Kräver astmaanfall ambulanshjälp?

Här diskuteras allt som rör den medicintekniska utrustningen.

Moderator: ambus

Sigge
Inlägg: 18
Blev medlem: 3/8 2006 16:02

Kräver astmaanfall ambulanshjälp?

Inlägg av Sigge » 25/8 2006 20:36

Har en fråga som jag länge har funderat över, och passar på att fråga er som har något vettigt svar. Det jag undrar är om astmaanfall kräver ambulanshjälp?

Av egen erfarenhet vet jag själv att alla astmaanfall ser olika ut och kan skilja sig åt från person till person. Men hur vet man att personen behöver akut hjälp? Jag har själv varit med om att mitt snabbverkande spray inte fungerat korrekt och hjälpt mej som det borde. Men har ändå klarat mej själv som tur är.

Jag tycker det är svårt att veta om personen som ligger med ett astmaanfall behöver akut hjälp eller om det lugnar sig självt. Finns det några tecken på när man bör kontakta proffisionell hjälp?

Lider själv av astma men har många runt omkring mej som har det oxå. Det är inte sällan inom idrotten som ett flertal kämpar för luft. Man vet ju inte om det blir bättre efter ett tag. Och om man kallar på ambulans så kanske det hinner lugna sej innan ni kommer, blir ni som ambulanspersonal irriterade då (alltså om det anses som en onödig utryckning)?

Det är så himla svårt att veta när det är allvar eller inte. Det är ju omöjligt att prata med den som kämpar för luft. Jag känner mej så hjälplös och passiv när jag inte vet vad jag ska göra, om jag ska göra nåt? Snälla hjälp; hur hjälper man en person med astmaanfall? Hur hanterar ni dem om ni kommer? När ska man kalla efter hjälp, om man nu ska det? Jag vill kunna hjälpa dem som behöver hjälp.

Någon vänlig själv som vill svara...?

Lipton

Re: Kräver astmaanfall ambulanshjälp?

Inlägg av Lipton » 26/8 2006 0:27

Den som blir irriterad av att behöva åka ut till en person som när man kommer fram har självläkt behöver nog kanske byta jobb. Detta är ju de bästa larm som finns i min mening. Att det sedan kan störa lite i en perfekt arbetsdag om man precis lagat mat när larmet kommer är ju något som kanske känns jobbigt, men det skall knappast gå ut över en patient som själv gjort jobbet åt en.

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Re: Kräver astmaanfall ambulanshjälp?

Inlägg av zAjben » 26/8 2006 2:42

Lipton skrev:Den som blir irriterad av att behöva åka ut till en person som när man kommer fram har självläkt behöver nog kanske byta jobb. Detta är ju de bästa larm som finns i min mening. Att det sedan kan störa lite i en perfekt arbetsdag om man precis lagat mat när larmet kommer är ju något som kanske känns jobbigt, men det skall knappast gå ut över en patient som själv gjort jobbet åt en.
Om jag någonsin blir akut sjuk så önskar jag att det är du som kommer tutandes!

Sigge
Inlägg: 18
Blev medlem: 3/8 2006 16:02

Inlägg av Sigge » 26/8 2006 18:05

Men hur vet man om personen behöver akut hjälp eller om det lugnar sej av sej självt? Några tecken man bör se efter?

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 27/8 2006 3:22

Jag har väldigt begränsad erfarnhet, och därför ber jag andra mer erfarna korrektera mig om jag har fel.. Men perfier cyanos (dvs. försämrad syresättning av yttre delar av kroppen, ex. läppar, nagelbäddar etc.) är ett tecken på försämrad syresättning av kroppen, och jag hade tagit detta som ett tecken på att ambulans med säkerhet hade behövts tillkallas. Även om besvären inte går tillbaka inom 10-15 minuter, om besvären förvärras eller om personen i fråga aldrig varit med om liknande besvär (nydebuterande)... Som sagt.. Lämnar rutan öppen till mer erfarna.. Talar endas utifrån min egen begränsade erfarenhet, och jag har endast varit med om detta ett fåtal gånger.

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 27/8 2006 9:54

Jag tror inte att jag har träffat på en astmapatient som har varit cyanotisk och då måste jag säga att jag har sett många dåliga astmapatienter. För 20 år sedan fick vi in ett flertal dåliga astmapatienter varje dag, dessa behandlades då med Teofyllamin 10 ml iv, Celeston/Betapred 4 mg iv och Bricanyl 0,25 mg sc. Efter 5 ml Teofyllamin brukade andningssvårigheterna börja lätta. "På den tiden" fick inte ambulanssjukvårdarna ge några läkemedel utan patienterna fick sin behandling på Akutmott.

Sedan blev det en revolusion när nya astmaläkemedel kom: Bricanyl turbohaler och Pulmicort trubohaler. (Jag tror att det var 1988-1989) Detta medförde att patienterna var välmedicinerade hemma, behövde mycket sällan komma för att de var dåliga och kom de så var det sällan att intravenös behandling behövdes utan de fick inhalera Ventoline och Atrovent i Aiolos, eller liknande. Så här har astmapatienterna sedan behandlats och det verkar fungera utmärkt. De har strategier hemma för hur de ska öka på sin medicinering om det t.ex. blir förkylda men om det inte räcker med den medicinering man har hemma ska man åka till sjukhus eller vårdcentral för behandling!

