Det innebär också att akutbilarna i högre utsträckning får åka på larm där deras kunskaper har betydelse istället för att åka på bröstsmärtor mm som ambulanspersonalen sköter utan inblandning från akutbilarna.

Skriv svar