Ambulanser kommer inte i tid

Här diskuteras allt som rör den medicintekniska utrustningen.

Moderator: ambus

Användarvisningsbild
kenlav
Inlägg: 62
Blev medlem: 27/8 2004 13:12
Ort: Stockholm
Kontakt:

Ambulanser kommer inte i tid

Inlägg av kenlav » 15/1 2007 15:24

Artikel i Aftonbladet 14/1


(Ambulanserna i Stockholms län är inte på plats inom den tid som politikerna lovat. En förklaring kan vara att det finns för få ambulanser, rapporterar SR Ekot. Landstinget har sagt att 99 procent av stockholmarna ska nås av en ambulans inom 20 minuter. Förra året nådde man bara 91 procent inom den tidsramen.)


Har hört att det finns dubbelt så många Ambulanser per innevånare i Göterborg... kan det vara så ??
Inte konstigt att vi har så hårt tryck på våra Ambulanser.. 15 - 16 resor per Ambulans/dygn i snitt på City och Södermalm (3 Dygnsbilar per station). Man får vara glad om man kan äta sin lunch i tid.

Hoppas nu den nya Landtingsledningen i Stockholm (Borgerlig) ser över tillgången på Ambulanser.
Vi skulle i hela länet behöva 2 dygnsbilar på vardagar och 4-5 på helgerna samt några dagbilar som det ser ut i dag. Eller man kanske kan lösa det hela med att se över tilldelningen av Ambulanser .. många resor som kan utföras på annat sätt än med en Ambulans.. fast då kanske fler personal får gå då det inte behövs så många Ambulanser... som att välja mellan pest eller kolera :?

SOS112
Inlägg: 102
Blev medlem: 12/3 2004 9:55
Ort: VGR

ambulanstäthet i göteborg

Inlägg av SOS112 » 17/1 2007 23:28

I Göteborg ser det ut enligt följande

11 "normala" bilar dygnet runt som kör allt o kan allt
3 OLA bilar (Narkossyster i Ford Van, kör prio 1 samt IVA trp + Ledning)
2 dagisar som oxå kör allt o kan allt
1 Vit/Rosa (bemannas av Räddningstjänsten efter 1730 + helger)

Det bor väl cirkus 700 000 individer i upptagningsområdet, så det är bara att räkna ut hur tätheten ser ut.. =)

Så ser det ut i dagsläget då Räddningstjänsten Storgöteborg driver verksamheten, dock har det precis varit upphandling, vilken ULFAB "vunnit". Dock har Räddningstjänsten valt att spendera skattemiljoner på att överklaga detta beslut så det dröjer innan någon får veta vad som händer framöver.

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 18/1 2007 10:32

Politiker är ju ett släkte för sig. De lovar alltid saker som de inte håller. Det är inget nytt...
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

Brosan
Inlägg: 51
Blev medlem: 3/6 2005 13:58

Inlägg av Brosan » 18/1 2007 16:23

Glock 18C skrev:Politiker är ju ett släkte för sig. De lovar alltid saker som de inte håller. Det är inget nytt...

Håller fullständigt med dig

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 26/1 2007 10:54

Problemet i sthlm ligger hos SOS. Akutambulaser ska inte köra tant agda mellan sjukhem och RTG. Man måste också börja prioritera hårdare (arbete har inletts då man efter kontroll av banden visar att personelen inte följer index utan ibalnd skickar bil av medömkan. det är inte acceptabelt). Kan vi börja prioritera rätt och öka transportambulanstätheten så klarar vi larmtiderna. Man blir förbannad när man missar en prio 1 200 meter bort för att man kör en transport, när man vet att patienten får vänta minst 15 minuter på en ny bil. Det är inte professionellt!

I takt med att nya ssk anställs tror jag att amb sjv kommer få sådana tjänster (kopplat till dagens entrepenörer) för att avlasta vubb ssk i akutambulanserna. Det är vad jag tror.

Cortex
Inlägg: 126
Blev medlem: 25/6 2006 13:23

Inlägg av Cortex » 26/1 2007 14:15

Dax att få snurr på en fungerande sjuktransportsenhet men som inte ligger hos ambulansverksamheten utan fungerar som en taxifirma fast med sjukvårdspersonal och sjukvårdsutrustning.

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 26/1 2007 15:16

Det finns fungerande transportbilar i SLL. Liggande Persontransport som politikerna har valt att nämna det som.
I nuläget är det ca 30 enheter som rullar dygnet om. Första bilarna går ut 06,30, och de sista 22,00.
Problemet är som tidigare har sagts med prioriteringen.

