Ang tragisk olycka.

Här diskuterar du om utryckningskörning

Moderator: Wernvik

Bono

Ang tragisk olycka.

Inlägg av Bono » 1/2 2007 23:48

Viktigt att påpeka: innan man kallar folk i branschen "blåljuskåta" och diverse annat tycker jag man ska ta reda på vad som EGENTLIGEN har hänt vid en olycka med ambulans inblandad. Vid alla olyckor som sker med ambulans, oavsett dödlig utgång eller ej, så är det ju inte ALLTID ambulanspersonalens fel. Vi är lika sårbara som alla andra i trafiken. Det är en majoritet av ambulanspersonal med många års rutin bakom ratten som är ute på våra vägar och ändå händer det olyckor. Ibland är det ju tillfälligheter som gör att olyckan är framme. Det vet ju alla som jobbar inom ambulans en...
Känns som press och diverse andra intressenter med dålig insikt vill göra gällande att det ofta är ambulanspersonalens fel och att vår utryckningskörningsutbildning ifrågasätts och granskas vid varje olycka. Tanken är ju god att vår utbildning skall bli bättre men om man tittar på andra fordon i trafiken, tex lastbilar och bussar, som rullar på våra vägar idag...hur bra är de egentligen? Däck, körschema, bromsar, alkoholpåverkan osv... :?: Det finns många frågor som behöver besvaras innan man ger sig i kritiserar och målar upp sin egen bild av en händelse: vad, när, varför och hur? Skänker till slut en tanke till alla berörda anhöriga och kollegor. Tack för mig...

micke
Inlägg: 47
Blev medlem: 13/6 2004 11:00
Ort: västra götaland

Inlägg av micke » 2/2 2007 6:54

tack för inlägget precis vad jag känner

GoldenHour

Inlägg av GoldenHour » 2/2 2007 16:59

Odiskutabelt och helt rätt!

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 2/2 2007 17:23

Detta är precis vad jag menar. Återigen, jag påstår inte att det var ambulanspersonalens fel den här eller någon annan gång överhuvudtaget. Jag vill inte döma någon. Men jag måste ändå få ställa frågan.. (UTAN ATT RELATERA TILL NÅGON SPECIFIK HÄNDELSE!!) hur många av de olyckor som sker är på ett eller annat vis orsakade av ambulans under utryckning, och hur många av dessa hade kunnat undvikas om föraren kört långsammare?
Det behöver inte handla om vårdslöshet från förarens sida, det kan ika gärna bero på dåliga däck, bromsar etc..
Dilemmat är hur man motiverar att riskera personalens liv för att en patient ska komma en minut tidigare till sjukhus? Jag är helt införstådd med att risker följer med detta yrke men någonstans måste man även se till personalen. De har också familjer precis som patienterna.

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 2/2 2007 17:49

Hur motiverar man att ambulanspersonal kan få stryk om de åker till platser med fulla människor? Hur motiverar man att man kan få blodsjukdomar genom att dessa sätta kanyler på folk med hepatit, HIV etc? Hur motiverar man att ambulanspersonal kan få MRSA, TBC, Calici när de träffar sjuka människor?
Att påstå att man riskerar livet varje gång man kör prio 1, tycker jag är att överdriva... i så fall skulle man kunna säga att man riskerar livet varje gång man går till jobbet...
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

Lipton

Inlägg av Lipton » 2/2 2007 23:19

aceofspades skrev:Dilemmat är hur man motiverar att riskera personalens liv för att en patient ska komma en minut tidigare till sjukhus?
Det är ju personalen som gör bedömningen hur viktigt det är att få patienten till sjukhus och hur fort det måste gå. Samma personal kör bilen och riskerar därmed sina liv. Det är ju alltså föraren som för sig själv och sin kollega skall kunna motivera detta.
Jag vidmakthåller därför att det enda som har betydelse i frågan är att personalen får ordentlig och adekvat utbildning i förhållande till deras kunskaper.
Den blåljuskåta utmärkt duktiga föraren behöver således lära sig att olyckor även kan orsakas av saker den inte råder över. Den osäkre föraren behöver mer tid bakom ratten och givande utvärderingar. Den duktiga och kunnige föraren som vet exakt var han har bilen på en manövergård behöver höghastighetsträning osv. De behöver alltså inte en standardiserad utbildning gjord för att ge den generelle föraren en möjlighet att få slå på blåljusen efter en standardiserad tid.

