Blodgaser, syrabas

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

laban333
Inlägg: 105
Blev medlem: 4/12 2006 6:07

Inlägg av laban333 » 3/2 2007 3:23

SSK Stud. skrev:att jag kan hitta information i böcker visste jag faktiskt tidigare, bra dock med boktipps då jag inte hitta nått om t.ex. hur bra ett kapillärt blodgas stämmer överens med det arteriella. Sen så förstår jag inte varför jag inte skulle kunna få nått svar i detta forum då det verkar finnas flera iva-ssk aktiva i detta forum. Ambulanssjukvård är ju också liksom intensivvård innom akutmedicinen så helt skillda världar är det ju inte.

Har dock frågat flera på avdelningen med varierande resultat fick dock en hyffsad bra genomgång av en av läkarna där nyss. Tydligen så får man kapillärt blodgaser som stämmer väldigt bra med de arteriella hos dessa små liv på neo-iva och man verkar också bara vara intresserad av PCO2. Tar man kapillära blodgaser på IVA-avdelningar på vuxna?
Sen med syrabas värden som pH och BE har jag fattat som de stämmer hyffsat vart man än tar dom, vilket jag också tror gäller för vuxna. nån som vet nått mer?
På neo är man inte bara intresserad av pCO2. Alla värden e intressanta. Du behöve rinte ha arteriell blodgas. Jag sade ju att du kommer bara få felaktiga svar här!!
IVA/NEO SSK

laban333
Inlägg: 105
Blev medlem: 4/12 2006 6:07

Inlägg av laban333 » 3/2 2007 3:24

Akuten skrev:Om man snabbt behöver få svar på venprover på en dålig patient så kan man - i samband med att man sätter nål - passa på att dra en venös blodgas. Då får man svar på bl.a. Natrium, Kalium, Hb, Blodsocker förutom att man får veta om patienten är "sur" (lågt pH) och har förhöjt laktat (mjölksyra). Om det däremot är syre och koldioxidvärdena man är mest intresserad av så måste man ta en arteriell blodgas.
Man måste inte ta!!
Man vet att V-pCO" är något högre än A-pCO2. Venöst duger gott!!
IVA/NEO SSK

laban333
Inlägg: 105
Blev medlem: 4/12 2006 6:07

Inlägg av laban333 » 3/2 2007 3:25

Säger det en gång till! Läs i en bok snälla. Du får så mycket "galna" svar här.
IVA/NEO SSK

SSK Stud.

Inlägg av SSK Stud. » 3/2 2007 13:02

laban333 skrev:På neo är man inte bara intresserad av pCO2. Alla värden e intressanta. Du behöve rinte ha arteriell blodgas. Jag sade ju att du kommer bara få felaktiga svar här!!

De jag menade var att man om man ser på blodgaserna(pO2 , pCO2) så verkar man bara vara intresserade av just pCO2. Vilket man tillsammans med saturationen i huvudsak styr respirationen. Sen andra syrabasvärden pH och BE är ju självklart mycket viktiga. Så har jag fattat det iaf.

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 3/2 2007 14:46

laban333 skrev:
Akuten skrev:Om man snabbt behöver få svar på venprover på en dålig patient så kan man - i samband med att man sätter nål - passa på att dra en venös blodgas. Då får man svar på bl.a. Natrium, Kalium, Hb, Blodsocker förutom att man får veta om patienten är "sur" (lågt pH) och har förhöjt laktat (mjölksyra). Om det däremot är syre och koldioxidvärdena man är mest intresserad av så måste man ta en arteriell blodgas.
Man måste inte ta!!
Man vet att V-pCO" är något högre än A-pCO2. Venöst duger gott!!
Jag tänkte främst på de KOL patienter som har tendens att retinera koldioxid när jag skrev att man behöver en arteriell blodgas. Kan ju vara bra att veta hur mycket syrgas man vågar ge dem sedan man har behandlat deras akutaste syrebehov. Annars finns det risk att du får många KOL patienter på IVA som blir svåra att få ur respiratorn...

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 3/2 2007 17:44

Akuten skrev:
laban333 skrev:
Akuten skrev:Om man snabbt behöver få svar på venprover på en dålig patient så kan man - i samband med att man sätter nål - passa på att dra en venös blodgas. Då får man svar på bl.a. Natrium, Kalium, Hb, Blodsocker förutom att man får veta om patienten är "sur" (lågt pH) och har förhöjt laktat (mjölksyra). Om det däremot är syre och koldioxidvärdena man är mest intresserad av så måste man ta en arteriell blodgas.
Man måste inte ta!!
Man vet att V-pCO" är något högre än A-pCO2. Venöst duger gott!!
Jag tänkte främst på de KOL patienter som har tendens att retinera koldioxid när jag skrev att man behöver en arteriell blodgas. Kan ju vara bra att veta hur mycket syrgas man vågar ge dem sedan man har behandlat deras akutaste syrebehov. Annars finns det risk att du får många KOL patienter på IVA som blir svåra att få ur respiratorn...
Håller med. KOL-patienter är "vana" att ligga lågt i saturation och det brukar inte vara något att hoppa högt över om de ligger runt spO2 90 på en halvliter syrgas. Hellre lite för lågt än att de börja retinera.

AEG
Inlägg: 29
Blev medlem: 10/10 2004 12:34

Inlägg av AEG » 3/2 2007 18:18

Syremättnad mellan 60-85% i akutskedet hos KOL-patienten och PCO2 8-11 är inte ovanligt och inte nått att hoppa högt för, en välinställd BIPAP med nån eller några liter syrgas är det enda rätta för utvädring och god syresättning.