Fel fordon kör fel typer av transporter. Och det är inte bara beroende på SoS Alarm. Det största felet ligger hos avdelningar som inte vet hur man skall göra och de som uppenbarligen far med osanning när de beställer.
Sen de exemplen där det beställs en ambulans, en sjuktransportbil och en rullstolsbuss till en och samma patient. Och de som kommer först fram får ta.
Hur bra är det då?
Driftledare, Huvudinstruktör, Instr HLR S-HLR, Kvm, Personskyddsvakt, MIC

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 27/1 2007 8:27

Det är ju ett organisatoriskt systemfel.

Jag blir arg när jag hör folk säga "beställde en ambulans". Tror folk att det är en taxi för sjuka?.

laban333
Inlägg: 105
Blev medlem: 4/12 2006 6:07

Inlägg av laban333 » 28/1 2007 9:25

Niklas Karlsson skrev:Det är ju ett organisatoriskt systemfel.

Jag blir arg när jag hör folk säga "beställde en ambulans". Tror folk att det är en taxi för sjuka?.
Är det inte en taxi för sjuka? Ambulans är ett transportmedel i vilken icke-friska människor förflyttas. Varför skulle man inte kunna beställa en ambulans?Vad menar du med det? Ambulans beställer man ju ofta.
IVA/NEO SSK

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 28/1 2007 9:40

Jag menar att det är en medicinsk bedömning om en person ska ges möjlighet att åka ambulans. Det är inte en rättighet för vem som helst att lyfta luren och få en blåljustaxi till sjukhus. Vi ser det oftare och oftareatt personer som inte är sjuka "beställer" ambulans av olika orsaker..

laban333
Inlägg: 105
Blev medlem: 4/12 2006 6:07

Inlägg av laban333 » 28/1 2007 21:22

Niklas Karlsson skrev:Jag menar att det är en medicinsk bedömning om en person ska ges möjlighet att åka ambulans. Det är inte en rättighet för vem som helst att lyfta luren och få en blåljustaxi till sjukhus. Vi ser det oftare och oftareatt personer som inte är sjuka "beställer" ambulans av olika orsaker..
ok
IVA/NEO SSK

FrBe

Inlägg av FrBe » 13/2 2007 17:30

problemet är att det inte finns bestämt vad ett ambulansbehov egentligen är. Innan detta kommer, som då borde ligga på Stockholm Landstings och Beställarkontorets bord så kommer vi få fortsätta att transportera personer som egentligen inte är i behov av en ambulans...

Jag anser att stockholm landsting ska börja ta betalt för en "ambulansresa" liksom andra landsting redan gör.

Denna inkomst skulle komma finansiera att även ambulanssjukvården i stockholm får ta del av de nya väl utvecklade systemen som redan finns i drift, tex vad det gäller journalföring etc etc...

kire1111
Inlägg: 139
Blev medlem: 18/12 2007 13:42

tjo ho

Inlägg av kire1111 » 1/6 2008 20:41

tycker det är helt snett att akutambulanser åker runt på prio 3. 4 uppdrag
har man höjt kompitensen så ge dessa akut amb. uppdrag så kompitensen utnyttjas
ge filt syrgas hålla handen kan man göra utan 4 år på högskola
min menign.

Mer liggande bilar med syrgas och en skärpning från sos skulle avlasta stockholms akutambulanser idag och alla sjuka skulle inte behöva vänta på att akutamb ska köra in gammla agda till röntgen först

Trött på stockholms akutsjukvård

kire1111
Inlägg: 139
Blev medlem: 18/12 2007 13:42

g

Inlägg av kire1111 » 1/6 2008 20:47

En fråga. Tycker ni att ambulanserna används rätt idag ?
Är det tex försvarsbart att töma ett områda på en akutambulans för en transport? Ska en akutambulans änns ha prio 3-4 körningar ?. Och om ssk. gör bedömningen att pat. bör uppsöka sjukvård men inte möjligtvis akutsjukvård och det kommer inte göras nån vårdinsatts i ambulansen tar ni med pat. då och varför ? Lite nyfiken bara på hur ni andra tänker. Och hur ser ni på användningen av ambulans ska vem som hellst få åka bara för att man ringt tex hals ont förkyld 19 år gammal och lite feber i en tim?
hur tänker ni? Sen till sist står det nån stans skrivet vad en ambulans ska användas till. Tycker i dag att den används fel på många sätt. Eller har ni slutat bry er och bara lastar och åker.

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 2/6 2008 19:22

Ja det går ju alltid att tycka vad man vill, och jag håller med dig om att en mycket stor del av våra körningar skulle kunna utföras med taxi. I vissa fall finns det inte ens indikationer på varför patienten ens ska till sjukhus. Men som det ser ut så har vi ju ingen rätt att neka patienten att åka med. Vi måste helt enkelt lasta och åka, oavsett vad vi tycker. Tyvärr.

Skriv svar