Utrustning

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

stones
Inlägg: 26
Blev medlem: 15/1 2007 9:57
Ort: Västerbotten

Utrustning

Inlägg av stones » 15/1 2007 17:04

Hur ser det ut i vårat avlånga land när det gäller utrustning som man behöver för att genomföra jobbet?

Betalar man själv för skor, eget stetoskop m.m t.ex?

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 15/1 2007 22:04

Inneskor får du nog pröjsa själv. Men arbetskläder och arbetsutrustning ska arbetsgivaren stå för. Såvida du inte tycker att det känns fräschare med ett eget stetoscop... :roll:

GoldenHour

Inlägg av GoldenHour » 16/1 2007 9:15

Vi får allting utom inneskor....
*kallsonger
*strumpor
*långkallsonger
*mössor
*keppsar
*vantar
*Och den vanliga alldagliga utstyrseln....

Medicinskteknisk-utrustning finns i bilarna och är onödig att själv införskaffa. Kan tycka att bältesutrustningen kan vara okej att ha egen(lampa,sax, etc) och kanske ett stetoskop.

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 16/1 2007 10:53

Håller med. Skulle kanske inte köpa ett stetoscop av skrytskäl, men dock av hygieniska skäl. Har fått elaka mikrober i öronen en gång när jag använde orena öronproppar. Svampinf. på trumhinnan= olidlig smärta + totalt döv i tre veckor. Inte skoj.

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 16/1 2007 14:10

Vi får 2 par byxor,

3 t-shirtar
2 pikétröjor,
1 långärmad tröja
1 par överdragsbyxor
1 sommarjacka/väst
1 vinterjacka. (Falck tycker det är för mycket pengar att lägga ut ca 500 per jacka extra för att få den i gore tex) De vi har nu är som en disksvamp. Likadant med byxorna som finns i en lite dyrare version som är av betydligt högre kvalitet, ja det gäller alla våra plagg. de fäller färgen, de har dålig passform, stora färgskillnader redan från fabriken mm...
Vi får ett par skor och då är det bara vissa utvalda man kan välja mellan, som de har rabatt på.

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 18/1 2007 10:36

Vi får väl ett par skor och ett par vinterkängor på Falck? Det fick jag i alla fall.

Mössa däremot hade jag nog velat ha en. Kan ju inte direkt åka omkring i min inkaindianmössa på larmen... :D
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

agentanka
Inlägg: 91
Blev medlem: 21/9 2005 11:21

Inlägg av agentanka » 18/1 2007 14:48

Glock 18C skrev:Vi får väl ett par skor och ett par vinterkängor på Falck? Det fick jag i alla fall.

Mössa däremot hade jag nog velat ha en. Kan ju inte direkt åka omkring i min inkaindianmössa på larmen... :D
Köp en svart thinsulate mössa... Billig, snygg o varm... =)
Så finns att köpa matchande fingervantar :)

laban333
Inlägg: 105
Blev medlem: 4/12 2006 6:07

Inlägg av laban333 » 19/1 2007 3:36

aceofspades skrev:Håller med. Skulle kanske inte köpa ett stetoscop av skrytskäl, men dock av hygieniska skäl. Har fått elaka mikrober i öronen en gång när jag använde orena öronproppar. Svampinf. på trumhinnan= olidlig smärta + totalt döv i tre veckor. Inte skoj.
Eget stetoskop? Tillåt mej gapskratta. Nu skojar ni väl ändå???? Finns inget som heter rengöra? Gud så fjantigt....
IVA/NEO SSK

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 19/1 2007 12:47

Jag ser inte det roliga... Att ha ett eget stetoskop är väl inte fel! Jag har ett själv precis som de flesta andra där jag jobbar. De stetoskopen som finns i bilarna är nog köpta i en leksaksaffär.

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 19/1 2007 17:40

laban333 skrev: Eget stetoskop? Tillåt mej gapskratta. Nu skojar ni väl ändå???? Finns inget som heter rengöra? Gud så fjantigt....
Lånar du kalsonger också av de som rengör sina?
Dessutom är kvaliteten inte alltid den bästa när landstinget betalar
notan...

larsev
Inlägg: 105
Blev medlem: 20/6 2005 2:14
Ort: Göteborg

Inlägg av larsev » 19/1 2007 19:43

laban333 skrev:
aceofspades skrev:Håller med. Skulle kanske inte köpa ett stetoscop av skrytskäl, men dock av hygieniska skäl. Har fått elaka mikrober i öronen en gång när jag använde orena öronproppar. Svampinf. på trumhinnan= olidlig smärta + totalt döv i tre veckor. Inte skoj.
Eget stetoskop? Tillåt mej gapskratta. Nu skojar ni väl ändå???? Finns inget som heter rengöra? Gud så fjantigt....
Stetoskop är väl ändå också individer. Det finns inte två stetoskop som är exakt likadana med avseende på ljudåtergivning etc.
Så det bästa är om man har ett eget stetoskop som man är säker på hur det funkar och följdaktligen kan utesluta variationerna mellan olika individer :wink:

laban333
Inlägg: 105
Blev medlem: 4/12 2006 6:07

Inlägg av laban333 » 20/1 2007 10:43

aceofspades skrev:
laban333 skrev: Eget stetoskop? Tillåt mej gapskratta. Nu skojar ni väl ändå???? Finns inget som heter rengöra? Gud så fjantigt....
Lånar du kalsonger också av de som rengör sina?
Dessutom är kvaliteten inte alltid den bästa när landstinget betalar
notan...
Nu e du ändå ute o cyklar=9 HAHAHAHAHAHA
Köp du ditt stetoskop.
IGEN:::GUD SÅ FJANTIGT!!!!
IVA/NEO SSK

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 20/1 2007 11:51

Varför inte en seriös och utvecklande diskussion? :roll:

Putte
Inlägg: 144
Blev medlem: 25/7 2004 19:30
Ort: Sweden

Inlägg av Putte » 20/1 2007 11:54

Laban333: Vad får du ut av att göra dig rolig övre andra? Kan du inte försöka hålla lite högre nivå?

Jag har eget stetoskop: Bra mycket bättre än det som arbetsgivaren tillhandahåller + att jag inte vill dela öronvax med alla som jobbar på ambulansen, tid finns långtifrån alltid till att rengöra det i en akutsituation.

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 20/1 2007 12:33

Håller med Putte! De stetoskop som finns på arbetsplatserna är näst intill värdelösa, även om man kan få varsitt eget där. HAr beställt ett från en hemsida som heter Anitas import för 300 kr och det är bra mycket bättre än de leksaker som finns i bilarna.
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

Skriv svar