Blodgas tar vi SSK direkt vid ankomst till AVA för att kunna se om det är en akut retention av PCO2 eller och den kommit smygande, samt för att ställa in lågflödesmätarna på rätt O2mängd samt på morgonen innan bortkopplandet av BIPAPen för finjustering till nästa natt.

CPAP används i allt mindre utsräckning.
Syremättnad, PO2, PCOS, pH, Stbik och BE är mest intressant för oss och iprincip det enda vi får ut av blodgaserna från kemlab.

Alltför ofta kommer KOLarna upp till avdelningen "välsederade" och PCO2-värden >10 men med "god" saturation efter att ha fått många liter O2 på mask i ambulansen även om det har blivit bättre på senare tid.

En av KOLarna jag hade idag hade följande a-blodgas.
pH 7,41, PO2 8,1 , PCO2 8,2 , BE 16, St.bik 34, syremättnad 89% med 0,75L O2. En fullt normal A-bg efter en längre tids retinerande i hemmet.

rayden
Inlägg: 120
Blev medlem: 2/11 2004 16:31

Inlägg av rayden » 3/2 2007 18:37

Men du laban, som verkar ha järnkoll på allt. kan inte du upplysa oss andra då? Varför inte rätta de som du anser fel? Har någon sakt att du är tvungen att ta artärgas? Finns sjukdomar som gör skillnader i Artärgas och venöst? Att svara läs i böckerna är en feg undanflykt, vi andra kanske vill lära oss sånt du redan kan, och ser detta forum som ett bra ställe för det!

laban333
Inlägg: 105
Blev medlem: 4/12 2006 6:07

Inlägg av laban333 » 4/2 2007 0:48

SSK Stud. skrev:
laban333 skrev:På neo är man inte bara intresserad av pCO2. Alla värden e intressanta. Du behöve rinte ha arteriell blodgas. Jag sade ju att du kommer bara få felaktiga svar här!!

De jag menade var att man om man ser på blodgaserna(pO2 , pCO2) så verkar man bara vara intresserade av just pCO2. Vilket man tillsammans med saturationen i huvudsak styr respirationen. Sen andra syrabasvärden pH och BE är ju självklart mycket viktiga. Så har jag fattat det iaf.
pO2 är mycket viktigt. Det är ju högt pO2 som ger retinopati hos prematurt födda. Alla värden är viktiga. Det man pratar mest om är ju pCO2, men alla värden är viktiga.
IVA/NEO SSK

laban333
Inlägg: 105
Blev medlem: 4/12 2006 6:07

Inlägg av laban333 » 4/2 2007 0:51

rayden skrev:Men du laban, som verkar ha järnkoll på allt. kan inte du upplysa oss andra då? Varför inte rätta de som du anser fel? Har någon sakt att du är tvungen att ta artärgas? Finns sjukdomar som gör skillnader i Artärgas och venöst? Att svara läs i böckerna är en feg undanflykt, vi andra kanske vill lära oss sånt du redan kan, och ser detta forum som ett bra ställe för det!
I böckerna torde du få rätt kunskap. Här i forumet är risken stor att du får fel kunskap då man ställer vissa frågor. Och jo: jag har järnkoll på blodgaser.
IVA/NEO SSK

Lipton

Inlägg av Lipton » 4/2 2007 11:04

Tycker tråden är väldigt rörig nu, handlar inte längre om bara neonatalvård utan om blodgaser på allt och alla... :roll:
AEG skrev:Alltför ofta kommer KOLarna upp till avdelningen "välsederade" och PCO2-värden >10 men med "god" saturation efter att ha fått många liter O2 på mask i ambulansen även om det har blivit bättre på senare tid.
Inhalationer i ambulans ges med högt O2-flöde vilket ofta kan vara en bidragande orsak.

AuF

Inlägg av AuF » 4/2 2007 14:34

Tar IVA ssk arteriella blodprover eller är detta enbart en läkar uppgift ?

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 4/2 2007 16:24

Man behöver inte alls vara läkare för att ta arteriella blodgaser. Det behövs ingen delegation för att ta blodgas men man måste ha lärt sig hur man gör eftersom tekniken är annorlunda jämfört med när man tar venprover.

Detsamma gäller när patienten har artärnål och man drar prover ur artärnålen: Det är otroligt bekvämt eftersom man slipper söka efter lämpliga blodkärl att sticka i. Det gäller bara att ha koll på att man vrider kranarna rätt och fluschar genom artärnålen efteråt.

laban333
Inlägg: 105
Blev medlem: 4/12 2006 6:07

Inlägg av laban333 » 4/2 2007 19:50

Akuten skrev:Man behöver inte alls vara läkare för att ta arteriella blodgaser. Det behövs ingen delegation för att ta blodgas men man måste ha lärt sig hur man gör eftersom tekniken är annorlunda jämfört med när man tar venprover.

Detsamma gäller när patienten har artärnål och man drar prover ur artärnålen: Det är otroligt bekvämt eftersom man slipper söka efter lämpliga blodkärl att sticka i. Det gäller bara att ha koll på att man vrider kranarna rätt och fluschar genom artärnålen efteråt.
delegering
krävs för att sätta artärnål själv som ssk
IVA/NEO SSK

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 4/2 2007 20:49

laban333 skrev: delegering
krävs för att sätta artärnål själv som ssk
Ja, för att sätta artärnål men inte för att ta blodgas!

Skriv svar