Veckans klipp...

Här diskuteras allt som rör ETISKA frågeställningar samt ställningstagande för ambulanspersonal i olika lägen när det gäller på liv & död.

Moderator: ambus

AuF

Inlägg av AuF » 8/2 2007 15:48

Ursäkta vår okundska. Men har då aldrig hört talas om att man klipper upp en ny bil som inte ens varit med i olyckan. Vid liknande fall har man då lyckats ta ut dem på andra sätt. För givetvis är inte detta första gången de inblandade sätter sig en annan bil efter en olycka...

hb10550

Inlägg av hb10550 » 8/2 2007 16:12

Håller med cortex. Det är ju även en stor bil man talar om, ingen fiesta direkt :) Men jobbade man inte med det aktuella fallet så skall man nog vara försiktig med yttranden...... såvida man inte klargör att man bara spånar.

Användarvisningsbild
242tic
Inlägg: 46
Blev medlem: 15/6 2004 1:42
Ort: Stockholms län

Inlägg av 242tic » 8/2 2007 16:33

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 19,00.html

Någon lär vara glad för klippandet.....

Intresserad

Inlägg av Intresserad » 8/2 2007 17:14


Intresserad

Inlägg av Intresserad » 8/2 2007 17:17

Expressens version: http://www.expressen.se/ego/c_5/index.jsp?a=869967



Här är ju förresten en godbit till citat:
Han säger att räddningstjänsten inte fått chansen att klippa upp taket om det hade varit han själv som hade kört taxin.
- I så fall skulle de aldrig ha klippt den. När de första funderingarna hade kommit hade jag tagit ut dem själva ur bilen, säger han.
:?

Tur att han inte fick skrida till verket!

http://www.kuriren.nu/GEN_Utmatning_Ett ... eStateID=2

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 8/2 2007 18:06

Finns en polisbil i malmö osm drabbats av samma öde av samma anledning för några år sedan...
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 8/2 2007 19:07

Citat från Aftonbladet: "Hade han gjort en oförsiktig huvudrörelse så kunde det ha lett till förlamning. Därför var det rätt att såga bort taket och ta ut personen den vägen."

Fanns det ingen som kunde stabilisera patientens nacke? Tycker det råder "klippningshysteri" på vissa ställen i landet.

banan

Inlägg av banan » 8/2 2007 23:08

laban333 skrev:e ni dumma? med risk för nackskada borde ni väl veta att man klipper taket??????
Har man läst PHTLS så vet man att det går lika bra att få ut dom genom dörren eller genom skuffluckan. Med bräda.

laban333
Inlägg: 105
Blev medlem: 4/12 2006 6:07

Inlägg av laban333 » 9/2 2007 3:12

banan skrev:
laban333 skrev:e ni dumma? med risk för nackskada borde ni väl veta att man klipper taket??????
Har man läst PHTLS så vet man att det går lika bra att få ut dom genom dörren eller genom skuffluckan. Med bräda.
Varför klippa då överhuvudtaget om de inte sitter fast? Längesen jag jobbade inom amb...
IVA/NEO SSK

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 9/2 2007 9:03

Patienten hade en densfraktur. De har ingen Kedväst i ambulansen i Norrbotten om jag är rätt informerad. De använder Spineboard och klipper därför ofta taket. Självklart hade patienten fått kliva ur bilen om det varit möjligt på ett säkert sätt. Nu var oturen maximal för taxichaffören och man får se händelsen som en engångshändelse.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 9/2 2007 9:07

Novisen skrev:Patienten hade en densfraktur. De har ingen Kedväst i ambulansen i Norrbotten om jag är rätt informerad. De använder Spineboard och klipper därför ofta taket. Självklart hade patienten fått kliva ur bilen om det varit möjligt på ett säkert sätt. Nu var oturen maximal för taxichaffören och man får se händelsen som en engångshändelse.
Ska tillägga informationen om densfraktur inte är bekräftad utan ett pålitligt rykte.


Lipton

Inlägg av Lipton » 9/2 2007 11:20

Har man läst PHTLS så tror jag man även skiljer något på situationer när tid är av betydelse och när tid finns i stora mängder. Hade patienten i fråga tappat tryck och blivit takykard betvivlar jag att taket klippts. Däremot hade antagligen en bakdörr rykt på taxin så att det funnits plats att jobba runt bilen, det tar nämligen obetydlig tid att rycka loss en bildörr.

I detta fallet; dvs. en patient som varit uppe och gått och sedan satt sig igen, kopplat av och då upplever symtom på kotpelarskada men i övrigt inte är ett dugg påverkad. Varför skall man då krångla med brädor genom dörrar eller kedväst, det är ju inte alls lika stabilt som att plocka bort taket. Fördelen med att plocka ut folk åt sidan, eller genom bagageluckan för den delen är ju att det går fort.

Kotpelarskador skall man alltid skynda långsamt med, hur långsamt beror på symtomen. Får man sedan anledning att klippa en helt ny bil så är det bara att gratulera saxhållaren och beklaga ägaren. :lol:

//Lipton - Som inte gått PHTLS... :roll:

Cortex
Inlägg: 126
Blev medlem: 25/6 2006 13:23

Inlägg av Cortex » 9/2 2007 11:58

Risken att förvärra en redan uppkommen nackskada genom varsam förflyttning är inte alls så stor vad jag hört.

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 9/2 2007 14:36

Intressant artikel om losstagning i Sirenen (sid. 14-15): http://www.srv.se/upload/Sirenen/Nr1_2007.pdf

Skriv svar