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 3/2 2007 17:28

peder skrev:Hur motiverar man att ambulanspersonal kan få stryk om de åker till platser med fulla människor? Hur motiverar man att man kan få blodsjukdomar genom att dessa sätta kanyler på folk med hepatit, HIV etc? Hur motiverar man att ambulanspersonal kan få MRSA, TBC, Calici när de träffar sjuka människor?
Att påstå att man riskerar livet varje gång man kör prio 1, tycker jag är att överdriva... i så fall skulle man kunna säga att man riskerar livet varje gång man går till jobbet...
En enda fråga. Har du någonsin i ditt liv hört talas om rutiner för ambulanspersonal vid sk. "livsfarligt läge"? vilket i praktiken innebär
att man vid riskabla situationer, tex lägenhetsbråk, ska invänta polis.
Och vad beträffar blodsjukdomar, sätt dig och läs "Klinisk Mikrobiologi" av Ericsson & Ericsson ffa kapitlet "Att förebygga vårdrelaterade infektioner."
Personligen tycker jag att det bör anses vara rutin att alltid iakktaga största försiktighet när risk för smitta föreligger.
Slutligen, tycker du att prio 1 är att betrakta som lågrisk? Har du tänkt på hur många trafikanter om blir överraskade och handlar irrationellt så fort det dyker upp ett par blåljus i backspegeln? I värsta fall ser de inte ens ambulansen och gör en helt oanonnserad vänstersväng precis när man ska köra om. När man tänker på hur många trötta, påverkade och ouppmärksamma förare det finns i trafiken så blir man rädd för att ge sig ut överhuvudtaget. Det räcker inte att jag kör som en instruktionsplansch när Alkisbengt med slitna sommardäck är ute och åker vattenplaning rakt in i mina framlysen. Jag har förlorat människor jag känner i trafiken och jag vet hur jävligt det känns när man läser i tidningen att orsaken bedömdes vara tex hög fart, för tungt släp, dåliga däck, alkohol osv.
Så grymt onödigt.

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 3/2 2007 17:37

Lipton skrev:
aceofspades skrev:Dilemmat är hur man motiverar att riskera personalens liv för att en patient ska komma en minut tidigare till sjukhus?
Det är ju personalen som gör bedömningen hur viktigt det är att få patienten till sjukhus och hur fort det måste gå. Samma personal kör bilen och riskerar därmed sina liv. Det är ju alltså föraren som för sig själv och sin kollega skall kunna motivera detta.
Jag vidmakthåller därför att det enda som har betydelse i frågan är att personalen får ordentlig och adekvat utbildning i förhållande till deras kunskaper.
Den blåljuskåta utmärkt duktiga föraren behöver således lära sig att olyckor även kan orsakas av saker den inte råder över. Den osäkre föraren behöver mer tid bakom ratten och givande utvärderingar. Den duktiga och kunnige föraren som vet exakt var han har bilen på en manövergård behöver höghastighetsträning osv. De behöver alltså inte en standardiserad utbildning gjord för att ge den generelle föraren en möjlighet att få slå på blåljusen efter en standardiserad tid.
Just därför behövs en individanpassad utbildning. Jag tycker att tex den nya iden att unga som tar MC- kort får en individanpassad utbildning baserad på riskbedömning är strålande. Eleven som bedöms bli en ny ghostrider får då läsa mer säkerhetsgrejer. Tycker att B-körkortet borde följa samma principer. Det måste gå att på något sätt individanpassa ambulanskörutbildningen också, så att varje individ får den tid han/hon behöver (eller själv önskar). Ingen blir väl någonsin helt fullärd, men man måste försöka göra det bästa av varje ambulansförare.

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 3/2 2007 18:36

aceofspades skrev:
En enda fråga. Har du någonsin i ditt liv hört talas om rutiner för ambulanspersonal vid sk. "livsfarligt läge"? vilket i praktiken innebär
att man vid riskabla situationer, tex lägenhetsbråk, ska invänta polis.
Och vad beträffar blodsjukdomar, sätt dig och läs "Klinisk Mikrobiologi" av Ericsson & Ericsson ffa kapitlet "Att förebygga vårdrelaterade infektioner."
Personligen tycker jag att det bör anses vara rutin att alltid iakktaga största försiktighet när risk för smitta föreligger.
Slutligen, tycker du att prio 1 är att betrakta som lågrisk? Har du tänkt på hur många trafikanter om blir överraskade och handlar irrationellt så fort det dyker upp ett par blåljus i backspegeln? I värsta fall ser de inte ens ambulansen och gör en helt oanonnserad vänstersväng precis när man ska köra om. När man tänker på hur många trötta, påverkade och ouppmärksamma förare det finns i trafiken så blir man rädd för att ge sig ut överhuvudtaget. Det räcker inte att jag kör som en instruktionsplansch när Alkisbengt med slitna sommardäck är ute och åker vattenplaning rakt in i mina framlysen. Jag har förlorat människor jag känner i trafiken och jag vet hur jävligt det känns när man läser i tidningen att orsaken bedömdes vara tex hög fart, för tungt släp, dåliga däck, alkohol osv.
Så grymt onödigt.
Jobbar du på ambulansen??