Men givetvis kan en astmapatient fortfarande bli riktigt dålig. Man kan ju reagera väldigt kraftig på något och då inte ha sina läkemedel tillgängliga. När patienten knappt orkar/inte orkar andas själv för att det är så tätt då måste man definitivt till sjukhus! (Ja, alltså - man bör väl komma lite innan det bli så tätt.)

Men kom ihåg att en astmapatient har svårt att andas ut. Har patienten svårt att andas in så är det inte astma!

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 27/8 2006 16:38

Håller med liåton att man blir förbannad över den attityden. Att man inte ska ringa på den typen av symtom.

Jag tycker att vi åker på på tok för många astmanfall. Jag tror att 97% av de körningarna kan ta sig in till sjukhus på annat sätt. Men, det är ingens fel.. SOS gör säkert rätt bedömning och pat. är orolig.

Astma är i svåra fall väldigt farligt och kan leda till döden.. AV den anledningen åker jag aldrig ut med tankar om att körningen är onödig. Sånt får man TÄNKA efteråt.

För att knyta an till frågan. Astma kräver ambulanssjukvård, men myycket mer sällan än vi åker å idag. Men jag åker hellre på 10 "bommar" än att någon pat. inte våhar ringa och dör i hemmet..

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 27/8 2006 18:56

Ska man dessutom uppröras över att körningar är onödiga får man inte göra annat.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 27/8 2006 20:07

Nu är du väl lite väl pessimistisk novisen? Så är jag inte van att se dig.

Menar du att de flesta körningar är onödiga?

Lipton

Inlägg av Lipton » 27/8 2006 22:03

Niklas o Novisen: Jag tycker ni verkar hamnat i någon trötthet båda två, ryck upp er nu. Sommaren är över, det blir mörkare, regnar hela tiden och snart kommer löven falla. Det finns väl inget att vara så bitter för? Eller kommer jag också bli sån? :lol:

zAjben: Jag är ju ingen expert, men jag tycker nog du fått ihop ett alldeles lämpligt svar.

Sigge: Jag tycker förutom det zAjben redan skrivit att man i de flesta fall kan tänka såhär: "Om jag är osäker så är det anledning nog att ringa 112".
För det första så är det alltid operatören som bedömer behovet av ambulans, inte du som ringer. För det andra så visst, om nu patientens anfall (astma eller vad det kan vara) har gått över när ambulansen kommer fram så är det ju som sagt var inget bekymmer. Dessutom så kan man ju då alltid tacka nej till transport och själv i så fall åka till sjukhus. Jag har någon gång upplevt att patienten tror sig vara tvingad att åka ambulans till sjukhus bara för att den kommit till platsen när den egentligen hellre skulle åka med en anhörig. Personalen tänker nog inte på det alternativet, men om patienten frågar så är det säkert inte något hinder.

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 27/8 2006 22:45

De flesta astmapatienter som kommer till akutmott kommer "för egen maskin", inte med ambulans.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 28/8 2006 7:52

visst akuten är det så. Men vi pratar ju om de få som åker ambulans:)

Lipton:

Jag är inte bitter.. Jag serr fram emot hösten igen så fort vintern kommer:). Nu ska det laddas batterier genom höst och vinter så att jag orkar jobba till sommaren:)

Lipton

Inlägg av Lipton » 28/8 2006 11:24

Niklas K: Ok, personligen så känner jag mig lite deprimerad. Det här är ju sista hösten som jag så att säga blir ledig från arbete och kan slappa mig igenom veckorna på skolbänken. Nästa höst kommer bli jobbig...

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 28/8 2006 16:40

Jag upprör mig inte över körningar. Jag anser att det är dessa körningar som gör att vi kan ha en överkapacitet i vården. Att lägga energi på att beklaga sig över Agda som ringer 03.30 och haft ont i magen i 3 månader leder inte någon vart. Dessa körningar kommer alltid att finnas. Och jag menar absolut inte att alla körningar är onödiga.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 28/8 2006 17:17

Jag anser att agdastyrningarna klockan 3 på natten är ett fall för färdtjänst på dagtid. Men jag surar inte över det utan tar körningen. Det jag blir sur på är när sedan SOS gnäller att vi inte kan ta en prio1 tillräckligt föort. Det är ju de som gjort prioriteringen att agda behöver en transport med LM mitt i natten..

Nej! Jag är för en utökad bårtaxi så att vi kan frisätta ambulanser till det de är till för. Att ta sjuka patienter.

Problem idag är att det inte finns något mellanting mellan vårdcenral och ambulans. Jag tror att många samtal lyder så här

"Agda"; Jag har så ont i magen sedan ett halv år (kl. 02.58 en fredag)
SOS tänker "VC stängd på helgen"; OK, du får en ambulans och sedan skickar oss på en prio 4 för att tant agda inte ska bli arg.
Jag förstår båda parter i denna fråga men varför två yterligheter? Ge henne en färdtjänst planerad till 8.00 på morgonen till en närakut som har tid inbokad för henne..
Nu kan vi prata välfärd?

Skriv svar