Självklart inväntar man polis om man förväntar sig hot, men de flesta situationerna när jag känt mig hotad har uppstått när man vid utalamering inte förväntade sig att hot skulle uppstå.

Ang. vårdhygien... där kan saker hända fast man gjort allt som man kunnat för att förebygga smitta. Tex kanske din kollega sätter nålen och lägger den på nåt ställe och sedan glömmer kasta den och du sticker dig. Eller kanske är patienten missbrukare och har en smutsig nål i fickan som du sticker dig på när du ska ta av honom kläderna...

Om en alkoholist med dåliga däck smäller med en ambulans som kör prio 1 kan du väl ändå inte säga att orsaken beror just på att man körde prio 1?

Att köra prio 1 handlar inte om att köra i så hög topphastighet som möjligt, utan att ha så hög medelhastighet som möjligt. Det är en skillnad mellan det...
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 3/2 2007 23:22

peder skrev:
Jobbar du på ambulansen??

Självklart inväntar man polis om man förväntar sig hot, men de flesta situationerna när jag känt mig hotad har uppstått när man vid utalamering inte förväntade sig att hot skulle uppstå.

Ang. vårdhygien... där kan saker hända fast man gjort allt som man kunnat för att förebygga smitta. Tex kanske din kollega sätter nålen och lägger den på nåt ställe och sedan glömmer kasta den och du sticker dig. Eller kanske är patienten missbrukare och har en smutsig nål i fickan som du sticker dig på när du ska ta av honom kläderna...

Om en alkoholist med dåliga däck smäller med en ambulans som kör prio 1 kan du väl ändå inte säga att orsaken beror just på att man körde prio 1?

Att köra prio 1 handlar inte om att köra i så hög topphastighet som möjligt, utan att ha så hög medelhastighet som möjligt. Det är en skillnad mellan det...
Det här med nålar överallt är ett evigt bekymmer, och som jag ser det är enda lösningen PVK med stickskydd!!!
Att köra prio 1 handlar precis som du säger om att köra effektivt, inte gasa bromsa gasa bromsa. Man ska även iaktta mycket stor försiktighet och verkligen förvissa sig om övriga trafikanters avsikter. Detta gör dock inte alla. De flesta utryckningsförare kör exemplariskt och säkerhetsmedvetet, men så finns det dessa enstaka skräckexempel som kör som Colin Mcrae genom innerstan där avstånden är så korta att det aldrig skulle ta mer än nån minut extra om man körde "lagligt". Hur etiskt är det att tjäna in en minut och samtidigt riskera så många andras säkerhet. Helt plötsligt vinglar det ut en åttaåring på vägen och katastrofen är ett faktum. Jag säger därmed inte att man ska förbjuda prio1, men man bör alltid väga riskerna mot varandra. Jag vill inte vara den som kör på en oskyddad cyklist eller vem det nu kan vara.

GoldenHour

Inlägg av GoldenHour » 4/2 2007 1:32

Aceofspades skrev:
Det här med nålar överallt är ett evigt bekymmer, och som jag ser det är enda lösningen PVK med stickskydd!!!
Att köra prio 1 handlar precis som du säger om att köra effektivt, inte gasa bromsa gasa bromsa. Man ska även iaktta mycket stor försiktighet och verkligen förvissa sig om övriga trafikanters avsikter. Detta gör dock inte alla. De flesta utryckningsförare kör exemplariskt och säkerhetsmedvetet, men så finns det dessa enstaka skräckexempel som kör som Colin Mcrae genom innerstan där avstånden är så korta att det aldrig skulle ta mer än nån minut extra om man körde "lagligt". Hur etiskt är det att tjäna in en minut och samtidigt riskera så många andras säkerhet. Helt plötsligt vinglar det ut en åttaåring på vägen och katastrofen är ett faktum. Jag säger därmed inte att man ska förbjuda prio1, men man bör alltid väga riskerna mot varandra. Jag vill inte vara den som kör på en oskyddad cyklist eller vem det nu kan vara.

Är också nyfiken på om du jobbar på ambulansen, du låter ju väldigt bestämd i dina antaganden. Har du nån erfarenhet från ambulanssjukvården?

Lipton

Inlägg av Lipton » 4/2 2007 11:13

Nålar är väl aldrig något problem. De stoppar man med sin handskbeklädda hand i stickburken så fort man inte behöver dem längre. Ett stickskydd på dem är alldeles utmärkt då en del puckon (jag själv inkluderat) ibland lyckas klanta sig rejält med dem. Jag gillar stickskydd!!
Men att lägga dem någon annanstans "så länge" finns väl ingen anledning?

Och jag vidhåller att individanpassad körutbildning skulle vara bättre för alla. Dock är jag inte lika säker på att trafikskadorna skulle minska av detta då jag tror allvarliga blåljusolyckor i allmänhet inte orsakas av föraren av ambulansen.

//Lipton - Som lyckats vända en använd PVK med en hand och sätta spetsen mot sin egna tumme... :roll:

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 4/2 2007 14:23

Lipton skrev:Nålar är väl aldrig något problem. De stoppar man med sin handskbeklädda hand i stickburken så fort man inte behöver dem längre. Ett stickskydd på dem är alldeles utmärkt då en del puckon (jag själv inkluderat) ibland lyckas klanta sig rejält med dem. Jag gillar stickskydd!!
Men att lägga dem någon annanstans "så länge" finns väl ingen anledning?

Och jag vidhåller att individanpassad körutbildning skulle vara bättre för alla. Dock är jag inte lika säker på att trafikskadorna skulle minska av detta då jag tror allvarliga blåljusolyckor i allmänhet inte orsakas av föraren av ambulansen.

//Lipton - Som lyckats vända en använd PVK med en hand och sätta spetsen mot sin egna tumme... :roll:
Jag har också lyckats sticka mig en och annan gång, dock endast med oanvända vacu-nålar. : :shock:
Problemet uppstår när läget kan definieras bråttom och man måste ha en infart omedelbart. Om då avfallsburken råkar befinna sig en bit bort är det ganska lätt att lägga ifrån sig nålen någon annanstans så länge (på båren tex). Jag har alltid försökt att handla föredömligt med handskar och enhandsgrepp etc, men det händer att jag slarvar ibland, tex när det är ont om tid. Dumt, men det är väl något man får jobba på.....

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 4/2 2007 14:32

GoldenHour skrev:Aceofspades skrev:
Det här med nålar överallt är ett evigt bekymmer, och som jag ser det är enda lösningen PVK med stickskydd!!!
Att köra prio 1 handlar precis som du säger om att köra effektivt, inte gasa bromsa gasa bromsa. Man ska även iaktta mycket stor försiktighet och verkligen förvissa sig om övriga trafikanters avsikter. Detta gör dock inte alla. De flesta utryckningsförare kör exemplariskt och säkerhetsmedvetet, men så finns det dessa enstaka skräckexempel som kör som Colin Mcrae genom innerstan där avstånden är så korta att det aldrig skulle ta mer än nån minut extra om man körde "lagligt". Hur etiskt är det att tjäna in en minut och samtidigt riskera så många andras säkerhet. Helt plötsligt vinglar det ut en åttaåring på vägen och katastrofen är ett faktum. Jag säger därmed inte att man ska förbjuda prio1, men man bör alltid väga riskerna mot varandra. Jag vill inte vara den som kör på en oskyddad cyklist eller vem det nu kan vara.

Är också nyfiken på om du jobbar på ambulansen, du låter ju väldigt bestämd i dina antaganden. Har du nån erfarenhet från ambulanssjukvården?
Hur mycket erfarenhet anser du att man behöver nnan man fattar att ambulanssjukvården är ett riskyrke på många sätt och att det då och då sker olyckor, oavsett orsak eller vems felet är. Har du aldrig råkat ut för ett tillbud där du fått dig en rejäl tankeställare? Anledningen till att jag är bestämd är att det många gånger sker olyckor på så väldigt onödiga grunder. Någon sticker sig av ren oaktsamhet. Någon blir överfallen på hämtplatsen, någon kör och byter personal med patient i bilen osv.
Jag har ingen aning om hur det ser ut i hela landet men där jag befinner mig har jag sett en del slarv som skulle kunna utgöra risk för både patient, personal och andra. Hur många här på forumet använder tex alltid bälte i vårdhytten?

Lipton

Inlägg av Lipton » 4/2 2007 15:52

Har alltid bältet på var jag än sitter i en bil. Problemet uppstår i så fall de gånger jag inte sitter utan hoppar runt som en liten apa för att komma åt olika saker.

Skriv svar